Gå til innhold

Canon's behandling av 1D-III eiere med defekt kamera.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beviser vel bare at det kan lønne seg å yte litt ekstra service til gode kunder :)

 

Så fort Nikon får byttet servicepartner (noe jeg håper de gjør fort som f*en), så blir det vel litt service å få i gården der. Akkurat nå er det ganske skralt der også dessverre.

Hva er de de klovnene heter igjen?

 

Det var de som Fotovideo måtte sende det råtne Sigma objektivet mitt til; og de brukte over 4 uker på finne ut at de ikke kunne reparere det. Ikke det; jeg fikk jo en adekvat erstatning og FV gjorde det jeg forventet av de.

 

Ettersom jeg har tenkt til å opgradere kamera til sommeren; så vurderer jeg bytte av system. En av faktorene som jeg ser på er da service. Jeg har nemlig følelsen at digital kameraer inneholder så mye snacks at det er relativt sannsynlig at de trenger service i løpet av en tre-års periode.

 

Tom

Lenke til kommentar
Beviser vel bare at det kan lønne seg å yte litt ekstra service til gode kunder :)

 

Så fort Nikon får byttet servicepartner (noe jeg håper de gjør fort som f*en), så blir det vel litt service å få i gården der. Akkurat nå er det ganske skralt der også dessverre.

Hva er de de klovnene heter igjen?

Camera & Videoteknikk. Vi grøsser hver gang vi får en e-post fra dem, for det er stort sett et prisoverslag... noe som betyr at nok et kamera ikke har gått på garanti/reklamasjon. Virker som de nekter garanti/reklamasjon om det er så mye som en liten ripe på kameraet, og da selvsagt uavhengig av om det faktisk er grunn til skaden. Støtt og stadig må vi bruke masse tid på e-poster frem og tilbake mellom de, oss og Nikon, og telefoner hit og dit. Mye og dyrebar tid vi heller kunne brukt på å gi kunder god service.

 

Nå nylig sendte vi inn et kamera med en kontoutskrift som sannsynliggjorde at kameraet var kjøpt en gitt dato og derfor innenfor garantitiden. Fikk svar tilbake, at vi måtte sende inn garantikort om det skulle gå på garanti. Til tross for at alle andre verksteder godtar kontoutskrift, og at kameraet er lansert på et tidspunkt som beviser at det fortsatt må være innenfor garantitid, så nektet de å høre på meg når jeg ringte for å prøve å få de til å være litt fleksible. De påsto at Nikon ikke godtok kontoutskrift. Så jeg sendte en e-post til Nikon, hvorpå jeg får svaret at, joda, det er nok med kontutskrift. Videresendte e-posten til Camera & Videoteknikk, der jeg ba om bekreftelse på at kameraet nå ville bli reparert på garanti... nå, to uker etter, har jeg enda ikke fått svar. Må ringe de på mandag... og bruke enda mer tid på å krangle med de.

 

Håpløse folk...

 

EDIT: Og jo, jeg tror jeg aldri har snakket med en høflig og grei person der, selv om jeg alltid starter en telefonsamtale på en høflig måte og med et "smil i stemmen". Får alltid oppfatningen av at jeg er til bryderi når jeg ringer, og at jeg er så dum som ikke forstår at "sånn er det bare".

Endret av Super8
Lenke til kommentar
EDIT: Og jo, jeg tror jeg aldri har snakket med en høflig og grei person der, selv om jeg alltid starter en telefonsamtale på en høflig måte og med et "smil i stemmen". Får alltid oppfatningen av at jeg er til bryderi når jeg ringer, og at jeg er så dum som ikke forstår at "sånn er det bare".

Utrolig så stor forskjell det er til Service-proffen (Canon sin service gjeng). JEg dro inn dit som privat person for å fikse Powershot A75. Ble vennllig mottatt, mine problemer ble notert; og ca. 2 uker senere kom kameraet tilbake - fikset.

 

Jeg har også hatt min 350D på service via Fotovideo (som bruker SP); samme service.

 

For å si det slik - jeg revurderer hele min utstyrspark til sommeren. Og hvis ikke Nikon sørger for en seriøs service-partner; så er de ikke på lista. Og jeg blir enda mer lunken til å anbefale Nikon også. Og det er jo jævlig teit ettersom de har mye snadder på gang.

 

Tom

Lenke til kommentar

Nikonister kan vel også bruke verkstedet til Interfoto? Det har jeg i det minste gjort to ganger, senest i høst - men det var ikke en garantisak. Man kan sende til dem fra hele landet. Vet ikke om det at de kaller seg for "proffverksted" betyr at de ikke tar i forbrukermodellene?

 

De er svært hjelpsomme og serviceinnstilte.

Lenke til kommentar

Siden Super8 er så inni hampen negativ til Camera & Videoteknikk så får vel jeg ta sjansen på å være bittelitt motvekt.

Jeg har to erfaringer med dem, første gang var når autofokus ikke fungerte på Nikon D70 sammen med Sigma 70-200 f/2.8, det tok da 5 dager etter at jeg leverte i butikken til de kontakta med, med ett par spørsmål, samt at de ikke kunne finne den forklarte feilen fra min side - noe som var riktig nok, feilen ble seinere funnet i kamera. En og en halv uke etterpå så fikk jeg igjen objektivet, selvsagt uten regning.

 

Så 2 uker før jul så sendte jeg inn objektivet igjen, da jeg fant ut at det hadde fokusfeil - det ble igjen sendt inn via butikk. Det tok nesten en uke før det var fremme pga juleposten. Torsdag før jul ringte jeg dem og spurte om de kunne gjøre en hastesak av det, da jeg gjerne ville ha det hjem før jul. Ingen problem - Fredag morgen tok en av de ansatte på Camera & Videoteknikk og sjekket kamera, justerte fokus og sendte det avgårde som Express-pakke direkte hjem til meg. Så på lørdag hadde jeg det i hende!

 

Det er vel service ??

 

 

 

Eneste som er å utsette er vel muligens at de burde ha testa kamera for fokusfeil når de hadde det inne første gang.. Men på den annne side, så var ikke det ett beskrevet problem.

Lenke til kommentar

Får legge til at min erfaring med C&V ikke er spesielt dårlig, heller. Jeg har hatt to Sigmaprodukter der - en EF500 og en 30/1.4.

 

Blitsen hadde jeg bestillingsbekreftelse på (utskrift av kjøpshistorikken i nettbutikk), men ingen kvittering. Objektivet har jeg ingen papirer på - den udugelige fyren på Elite fylte aldri ut noe garantikort eller noe annet. Siden fyren på Foto Video (hvor jeg leverte sakene inn) visste at den aktuelle Elite-butikken hadde dataproblemer på den tiden jeg kjøpte objektivet, så godtok han at jeg ikke hadde noen kvittering, og det gjorde også C&V uten å mulle. Blitsen ble firmwareoppgradert uten problemer. Objektivet klarte de ikke å finne noen feil på (testet med flere D200, men klarte ikke å reprodusere problemet), men det kostet meg ikke fem flate øre, og jeg fikk etter hvert låne et annet objektiv fra FV i mellomtiden, siden det tok nokså lang tid.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Torsdag før jul ringte jeg dem og spurte om de kunne gjøre en hastesak av det, da jeg gjerne ville ha det hjem før jul. Ingen problem - Fredag morgen tok en av de ansatte på Camera & Videoteknikk og sjekket kamera, justerte fokus og sendte det avgårde som Express-pakke direkte hjem til meg. Så på lørdag hadde jeg det i hende.
Vi sendte faktisk inn et kamera som hastesak, men da fikk vi bare svar tilbake om at det måtte beskrives hvorfor det var hastesak. Vi hadde skrevet "2. gangs reparasjon - haster" på reparasjonslappen, men det er tydeligvis ikke god nok grunn at det er uakseptabelt for en kunde å vente totalt 1,5-2 måneder på at kameraet skal bli i orden.

 

Ellers er både ThorEH og Anews beskrivelser helt normal service. Vi opplever også normal service fra C&V innimellom, men til tider er de så inni granskauen vriene og kranglete og lite intelligente at vi river oss i håret. Hva med et kamera som var DOA i butikken, som ble avvist på grunn av støtskade? Ganske godt gjort å finne støtskade på et splitter nytt kamera som har vært ute av esken én gang.

 

Angående Interfoto så er de serviceversted for Nikons profesjonelle utstyr. Da snakker vi alt som er bedre enn D300 (D300 går til C&V). Vi sendte nylig inn en del til en filmscanner til de, og fikk den tilbake i løpet av få dager.

 

EDIT: Neida, er ikke bare dårlige erfaringer med C&V. Ettersom vi ikke hadde et Nikon 70-200/2,8 VR å låne ut til en kunde som måtte sende inn sitt til reparasjon, så hadde de et vi kunne låne. De måtte bare motta hans objektiv før de kunne sende det ut. Greit nok.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Angående Interfoto så er de serviceversted for Nikons profesjonelle utstyr. Da snakker vi alt som er bedre enn D300 (D300 går til C&V). Vi sendte nylig inn en del til en filmscanner til de, og fikk den tilbake i løpet av få dager.

Nå er vi veldig på vidotta ifth. topic, men jeg leverte uten problemer min D200 til service hos Interfoto i Oktober. Det var ikke en garantisak (om det har noen betydning), bare en oridnær service. Dere som butikk er kanskje styrt av Nikon policy om å bruke C&V?

 

D200 og oppover er jo definert av Nikon som proffutstyr.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Nå er vi veldig på vidotta ifth. topic, men jeg leverte uten problemer min D200 til service hos Interfoto i Oktober. Det var ikke en garantisak (om det har noen betydning), bare en oridnær service. Dere som butikk er kanskje styrt av Nikon policy om å bruke C&V?

 

D200 og oppover er jo definert av Nikon som proffutstyr.

Tror ikke vi kan sende garanti og reklamasjonssaker til andre enn C&V, annet enn proffutstyr som går til Interfoto. Vi brukte Interfoto også til konsumerutstyr før, og ville aller helst ha fortsatt å bruke dem til alt av servicesaker med Nikon-utstyr. Selv om også de sendte mye til utlandet etterhvert, så var det sjelden noe som helst problemer.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
I henhold til liste på www.nikon.no er hverken D3 eller D300 proffutstyr. Liste på proff Nikon kamera

AF-S zoom objektivene 14-24/2.8 og 24-70/2.8 er heller ikke med på proff zoom lista

Det skyldes nok bare at Nikon Norge ikke er helt oppdatert...

 

Forøvrig står AF-S 12-24 f/4 DX (og annen DX-optikk) oppført som "kompatibel" optikk på D3 i tilbehørslisten også, er jo sant nok at den funker, men jeg ville droppet å ha den på tilbehørslisten allikevel. De som kommer til å bruke DX-optikk på D3 vet at det funker - om enn ikke optimalt - men det er nok de færreste som ikke har DX-optikk fra før som kommer til å bruke penger på det for å bare bruke den på FX-kameraer...

Lenke til kommentar
........

D200 og oppover er jo definert av Nikon som proffutstyr.

I henhold til liste på www.nikon.no er hverken D3 eller D300 proffutstyr. Liste på proff Nikon kamera

Sier det deg noe at D200 er der, og ikke D300 og D3?

Det sier meg at Nikon Norge sitter og sover som vanlig. :no:

Er de like trege med faktura til kundene også? :hmm:

Her er en link til Nikon Europa/GB som lister proff utstyret.

 

Edit: Kan legge til at D3/D300 ikke er listet på noen av de Scandinaviske Nikon sidene som Pro utstyr. :thumbdown:

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Edit: Kan legge til at D3/D300 ikke er listet på noen av de Scandinaviske Nikon sidene som Pro utstyr. :thumbdown:
Det er vel ikke listet som non-professional heller :o)

Som vil si at den er ute av Nikons sortiment.

 

Uansett ikke noe stort tap.. :)

Må ta en tur i en Foto butikk i Tromsø for å høre om D3/D300 fremdeles eksisterer.

 

Edit: Noen må snart rope på en Moderator for å få slettet noen av våre siste innlegg. Vi er vel totalt OT.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...