PilotBRS Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Hei! Vurdere å sette i nye høytalere i dashbordet i Galanten min. Har nesten ikke lyd fremme i bilen nå, så tror det vil hjelpe en del. Hadde tenkt å sette i nye 4" i dashbordet siden jeg ikke har lyst å lage hull i dørene. Nå sitter de originale i, så hører ikke mye lyd fra de. Vil det hjelpe å sette i noen nye 4" eller vil det være bortkastet penger? Noen som kan anbefale noe slike isåfall? Helst ikke over 1000 kr. Dette har jeg fra før av: CD-spiller: Sony Xplode 4x50W Hattehylle: Kicker K69 6x9 drevet av en Sony Xpolde forsterker på 500W. Sub: Sony Xplode 12" 1200W drevet av en Sony Xplode 1100W monoforsterker. Dersom jeg skifter ut høytalerne i dashbordet, går det da greit å bare koble de rett på spilleren slik at jeg slipper å trekke kabel bak til forsterkeren? EDIT: Er disse noe bra? Infinity Reference 4022i Endret 16. desember 2007 av -Bushman- Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Ja, de infinity høyttalerene er ok, og ganske lettdrevne, men effekten i den sonyspilleren er neppe mere en 4x10watt rms, så det blir nok litt lite... dessuten, så burde du ha deling på de infinityene, så en forsterker til dem burde du ha... Du kan vel til nød bruke den ene forsterkeren du har nå, hvis det er en 4kanaler, men du burde sterkt vurdere å bytte ut xplode shaiten Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Ja, de infinity høyttalerene er ok, og ganske lettdrevne, men effekten i den sonyspilleren er neppe mere en 4x10watt rms, så det blir nok litt lite... dessuten, så burde du ha deling på de infinityene, så en forsterker til dem burde du ha...Du kan vel til nød bruke den ene forsterkeren du har nå, hvis det er en 4kanaler, men du burde sterkt vurdere å bytte ut xplode shaiten Hehe, Xpode tingene mine funker greit nok de, men var ikke jeg som kjøpte det, følgte med bilen når jeg kjøpte den Den forsterkeren som driver høytalerne i hattehyllen er en 4 kanals forsterker på 500W, så da legger jeg kablene bak til denne. Men hva mener du med deling på de infinity høytalerne? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Høypassdeling, på rundt 100hz, så slipper du de laveste basstonene på de høyttalerene.... skulle vel kanskje gjort det med 6x9 også regner med at det er innebygd delefilter i forsterkeren..?? Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Min pioneer spiller er også 4x50w.. og nominell effekt på 4x24w.. og den drar høyttalerne mine helt greit, får klar og fin lyd =) og jeg har kraftigere høyttalere enn det der..reference serien er jo billigmodellen til infinity.. har hørt litt negativt om den.. men lyden er nok helt grei for de fleste! Ville anbefalt deg å kjøpe de fra www.indoaudio.com hvis du skal ha de.. da koster de 30$(slipper å betale moms og toll)+ 52$ i frakt.. den blir levert på døra maks 10 dager etter betaling.. totale prisen blir da på ca. 450kr =) Endret 17. desember 2007 av thomasSim87 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Min pioneer spiller er også 4x50w.. og nominell effekt på 4x24w.. og den drar høyttalerne mine helt greit, får klar og fin lyd =) og jeg har kraftigere høyttalere enn det der..reference serien er jo billigmodellen til infinity.. har hørt litt negativt om den.. men lyden er nok helt grei for de fleste! Ville anbefalt deg å kjøpe de fra www.indoaudio.com hvis du skal ha de.. da koster de 30$(slipper å betale moms og toll)+ 52$ i frakt.. den blir levert på døra maks 10 dager etter betaling.. totale prisen blir da på ca. 450kr =) Du kan jo ikke sammenligne en pioneer spiller, og en sonyspiller da.... er litt kvalitetsforskjell der Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Høypassdeling, på rundt 100hz, så slipper du de laveste basstonene på de høyttalerene.... skulle vel kanskje gjort det med 6x9 også regner med at det er innebygd delefilter i forsterkeren..?? Er ikke sikker på om det er det. Er en slik jeg har Sony Xplod 4-Channel 500 Watt Amplifer. Kan stille på noe som heter Level, men denne står allerede på det høyeste. Dersom jeg skrur ned denne spiller høytalerne nesten bare bass, men skal teste litt mer når jeg komme hjem i dag. Vil det ha noe for seg å kjøpe ekstra diskanter som jeg setter