Zalo Ultra Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Kan noen forklare hva som er forskjellen på en bil som er høyt eller lavt giret? alltid lurt på hva de mener autofil når de snakker om at bilen er litt lavt giret f.eks etter et par runder på banen... Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Girutvekslinger oppgis som forholdstall. Førstegir i en vanlig girkasse kan f.eks ha utvekslingen 3,5:1. Det vil si at inngende aksel må rotere 3,5 ganger før utgående aksel har rotert 1 gang. Inngående aksel er på motorsiden og roterer i samme hastighet som motoren når clutch ikke brukes. Utgående aksel går inn i differensialen som også har en utveksling for å ytterligere senke turtallet. Det er to måter som brukes når man snakker om utvekslinger. 3,5:1 er altså den numeriske utvekslingen. Når en person sier at bilen er "lavt giret / lavt drevet / har lav utveksling" snakkes det vanligvis om fart/akselerasjon. Her oppstår det gjerne mange misforståelser, da en bil med høy numerisk utveksling vil ha lav toppfart og god akselerasjon. På motsatt side vil en bil med lav numerisk utveksling ha høy toppfart og dårlig akselerasjon. Jeg vil tro Tommy Rustad har såpass greie på ting at når han sier "lavt giret" så mener han at bilen har en lav numerisk utveksling som fører til dårligere akselerasjon, men høyere toppfart. Likevel er det mange som sier "lavt giret" når bilen akselererer godt, men har liten toppfart (noe som vil si at bilen har en høy numerisk utveksling). Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Er enig i det Erik sier. Forøvrig, på biler med bakhjulstrekk, kan ofte lav/høy utveksling forandres ved å skifte utvekslingen (drevene) i bakakselen. Har man feks en utveksling på 2.75:1, har man en bil med lavt turtall i siste(5) gir, men også slappere aksellerasjon. Bytter man til 3.73:1 eller 4.10:1 så får man et HELT annet drag, hjulspinn mm fra lave hastigheter, men også rimelig høyt turtall når man ligger i 5 gir på motorveien. Dette blir da om man forutsetter en girkasse med samme spesifikasjoner og intern utveksling. Hva som evt egentlig er "lav" eller "høyt" giret, virker det som det er litt delte meninger om. Forsåvidt spiller det mindre rolle, dersom man vet hva man har med å gjøre av sluttutvekslinger. I tillegg til dette kan man ha en såkalt "tettsteget" girkasse, hvor den numeriske avstanden mellom girene er liten, for å holde motoren innen det mest effektfulle arbeidsområdet, og således få bedre aksellerasjon. Dette fører som oftest til høyt turtall i en gitt km/t i 5 gir. Dersom ikke det da er et svært stort sprang imellom 4 og 5, men det ville jo ta vekk noe av poenget med å være "tettsteget", og ville da egentlig være tettsteget i lave gir, og ikke det i mellom de høyeste, en hybrid egentlig. Man kan nok bytte sluttutvekslingen på en forhjulstrekket bil også, dersom det finnes noen alternativer på utveksling ifra produsenten, eller ettermarkedet selger dette. Det er nok noe mer uvanlig, da forhjulstrekkede biler generelt ikke er så populære blant de som liker å bruke mye penger på biler, og motorsport. 4 hjulstrekk aner jeg ikke, men de skulle vel være mulig på de også. Endret 21. desember 2007 av tilstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå