Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

nybygd pc starter ikke! HK:ASUS Maximus [LØST]

Anbefalte innlegg

Min nybygde stasjonære starter ikke! Når jeg første gang trykket på PÅ-knappen leet den ene vifta seg bak i kabinettet litt (merk: prosessorvifta startet ikke i det hele tatt) og så slo den seg av igjen og rett etter gikk sikringa i leiligheten. Da jeg skjekka i kabinettet viste det seg at jeg hadde glemt å sette inn denne 4pins ledningen. Satte den inn igjen men vet ikke sikkert om jeg skal ta sjansen på å slå på pcn igjen. Hva bør jeg skjekke ut først? Min PC : LINK

Edit: Kan det være noe med at jeg ikke har kobla til skjerm ennå?

Takk for raske svar!

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er en ledning som har to uttak og hver av dem har 4 pinner. spiller det noen rolle hvilken av dem som skal settes i hovedkortet? Når jeg starter pcn kommer det opp "CPU-unit" på den lille skjermen som følger med hovedkortet (Asus Maximus). Ellers fortsetter det blå lyset å lyse i vifta (bak i kabinettet) i et halvt sekund- ellers er det ingen andre vifter som begyner å gå. Rett og slett ingenting starter opp bortsett fra den nevnte vifta. Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
det er en ledning som har to uttak og hver av dem har 4 pinner. spiller det noen rolle hvilken av dem som skal settes i hovedkortet? Når jeg starter pcn kommer det opp "CPU-unit" på den lille skjermen som følger med hovedkortet (Asus Maximus). Ellers fortsetter det blå lyset å lyse i vifta (bak i kabinettet) i et halvt sekund- ellers er det ingen andre vifter som begyner å gå. Rett og slett ingenting starter opp bortsett fra den nevnte vifta. Hva kan være galt?

kanskje strømmforsyninga di ikke er helt ok?:p

Lenke til kommentar

kanskje strømmforsyninga di ikke er helt ok?:p

men hvorfor står det da cpu unit på den skjermen?

Lenke til kommentar

Alle 8 skal inn. Om kablene er separat skal de kobles sammen. Se på de, det er helt logisk og de passer sammen.

Edit: Det ligger ofte et lite lokk over 4 på hovedkortet. Det skal fjernes.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

1 Reset Bios. Sjekk manual.

2 Om det ikke fungerer:

Kobl vekk alle unødvendige enheter til du kun sitter igjen med hovedkort, 1 stk minnebrikke, skjermkort og strømforsyning. Prøv så minnebrikken i forskjellige slotter, reset bios. Hovedkortet kan du starte ved å kortslutte Power SW(PWR_SW) pinnene (små og mange som går til kabinettet).

3 Om det ikke hjelper demonter alle komponentene og sett det sammen igjen, sjekk manual og gå grundig over kabler osv.

4 Mulig et eller annet er svidd siden sikringen din gikk. Det kan være lurt å prøve med en annen strømforsyning.

Kom med konkret tilbakemelding på hva du har gjort punktvis.

Edit: SeGuide: Bygg PC-en selv

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

ok fortsetter fra der vi stoppet opp igår. Men et spørsmål: skal jeg også ta av cpuen?

Og hva mener du (heisann80) med å starte hovedkortet ved å kortslutte? Hvorfor er det nødvendig?

Bak hovedkortet mitt Asus maxius er det en bryter som heter Clear Cmos- er det den jeg skal trykke på for å resette bios? BTW man kan starte hovedkortet med hjelp av egen bryter på hovedkortet.

Edit: da starter jeg med å fjerne de tingene du nevnte..

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar

Skriver en logg over hva jeg har gjort hittil:

-tatt av alle ledningene bortsett fra 24pins, 8pins fra cpuen og strømforsyninga til skjermkortet,

-flyttet på minnebrikken rund om i de forskjellige slotene

har startet opp fra hovedkortet med skjermkortet, strømforsyninga, 1 minnebrikke og cpuen med kjøleren oppå

-på diagnoseskjermen fra Asus står det fortsatt "CPU-unit" . Kan det være dårlig kontakt mellom kjøler og cpuen?

Alle viftene (fra strømforsyninga, cpuen, og skjermkortet) gjør en omdreining, og så dør alt ut.

-Legger til at det IKKE lukter brent noen steder

Fortsatt ingen forskjell...

Må kanskje gå over til neste steg og det er å demontere hovedkortet?

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar

Var en forklaring på hvordan du kan starte maskinen uten at den er montert til et kabinett.

Tråd med tilsvarende problem.

Virker egentlig på meg som om du har gjort hva som kan forventes og mer til.

-Som du ser i tråden kan det være minnebrikkene som ikke helt fungere på hovedkortet. Om du har andre brikker tilgjengelig ville jeg prøvd.

-Kan sikkert være lurt å sjekke at CPU er skikkelig montert. Skyldes neppe dårlig kontakt mellom CPU og kjøler.

-Usikker på akkurat CPU init i dette tilfellet, men hva du beskriver passer også med en eller annen kortslutning som følge av f.eks tredjepartskjøler uten isolert bakplate ol. Pass på at det ikke er metall mot metall noen steder.

-Distansestykker mellom hovedkort og kabinettvegg.

Lenke til kommentar

Har demontert alt for så å montere alt på nytt igjen. Det til ingen nytte. :(

Merkelig at viftene snurrer i en omdreining, for så å kutte ut igjen. Den bakerste rekker å lyse blått i like lang tid, dvs et halvt sekund mens det kommer en pipe tone som høres ut som brann-alarm, altså ikke sånn mekanisk og standard pc bip. Denne infoen hjelper kanskje ikke så mye, men er det ingen som har opplevd noe lignende?

Har jeg glemt noen av kablene? Har satt inn 2x4pin og 24pin i hovedkortet- det burde vel strengt tatt være nok til å starte opp systemet?

Trenger et svar på hva som kan være galt, om jeg må bytte hovedkort/strømforskyning, flytte på kabler eller hva vet jeg... hva jeg i det hele tatt må gjøre for finne ut av det :hm:

Eventuelt hvilket firma jeg må levere pc til for å feilsøke problemet bare det ikke blir alt for dyrt.

Legger til at det er dette minnet jeg bruker (2x2gb) og hovedkortet er en Asus Maximus

Takk for alle svar sålangt

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar
Har du husket å koble til strømmen på skjermkortet? Den brannalarmlyden høres ut som lyden som kommer når en har glemt denne kontakten. Kan også koble til den molex-kontakten på HK. Det skader ikke å prøve, ihvertfall.

det sitter en 6pins ledning i skjermkortet. Hva er en molex-kontakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...