MHusand Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg og en venn har nettopp bygd sammen hver vår PC. Vi kjøpte helt like deler og fikk det samme problemet. Fikk innstalert windows uten feil. Jeg innstalerte windows XP og han innstalerte Vista, men når innstalasjonen er ferdig og vi prøver å starte windows får vi blåskjerm og PCn rebooter. Noen som har noen idéer om hva som kan være feil? Specs: CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz PSU: Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte RAM: 4gb- Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 Skjermkort: XFX GeForce 8800GT 670M 512MB XXX GDDR3 HDD: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 Hovedkort: XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det som slår meg umiddelbart er at dere har 4.5gb minne. Er det 32 eller 64bit OS dere driver å installerer? Hva med å prøve å ta ut en eller to brikker ? Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Mulig dere må flashe bios for at HK skal godta minnet. Kjør Memtest og se om dere får noen feil. Og det vargaz sa Lenke til kommentar
BoC_SantaCruz Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 var borti når eg installerte vista x64 at jeg ikke fikk bootet.. abre blå skjerm.. det viste seg etterpå at instalasjonen måtte gjøres med bare 3 gb ram i maskinen.. men jeg prøvde også vista 32 og xp 32 og 64 uten disse problemene.. gjør som de over sier... ta ut slik at dere bare har 2 eller 3 gb å test.. sjekk om dere har siste bios, evt flash og kjør memtest86 Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg har prøvd å ta ut 2 brikker. Men fikk samme problemet. En ting som er litt rart er at på komplett sine sider står det at hovedkortet støtter opp til DDR2 9600 ram, men på esken står det DDR2 800mhz.. Må jeg da clocke ned rammen? Den skal vel gjøre det automatisk.. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hvilken DVD brenner har duh? Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Samsung SATA OEM Black Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Bah, nå viser mobo displayet "FF", det kan vel ikke være bra Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Har du forsøkt å kjøre memtest86? Dette gir svar på om det er RAMen som er problemet (ofte at HK har "gammel" bios og derfor trenger en liten flash for å være kompatibel med minnet) Har selv opplevd at dette medførere at du ikke kan legge inn windows XP Har selv den samme SATA DVD brennerern, og ikke opplevd noe problem med den. (bortsett fra at driveren måtte oppdateres for at XP ville godta den som brenner) Tror ikke du må klokke ned RAMen, men dette er jeg overhodet ikke sikker på. [edit] Siden begge to opplever samme problemet er jeg nesen sikker på at det ikke er snakk om HW feil, to mandagsmodeller til to ulike brukere ) Ser at det kom et bra svar under meg, da kan det lønne seg å prøve med et annet drev. Ville kanskje prøve å oppgradere driver. Endret 17. desember 2007 av IceDale Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Samsung SATA OEM Black Hmm, du vet vel ikke hvilken modell det er? For jeg har en samsung S-183 og hadde tidligere samme HK og jeg hadde også problemer med bluescreen. Samme med en kamerat som har identisk pc. Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 hvordan bruker jeg memtest86? Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) hvordan bruker jeg memtest86? Går på hjemmesiden deres og brenner ut en bootable iso. Sørg for at CD er first bootable device i bios, og boot La memtest kjøre en gang eller to (dette kan ta laaaaaaaaang tid) og se om du får opp feil. Hmm, du vet vel ikke hvilken modell det er? For jeg har en samsung S-183 og hadde tidligere samme HK og jeg hadde også problemer med bluescreen. Samme med en kamerat som har identisk pc mye edit tull med meg nå, Når fikk du bluescreen med denne? Under loading av OS eller før? Litt rart hvis man kan legge inn OS med et drev som HK ikke liker. Endret 17. desember 2007 av IceDale Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Nå gikk det litt fort i svingene. Du har jo ikke Corsair brikker. Sorry! Suport siden til HK ditt kan likevel være til nytte, så jeg lar det stå: http://www.xfxforce.com/web/home.jspa;jses...et_locale=en_US Endret 17. desember 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Når fikk du bluescreen med denne? Under loading av OS eller før? Litt rart hvis man kan legge inn OS med et drev som HK ikke liker. Fikk blue screen under loading. Hmm, du