på dashbordet? F.eks disse Infinity REF-1012T Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Min pioneer spiller er også 4x50w.. og nominell effekt på 4x24w.. og den drar høyttalerne mine helt greit, får klar og fin lyd =) og jeg har kraftigere høyttalere enn det der..reference serien er jo billigmodellen til infinity.. har hørt litt negativt om den.. men lyden er nok helt grei for de fleste! Ville anbefalt deg å kjøpe de fra www.indoaudio.com hvis du skal ha de.. da koster de 30$(slipper å betale moms og toll)+ 52$ i frakt.. den blir levert på døra maks 10 dager etter betaling.. totale prisen blir da på ca. 450kr =) Kappa serien til Infinity, er den bedre da? De var en del dyrere da, men dersom det er stor forskjell på lydkvaliteten må jeg kanskje vurdere det da. På bilradiospesialisten skal de ha 1295 kr for Infinity Kappa® 42.7i. Er det verdt 400 kr ekstra for disse? Ser de skal ha US $37.00 for de samme Kappa høytalerne på www.inaudio.com. Dette va jo sinnsykt billigt, kan det stemme? Det kommer ikke noe toll og moms i tillegg til dette og frakten da? Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Min pioneer spiller er også 4x50w.. og nominell effekt på 4x24w.. og den drar høyttalerne mine helt greit, får klar og fin lyd =) og jeg har kraftigere høyttalere enn det der..reference serien er jo billigmodellen til infinity.. har hørt litt negativt om den.. men lyden er nok helt grei for de fleste! Ville anbefalt deg å kjøpe de fra www.indoaudio.com hvis du skal ha de.. da koster de 30$(slipper å betale moms og toll)+ 52$ i frakt.. den blir levert på døra maks 10 dager etter betaling.. totale prisen blir da på ca. 450kr =) Kappa serien til Infinity, er den bedre da? De var en del dyrere da, men dersom det er stor forskjell på lydkvaliteten må jeg kanskje vurdere det da. På bilradiospesialisten skal de ha 1295 kr for Infinity Kappa® 42.7i. Er det verdt 400 kr ekstra for disse? Ser de skal ha US $37.00 for de samme Kappa høytalerne på www.inaudio.com. Dette va jo sinnsykt billigt, kan det stemme? Det kommer ikke noe toll og moms i tillegg til dette og frakten da? Så lenge varen koster under 200kr eksl. frakt så slipper man unna toll og moms =) 37$ er vel 203kr, så der var du jo litt uheldig hehe.. Men er nok bare å sende inn en mail til de og spørre om de kan merke pakka med at innholdet er verdt 20 eller 30$, da slipper du unna.. Husk at du må legge til frakt også da! Da må du nok ut med rundt 500kr til sammen.. Og ja, infinty kappa er veldig bra! Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Tusen takk for bra svar Har sendt mail til dem og spørt nå. Men har et spørsmål angående kobling av disse nye høytalerne. Legger ved en tegning for å forklare bedre. De svarte høytalerledningene er de som ligger nå. Jeg er ikke noe spesialist på dette området, men er det ikke litt merkelig at det bare er en utgang på cd-spilleren? Venstre blir brukt til sub, men høyre blir brukt til 6x9 høytalerne (eller var det omvendt). Er satt på en slagt splitter. Er dette rett? Er ikke jeg som har koblet dette, var slik da jeg kjøpte bilen Kan jeg koble de nye høytalerne slik jeg har vist på bildet? (De røde ledningene) Endret 17. desember 2007 av -Bushman- Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Først; rødt betyr som regel Right (høyre) for signalkabler og Pluss for høyttalerkabler Slik det er koblet nå vil subben og bakhøyttalerne kun få signalet fra venstre kanal, og fronthøyttalerne kun få signalet fra høyre kanal. Det blir veldig feil med tanke på stereoperspektiv... Dersom denne tegningen stemmer vil du nok oppleve GOD forskjell etter å ha koblet opp igjen; koble L og R fra spilleren inn på monoforsterkeren, ut igjen (fra Through) til 4-kanaleren og bruk heller Y-ledd på signalkablene der med mindre 4-kanaleren har en bryter som lar deg "spre" signalet som kommer inn på kanal 1 og 2 til resten av kanalene også. Ellers ser alt ok ut, med unntak av fargekodingen Endret 17. desember 2007 av epifant Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Først; rødt betyr som regel Right (høyre) for signalkabler og Pluss for høyttalerkabler Slik det er koblet nå vil subben og bakhøyttalerne kun få signalet fra venstre kanal, og fronthøyttalerne