Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kjøpe ny data eller oppgradere?

Anbefalte innlegg

jeg har en ca. 1 og et halvt år gamelt dell dimension 051 eller noe sånt med et Intel® 82865G graphics controller, som jeg ikke kan spille noe særlig spill på og den er blitt veldig treig. Kan jeg kjøpe nytt skjermkort/ grafikkort eller lignende for at jeg skal kunne spille spill? og hvis det går, hva skal jeg kjøpe? P.s jeg kan veldig lite om data...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Jeg kan ikke finne spesifikasjonene til denne Dell Dimension 051. Er du sikker på at dette er navnet på pc`en?

Siden du ikke vet så mye om pc, kan jeg prøve å forklare hvordan en pc virker i spill.

Det er ikke bare et grafikkort som kjører et spill. Det er et sammarbeid mellom prosessoren, minnet og skjermkortet som i største grad kjører spillet. Prosessoren er som du kanskje vet, en liten brikke i pc`en som kalles CPU. Denne bearbeider alle kalkulasjonene som datamaskinen gjør. I et spill, foregår det ufattelig mange kalkulasjoner per sekund. I de mest moderne og krevende spillene som foreksempel crysis, utfører pc`en ufattelig mange kalkulasjoner per sekund på grunn av den ufattelig realistiske fysikken.

Det er altså prosessoren som bearbeider og bestemmer alle kalkulasjonene som foregår i et spill og ellers på datamaskinen.

I moderne spill kreves det en kraftig prosessor. Prosessorens hastighet måles i Mhz, eller Ghz som man i dag bruker mest.

Jo mer Megahertz en prosessor har, jo flere kalkulasjoner kan den utføre per sekund.

Minnet er den midlertidige hukommelsen i en pc. I moderne spill, kreves det at datamaskinen husker mange ting.

Foreksempel må den huske hvor du har vært i spillet, om du har ødelagt noe, foreksempel eventuelle personer du har skutt Osv. Desto større minne pc`en har, jo mer kan den huske. Moderne spill krever ofte mer enn 1GB minne for å huske alt som skal til. Hvis spillet overskrider det minnet du har i pc`en, vil det bli tregt og stoppe opp. Dette er fordi spillet må slette noe av minnet for å få plass til nytt. Det anbefales per i dag å ha 2GB minne i pc`en.

Skjermkortet er det som bearbeider det grafikkmessige i spillet. Mens prosessoren og minnet bearbeider de fysiske oppgavene i spillet, bearbeider skjermkortet det du ser på skjermen. Desto bedre skjermkort du har, desto vakrere grafikk vil du få i spillene. Et skjermkort kan forklares som en miniatyr-pc. Det har et helt eget minne og en helt egen prosessor, som bare brukes til å bearbeide grafikken. I grafikk kreves det også at kalkulasjoner blir gjort, og det kreves også et minne.

Moderne spill krever mye minne og en rask prosessor på skjermkortet på grunn av veldig tung grafikk.

For å kjøre et moderne spill, må altså prosessor, minne og skjermkort stå i stil for å kunne samarbeide.

Hvis du har et godt skjermkort og en god prosessor, hjelper dette lite hvis du har lite minne.

For å kjøre de fleste moderne spill, anbefaler jeg at du har 2GB minne, en dual-core prosessor (som er to prosessorer i en)

og et skjermkort med minimum 256mb minne.

Den pc`en du har, bruker ikke et eget skjermkort for å bearbeide grafikk. Den bruker rett og slett datamaskinens egen prosessor og minne for å bearbeide denne grafikken. Hvis du kjøper et relativt OK skjermkort, med 256mb minne, vil du merke en sterk økning i spillytelse. Men for å være ærlig, vil du nok spare utrolig mye på å kjøpe en ny datamaskin, siden denne vil vare utrolig mye lenger enn den du har fra før, ytelsesmessig.

Kan du prøve å få tak i spesifikasjonene til ihvertfall minne og prosessor?

(trykk start, kontrollpanel, system; så står disse spesifikasjonene her)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg
Denne hører vel egentlig hjemme i "hjelp til kjøp og salg av pc"

Ja jeg tenkte på det samme; det er jo ikke nødvendigvis noe galt med en pc selv om den er gammel. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...