vet vel ikke hvilken modell det er? For jeg har en samsung S-183 og hadde tidligere samme HK og jeg hadde også problemer med bluescreen. Samme med en kamerat som har identisk pc Samsung DVD-Brenner SH-S203N SATA Black OEM Det som slår meg umiddelbart er at dere har 4.5gb minne. Er det 32 eller 64bit OS dere driver å installerer? Hva med å prøve å ta ut en eller to brikker ? Vista x64 på den ene, XP x32 på den andre Når jeg innstalerte windows på nytt med mindre ram sluttet HDD å fungere. Hvert 10 sek kommer det en *knepp* lyd fra den. Får ikke startet windows install eller bootet fra HDD lenger. Endret 17. desember 2007 av MHusand Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Har noen gamle PC3200 brikker liggende, kan teste med de. Hvis kortet støtter DDR2, støtter det da også valig DDR? Endret 17. desember 2007 av MHusand Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Nei, DDR passer ikke i DDR2 socket. Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Når jeg innstalerte windows på nytt med mindre ram sluttet HDD å fungere.Hvert 10 sek kommer det en *knepp* lyd fra den. Får ikke startet windows install eller bootet fra HDD lenger. Knepp fra HDD er i min verden forbundet med HD feil. (min raptor fikk corrupted clusters, og bootet under loading av OS) Men siden det er samme feil på to pcer høres dette rart ut. Det er riktig at HK ikke nødvendigvis er kompatible med RAM, men i de fleste tilfeller fikser en bios flash dette. Du kan jo sjekke om det er dårlig HDD hvis du har en gammel en liggende som du vet virker, men som sagt er jeg ikke sikker. Ultimate Boot CD har et lass med kjekke feilsøkingsverktøy som alltid er greit å ha liggende [edit] Var alt sammen kjøpt på komplett? Var RAM anbefalt sammen med HK? Tror komplett tester det de anbefaler sammen. (kan ikke sjekke link, leser til eksamen, og lesesalen liker ikke komplett av en eller annen grunn) Endret 17. desember 2007 av IceDale Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Når jeg innstalerte windows på nytt med mindre ram sluttet HDD å fungere.Hvert 10 sek kommer det en *knepp* lyd fra den. Får ikke startet windows install eller bootet fra HDD lenger. Knepp fra HDD er i min verden forbundet med HD feil. (min raptor fikk corrupted clusters, og bootet under loading av OS) Men siden det er samme feil på to pcer høres dette rart ut. Det er riktig at HK ikke nødvendigvis er kompatible med RAM, men i de fleste tilfeller fikser en bios flash dette. Du kan jo sjekke om det er dårlig HDD hvis du har en gammel en liggende som du vet virker, men som sagt er jeg ikke sikker. Ultimate Boot CD har et lass med kjekke feilsøkingsverktøy som alltid er greit å ha liggende [edit] Var alt sammen kjøpt på komplett? Var RAM anbefalt sammen med HK? Tror komplett tester det de anbefaler sammen. (kan ikke sjekke link, leser til eksamen, og lesesalen liker ikke komplett av en eller annen grunn) Alt bortsett fra Hovedkortet kjøpte jeg på komplett. Hovedkortet kjøpte jeg på mpx.no Det er bare den ene PCn hvor HDDn har sluttet å virke. Har ikke mulighet til å kjøre memtest før i morgen, så får vite mer da. Lenke til kommentar
MHusand Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Var på suppert siden til xfx og fant mange som hadde samme problem. De hadde løst problemet med å update bios til ny verson (p31). Etter å ha lett lenge finner jeg bare winflash basert bios update til hovedkortet... Jeg kommer ikke inn i windows, så hvordan får jeg da update bios? Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Var på suppert siden til xfx og fant mange som hadde samme problem. De hadde løst problemet med å update bios til ny verson (p31). Etter å ha lett lenge finner jeg bare winflash basert bios update til hovedkortet...Jeg kommer ikke inn i windows, så hvordan får jeg da update bios? hmm Finnes det ingen annen mulighet? Det er nemlig en fil som skal erstatte en annen i bios, og i de fleste tilfeller er ikke OS nødvendig. Hva med bios-produsenten sin hjemmeside? Kan du "åpne" den windows flashen på noen måte slik at du får tak i filen som er der (.bin hvis jeg husker helt rett ) Da kan du ta den over på en floppy, eller stikke innom bootdisk.com og lære hvordan du booter fra usb-device. Det ligger også et lite prog der for å lure HK til å tro at DVD-ROM er floppy. For å svare på hvordan man oppdaterer i windows uten å komme inn så tror jeg ikke det er mulig, men sikkert noen som kan dette bedre enn meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå