Gå til innhold

Skal ut på overlevelsestur, noe ala Lars monsen/ bear grylls/ survivor man.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og to kompiser skal ut på en liten tur ut i ødamarka her i nordnorge (tromsfylket). Og tenkte vi sku ta en liten utfordring... noe ala det Bear Grylls gjør i man vs wild... så lurte jeg på hvor får jeg tak i tenn stikker/ flint stikker? og har dere noen gode tips?

 

kan informere at vi skal overleve ute i 7 dager, alt vi har med oss er ei flaske hver, og en flint til å lage ild. Vi visste ikke helt sikkert om vi skal prøve å lage ild uten tennstikke...

 

 

kom gjerne med spennende forslag, tips eller erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flint, eller ildstål kan du få kjøpt i de fleste sportsvareforetninger. Forøvrig ville jeg tatt med mobil (avslått til nødstilfeller) som en ekstra sikkerhet. En god kniv er heller ikke å forrakte.

Ellers så er ikke dette noe jeg ville begitt meg ut på dersom en ikke har god erfaring (noe du ikke nevner noe om) om overlevelsesteknikker, 7 dager med en vannflaske er ikke bare bare.

 

Dersom du er interessert er Overleve På Naturens Vilkår av Stefan Källman og Harry Sepp en god bok.

Lenke til kommentar

Alle bakterier dør dersom det kommer over kokepunktet eller under -10 grader celcius, så ja.

 

Noen spørsmål til deg:

-Hva har du tenkt å tove i? Fjellduk/sovepose/telt?

-Hva har du tenkt å spise hvis du ikke tar med deg mat?

-Hva viss det begynner å reine/snø kraftig?

 

Dette er problemstillinger du må tenke på før du reiser. Du har fortsatt ikke sagt noe om erfaring.

Endret av reef91
Lenke til kommentar

som antatt, måtte bare være sikker så vi ikke ender opp med diare :p

 

men over til spørsmålene dine:

- vi lager eget ly. og det diskuteres om vi skal ta med soveposer.

- fisk for øyeblikket men vi skal gjøre litt research og se om vi finner ut noe mer å spise slik at vi slipper fiskestang... kan jo nevne at vi tar med nødproviant.

- da søker vi ly...

 

angående erfaringer kan jeg vel nevne at blant annet jeg har bakgrunn fra norsk folkehjelp, og speideren(ikke at det hjelper stort). Men har endel erfaringer fra lignende turer, kanskje ikke like lite i ryggsekken...

Lenke til kommentar

Ok, men jeg ville heller hatt med fjellduk enn sovepose hvis det ikke strider mot "spillereglene".

 

Ellers så vil jeg påpeke at den boken jeg foreslo også tar med mye spiselig du kan finne ute i naturen.

 

Ellers så ville jeg tatt med en spade. Dersom dere bestemmer dere for å ikke ta med dere det så kan dere ta en Y-pinne og surre noe tøy rundt Y'en. Viss dere da heller vann på tøyet og lar det tørke har dere en improvisert spade :)

 

Ellers så er det vel det vanlige med å gi ut en turplan til familie e.l slik at om dere ikke kommer hjem til avtalt tid så vet de sånn ca hvor dere er.

 

Ellers så er det vel lykke til på turen :) Bare spør viss det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Varmt, vanntett tøy.

Stor Kniv

Kompass

Flint og muligens noen tamponger(da disse er meget lette å fyre opp med hvis man trenger)

Jerven Duk(om ikke annet hvis det blir helt nødvendig)

 

Husk, at det er ikke bare å "søke ly" hvis det begynner å regne, for alt du vet kan det hende du er mange hundre meter fra nærmeste skikkelig tørre sted og da er skaden allerede skjedd, å bli søkkvåt for igjen at været slår over til -grader kan være dødelig.

 

Jeg hadde tatt med noe som ligner på forsvarets felt rasjoner hvis mat mangelen blir for stor da disse inneholder veldig mye bra for kroppen.

Tror jeg hadde pakket en liten sekk med vanntett pose som inneholdt:

Mobil

Ekstra mat

primus e.l

presenning(kan være utrolig kjekt å ha en skikkelig gapahauk hvis man har hatt ett uhell og må ligge litt i ruske være)

 

Og gå heller ikke 20 mil ute i skogen, man kan fint ha en helt grei "overlevelses uke" 6km fra nærmeste hus hvis man ikke har gjort noe slikt før, man kan hate voldsomt mye og fortsatt kunne skimte hus i det fjærne :).

 

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 3 måneder senere...

Det ble aldri noen "overlevelse" tur, men telttur ble det; så jeg har ennå til gode å faktisk gjennomføre en slik tur. Dessverre kommer militæret i veien for årets sommer sesong. :/

 

Jeg fikk svar jo! Hehe, militæret betyr skogsturer også men litt mer omfattende :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...