kun få signalet fra høyre kanal. Det blir veldig feil med tanke på stereoperspektiv... Dersom denne tegningen stemmer vil du nok oppleve GOD forskjell etter å ha koblet opp igjen; koble L og R fra spilleren inn på monoforsterkeren, ut igjen (fra Through) til 4-kanaleren og bruk heller Y-ledd på signalkablene der med mindre 4-kanaleren har en bryter som lar deg "spre" signalet som kommer inn på kanal 1 og 2 til resten av kanalene også. Ellers ser alt ok ut, med unntak av fargekodingen Fargen var egentlig bare for å skille det nye fra det gamle, men skjønner hva du mener. Skal koble det om så snart som mulig, men regner med jeg må kjøpe ny signalkabel til å ha mellom forsterkerne. Høytalerne i hattehyllen er koblet på "front" på forsterkeren, men dette har vel ikke noe betydning siden lyden komer fra samme utgang på cd-spilleren? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Den eneste forskjellen vil oppstå om du rører fader-kontrollen på spilleren. Da vil det jo bli omvendt, men bortsett fra det har det ingen betydning nei Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Ok, tusen takk for bra svar Har et annet spørsmål også. Har lest at sikringen på strømkabelen skal ligge maks 30 CM fra batteriet, men min sikring ligger helt bak i bilen, rett før forsterkeren. Har dette noe å bety? Kan forsterkerne ryke dersom sikringen går? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) To viktige spørsmål: - finnes det ingen andre sikringer på strømkabelen? - har forsterkeren "innebygd" sikring? Sikringen som skal ligge ~30 cm fra batteriet har som primæroppgave å sikre kabelen. Forsterkeren er som oftest sikret med en egen sikring plassert på samme side som strømterminalene, men kan i enkelte tilfeller ha ekstern sikring (som da bør befinne seg så nærme forsterkeren som overhodet mulig), men strømkabelen SKAL alltid ha egen sikring! Om isolasjonen på kabelen din blir ødelagt og får kontakt med jord/chassis vil det gå store mengder strøm gjennom kabelen, med varmeutvikling og evt. branntilløp til følge. Med en sikring rett etter batteriet unngår man et slikt scenario. Endret 17. desember 2007 av epifant Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 To viktige spørsmål: - finnes det ingen andre sikringer på strømkabelen? - har forsterkeren "innebygd" sikring? Sikringen som skal ligge ~30 cm fra batteriet har som primæroppgave å sikre kabelen. Forsterkeren er som oftest sikret med en egen sikring plassert på samme side som strømterminalene, men kan i enkelte tilfeller ha ekstern sikring (som da bør befinne seg så nærme forsterkeren som overhodet mulig), men strømkabelen SKAL alltid ha egen sikring! Om isolasjonen på kabelen din blir ødelagt og får kontakt med jord/chassis vil det gå store mengder strøm gjennom kabelen, med varmeutvikling og evt. branntilløp til følge. Med en sikring rett etter batteriet unngår man et slikt scenario. Begge forsterkerne har innebygde sikringer. Tror ikke det fins andre sikringer på kabelen. Er noe fremme med batteriet, men tror det er et relè for å kutte strømmen til forsterkerne når bilen ikke sviver. Tok et bilde så kan du se selv hva det er Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Sånn kabling fra batteri har jeg aldri sett før Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Plusskabelen går faktisk inn på et relé? Hva gjør dette releet? Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Plusskabelen går faktisk inn på et relé? Hva gjør dette releet? Var slik når jeg kjøpte bilen, så er ikke sikker, men tror det er der for å kutte strømmen når bilen ikke sviver slik at forsterkerne ikke skal tømme batteriet. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Aaha... Ut fra bildene og det du forteller virker det som om personen som koblet opp dette her ikke har hatt spesielt mye kunnskap om bilstereo.... Forsterkerne slåes av ved hjelp av en såkalt remote-kabel som går fra cd-spilleren. Det skal være en egen utgang for dette på spilleren (som regel ligger den i "kabelharva" sammen med alle de andre tynne ledningene. Er som oftest blå. Når du skrur av spilleren vil denne ikke lenger gi ut strøm på remotekabelen, og forsterkeren slår seg av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå