arfuzzum Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Mine specs: E6600, 4x1GB PC6400 RAM, P5K Vanilla, GeForce 8500GT, Windows Vista32, Zahlman NT CPU-kjøler. Jeg har lenge hatt problemer med å få systemet til å kjøre stabilt, og jeg får BSOD's "hele tiden". Jeg prøver ikke å overklokke, og har hatt alle BIOS-innstillinger satt til AUTO, bortsett fra DRAM Freq, som er satt til 800mhz. Jeg hadde lenge fabrikkinnstillinger på CPU også, men etter å ha lest litt her kjører jeg nå med alt disabled. Jeg har også forstått at AUTO-innstillingene på dette kortet blir satt for "tight", og jeg mistenker at dette kan være årsaken. Jeg har eksperimentert med litt forskjellig, men da greier ikke maskina å boote i det hele tatt, og jeg får tilslutt "Overclocking failed". Det hadde vært gull om noen kunne gitt meg noen detaljerte data på hva jeg burde punche inn der for å få systemet til å gå stabilt. Jeg kjører siste BIOS (ikke beta, men 0704). På forhånd takk! Ric. PS. Jeg prøvde å poste noenlunde samme spørsmål i "den store P5K tråden", men sist jeg sjekka var det ikke noe svar. Endret 16. desember 2007 av RichardFossum Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Gir du rett spenning til minnet? Evt hvilke minnebrikker er det snakk om? Du må gjerne sette lavere divider minne/bus on du overklokker 1:1 er ofte et greit utgangspunkt. Lenke til kommentar
arfuzzum Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Hei, og takk for svar. Jeg bruker 4x Corsair PC6400 brikker (kjøpt i parede pakker på 2 og 2). Alt kjører som sagt på auto, så jeg er ikke helt sikker på hvilken spenning de får. Jeg ser dere regner ut diverse settings for minne og FSB osv, men det er litt mer enn hva jeg klarer på egen hånd Gir du rett spenning til minnet? Evt hvilke minnebrikker er det snakk om? Du må gjerne sette lavere divider minne/bus on du overklokker 1:1 er ofte et greit utgangspunkt. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Nå har da Corsair en rekke moduler som kjører på PC6400 hastighet og krever forskjellige spenninger, så fint om du spesifiserer/lenker til brikkene. På siden du lenger til vil det også mest sannsynlig stå hvilken spenning brikkene skal ha. Se tredje bilde på Denne siden. Juster DRam voltage. DRAM frequency er dividers. Lenke til kommentar
Propanelgen Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det kan være du må gi NB litt mer volt når du kjører 4 brikker Lenke til kommentar
arfuzzum Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched Skal ha 1.9v står det... skal jeg sende litt mer juice til dem da, og til NorthBridge? Nå har da Corsair en rekke moduler som kjører på PC6400 hastighet og krever forskjellige spenninger, så fint om du spesifiserer/lenker til brikkene. På siden du lenger til vil det også mest sannsynlig stå hvilken spenning brikkene skal ha. Se tredje bilde på Denne siden. Juster DRam voltage. DRAM frequency er dividers. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Har man 4 brikker, så krever dette litt ekstra volt til minnet. Sett opp minne spenningen til 2,1 volt. Sett opp southbridge ett hakk og Northbridge ett hakk. Prøv dette og se om det funker Lenke til kommentar
arfuzzum Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Takk for hjelpen folkens! Ser ut til å kjøre stabilt nå, men skulle ikke forundre meg om det kommer en blåskjerm snart likevel. Jeg har ihvertfall fått maskina til å kjøre på manuelle innstillinger. Ble faktisk litt hekta, så jeg tok like gjerne og ga litt mer juice til CPU'n også. Den kjører nå på 1.475v og yter ca. 3ghz (E6600). Jeg merker meg at RAM'en er den som blir varmest. Den stiger raskt opp mot 45 grader, men ligger stabilt der ved lav belastning. Hvor langt kan jeg la RAM-tempen gå før jeg bør sette på kjølere? Har dere ellers noen forsiktige tips for videre overklokking? Vannkjøling og slikt er ikke aktuelt, men jeg kunne tenkt meg å eksperimentere litt. Jeg burde kanskje lese litt i overklokk-forumet... Igjen takk! Har man 4 brikker, så krever dette litt ekstra volt til minnet. Sett opp minne spenningen til 2,1 volt. Sett opp southbridge ett hakk og Northbridge ett hakk. Prøv dette og se om det funker Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Takk for hjelpen folkens! Ser ut til å kjøre stabilt nå, men skulle ikke forundre meg om det kommer en blåskjerm snart likevel. Jeg har ihvertfall fått maskina til å kjøre på manuelle innstillinger. Ble faktisk litt hekta, så jeg tok like gjerne og ga litt mer juice til CPU'n også. Den kjører nå på 1.475v og yter ca. 3ghz (E6600). Jeg merker meg at RAM'en er den som blir varmest. Den stiger raskt opp mot 45 grader, men ligger stabilt der ved lav belastning. Hvor langt kan jeg la RAM-tempen gå før jeg bør sette på kjølere? Har dere ellers noen forsiktige tips for videre overklokking? Vannkjøling og slikt er ikke aktuelt, men jeg kunne tenkt meg å eksperimentere litt. Jeg burde kanskje lese litt i overklokk-forumet... Igjen takk! Har man 4 brikker, så krever dette litt ekstra volt til minnet. Sett opp minne spenningen til 2,1 volt. Sett opp southbridge ett hakk og Northbridge ett hakk. Prøv dette og se om det funker Sett en stillegående vifte over rammen, så trenger du ikkje tenke mere på temperaturen på rammen i alle fall Lenke til kommentar
arfuzzum Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg får vel det... Kjører nå på 400x8 med 4-4-4-12, og har 3,2ghz. Orthos sier freq er 3600mhz, men det er vel bare et dårlig mattestykke. Kjørte torture test i Orthos først på CPU og så på CPU og RAM. Første test i 10 min, og lå stabilt på 56-57 grader på CPU. Andre test på CPU+RAM og lå da på 53-54 grader på CPU og 45-47 grader på RAM. Jeg burde vel føle meg komfortabel med disse temperaturene? Sett en stillegående vifte over rammen, så trenger du ikkje tenke mere på temperaturen på rammen i alle fall Lenke til kommentar
Propanelgen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kjører nå på 400x8 med 4-4-4-12, og har 3,2ghz. Orthos sier freq er 3600mhz, men det er vel bare et dårlig mattestykke. Jepp, Orthos regner med orginal multiplier, altså 9 i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå