Gå til innhold

Sikringen går hele tiden!


Anbefalte innlegg

Hei, nylig kjøpt meg ny leilighet som jeg driver å pusser opp i Oslo.

 

Rett på sak: sikringa på stua går hele tia, har en svær arbeidslampe som jeg kobler til men etter noen minutter med den kobla til går sikringa. Samme gjald støvsuger, sikringa gikk etter litt. Med mindre elektriske lamper går derimot IKKE sikringa. Har varmekabler på 34kvadrat og det er også kobla til samme sikring, men med kun varmekabler og mindre lamper går ikke sikringa.

 

Når jeg kjøpte leiligheten virka alt fint, hun dama før meg hadde jo både TV, anlegg, laptop, lamper og masse kobla til!!

 

Dette er jo egentlig krise... hva kan problemet være? Håper bare det ikke er masse el-greier som må skiftes ut for titusenvis av kroner.. ja jeg skal kontakte elektriker, bare håper det er noen som har en anelse om hva problemet er så jeg ikke går bananas ved å tenke på det!

 

 

Noen elektrikere som har anelse der ute? :(

Endret av son
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sjett i sikringsskapet? noe oversikt over kursene der?

kanskje du har flere kurser i leigligheten din.. en av disse er tydligvis overbelastet eller nær overbelastet..

hva er amperen på sikringen som går?

 

effektformelen p=u*I

hvis du vil finne ut hvor mye watt en kan trekke på en kurs, ut i fra det du vet om sikringen...

p=u*I => wattstyrken du kan trekke=220volt * amperen på sikringa

ved en 10ampers sikring kan du da trekke 220*10 = 2200 watt før sikringen ryker.

 

du vil forresten få bedre respons om denne flyttes til "Elektronikk" tråden

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Hvor stor er arbeidslampen?

 

Normal arbeidslampe med lang pære inni er 300 eller 500 watt. Hvis det er varmekabler på alle 34 kvadrat og den er hentet fra sammesikring, så er det nok 2000w eller mer.

 

Hvis sikringen er 10 A, så takler den rundt 2600w. Når du da plugger i støvsugeren som trekker fra 1000w og opptil 1800w så blir det overbelastning.

 

Når belastningen f.eks. er 12 A på 10 A sikring, så vil det ta en liten stund før den går.

 

 

Det du gjør er å hent strøm til støvsugeren fra f.eks. kjøkkenet. Den pleier å ha egen sikring, eventuelt badet eller vaskemaskin.

 

Det er ingenting du trenger å bekymre deg over, ved normal bruk så burte alt funke. Men under opppussing så bruker ting og tang litt mer enn normalt.

 

Så lenge du ikke skal inn med en diger forsterker i stua så skal nok alt gå bra når opppussingen er ferdig.

 

 

EDIT: Sikringsskapet ditt burte enten så inne i leiligheten, eller hvis bygården er litt eldre, så rett utenfor døren. Er det av den gamle typen, så trenger du kun en tynn skrutrekker for å åpne, bare stikk den inn og vri om. (med klokken)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

quote name='son' date='16/12-2007 : 20:55' post='10133269']

Hei, nylig kjøpt meg ny leilighet som jeg driver å pusser opp i Oslo.

 

Rett på sak: sikringa på stua går hele tia, har en svær arbeidslampe som jeg kobler til men etter noen minutter med den kobla til går sikringa. Samme gjald støvsuger, sikringa gikk etter litt. Med mindre elektriske lamper går derimot IKKE sikringa. Har varmekabler på 34kvadrat og det er også kobla til samme sikring, men med kun varmekabler og mindre lamper går ikke sikringa.

 

Når jeg kjøpte leiligheten virka alt fint, hun dama før meg hadde jo både TV, anlegg, laptop, lamper og masse kobla til!!

 

Dette er jo egentlig krise... hva kan problemet være? Håper bare det ikke er masse el-greier som må skiftes ut for titusenvis av kroner.. ja jeg skal kontakte elektriker, bare håper det er noen som har en anelse om hva problemet er så jeg ikke går bananas ved å tenke på det!

 

 

Noen elektrikere som har anelse der ute? :(

 

Er den kursen 10A kan du belaste 2300W. Varmekabler i stue er ca 60W/kvm (regner med at det er parkett), dvs 2040W total, hvis du har et arbeilampe på 500W, da tåler ikke sikring.

Lenke til kommentar

Hei, sikringen går med kun arbeidslampe eller støvsuger på samtidig med varmekabler. Kan jo ikke ha det sånn akkurat :/

 

Hvis det er overbelastning over 2600w som er problemet, er det da vanskelig å få høyere kapasitet på stua? eller skifte varmekablene til en egen sikring..

Lenke til kommentar

det kan være en lyspære som skaper problemer. strømmen gikk her for en stund sia, og sikringene gikk med en gang jeg bytta de. det viste seg at sparepærene på garasjen var synderene. bytta de og alt har funka fett.

 

konklusjon: styr unna billige sparepærer fra mekk, biltema osv.

Lenke til kommentar

Hei, snakket med en som det virket som hadde litt peiling. Han trodde også det ble brukt for mye strøm, han sa det kunne legges ny kurs elns til varmekablene. Bryteren til varmekablene er på kjøkkenet rett ved sikringskapet. Da skulle det vel gå fint å legge ny kurs til varmekablene?

 

Vil helst ikke bryte opp masse vegger og greier :/

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt bare to grunner til at sikkringen går. Enten blir kusen belastet mer en det sikkringen er merket med, eller så er sikkringen ødelagt (gjeldert automatsikkringer).

 

Det er ingen grunn til å bryte opp veggen hvis man skal skifte ut skjultanlegg, da ledningene er trukket i rør inne i veggen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Egen kurs for varmekablene høres absolutt fornuftig ut. Har en kompis som er elektriker og installerer sånt. Han legger alltid egen kurs til varmekablene.

 

Det er jo for å tjene ekstra penger.

 

Om VKen trenger egen kurs kommer ann på størrelsen. På gjeldene kurs og VK. Med 2 KW på 10 A så må det egen kurs inn. På 16 A så er det ikke så farlig for normale folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor gammel er denne leiligheten? Hvor i Oslo?

 

Dersom det er en eldre leilighet ( fra ca. 1960 eller eldre) som ikke har hatt *total* renovering av det elektriske, så er det som andre før meg har skrevet begrenset hva du kan kjøre på en 10A kurs.

 

Hva slags sikringer er det?

Er det nye automatsikringer så tyder det på at anlegg (sikringsbokser) har vært byttet ut.

Det kan likevel være at borettslag/sameie har spart på kostnader og ikke trukket nye ledninger=dyrt.

Lenke til kommentar

Når boretslagene rehabiliterer sikringsskap så rører de ikke kablingen i leilighetene, de tar bare for seg skapene.

Elanlegget i leilighetene er nemlig hver andelseiers eiendom og faller dermed ikke under boretslagets eiendom eller ansvarsområde.

Har sett gamle anlegg med ny innmat i sikringsskapene med 1,5mm2 enleder NGA og 13A kurssikringer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Når boretslagene rehabiliterer sikringsskap så rører de ikke kablingen i leilighetene, de tar bare for seg skapene.

Elanlegget i leilighetene er nemlig hver andelseiers eiendom og faller dermed ikke under boretslagets eiendom eller ansvarsområde.

Har sett gamle anlegg med ny innmat i sikringsskapene med 1,5mm2 enleder NGA og 13A kurssikringer.

Noe som ikke er lov lenger. Maks 10 amp på 1,5 ledning.

Er somregel veldig enkelt og trekke en ekstra kurs frem. Hadde en kunde vi gjorde det hos før jul. Gikk veldig greit. Problemer som ofte oppstår når man går fra gamle skrusikringer til automatsikringer er at automatene tåler mindre.

Lenke til kommentar

For de som ikke kjenner til det er NGA kabel en tøy gummi isolert kabel som sist blei benyttet på slutten av 50 tallet.

Denne isolasjonen tørker opp og blir både sprø og og mye mere lettantennelig en plast når den får tida til hjelp, noe som 60 år eller mere begynner å bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...