Gå til innhold

Test: ASUS A7N8X Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan Hardware Norge fortelle meg hvor ATX kontakten skal plasseres?

 

Dere trakk Chaintech Zenith 7NJS for plasseringa av ATX kontakten, og nå trekker dere jommen meg ASUS A7N8X Deluxe for plasseringa av ATX kontakten også.

 

Det hadde jo vært forståelig om begge kortene hadde hatt ATX kontakten på samme sted, men det er jo på ingen måte tilfellet.

 

På meg virker det som Magnus Johansen og Mohammed Sourouri er vil ha kontakten på totalt motsatt sted. Selv vil jeg holde med Sourouri her. Asus sin plassering av ATX kontakten gjør at du får ledningen *vekk* fra hovedkortet. Selv velger jeg å ta ATX kontakten under hovedkortet slik at denne nesten ikke er synlig engang. Ledningen hindrer da hverken andre ledninger eller luftstrømmen i kassa :)

 

Beste stedet for ATX-kontakten vil være plassert langs kanten av kortet nærmest mulig strømforsyningen slik at alle ledningene ikke legger seg over viktige deler av hovedkortet (se http://www.hardware.no/tester/hovedkort/df..._333/kortet.jpg ). Slik plasseringen av ATX-kontakten er på dette kortet (Asus A7N8X) sperrer ledningen for tilgangen til blandt annet IDE og floppy-portene.

 

En annen mulighet er å plassere det rett bak I/O-delen slik at man kan legge ledningen slik at den ikke sperrer for noe slik som man kan se her:http://www.hardware.no/tester/hovedkort/soyo_kt400/kort.jpg

 

 

Altså, nå har jeg hatt hk med plasering av atx-kontakten på de plassene du her foreslår. Og dette funker heller dårlig med et relativt trangt kabinett som jeg har. Da blir kabeln liggende over cpu vifta med mindre man bruker energi på å få den unna vei. At den blir liggende foran floppykabeln er i mine øyne HELT uproblematisk. Setter jo i denn før jeg setter i strømmpluggen uansett.... Heller at kabeln sperrer for en del jeg aldri bruker så si, enn at den ligger fremfor cpuvifta, det er nå min mening...

Lenke til kommentar
"

 

Man kan ikke øke FSB til 220 MHz sånn helt uten videre... dette krever modding av prosessor for å få til.

 

 

hva mener du med å modde cpu?

 

For å øke FSB såpass kraftig som 220 MHz må man sette ned multiplier på prosessoren. For å få til dette må man enten koble sammen noen L3-bridger eller koble sammen to pinner under prosessoren.

 

Jeg ser da virkelig at det er brukt multiplier justering i testen på denne siden: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/as...uxe/index8.html - Jeg lurer litt på hva BIOS dere bruker til dette, ettersom jeg var nødt til å dra frem unlocking kittet mitt fordi Asus var såpass treig med å lage an BIOS som automatisk unlocker Tbred-B prosessorer.

Lenke til kommentar
"

 

Man kan ikke øke FSB til 220 MHz sånn helt uten videre... dette krever modding av prosessor for å få til.

 

 

hva mener du med å modde cpu?

 

For å øke FSB såpass kraftig som 220 MHz må man sette ned multiplier på prosessoren. For å få til dette må man enten koble sammen noen L3-bridger eller koble sammen to pinner under prosessoren.

 

åja... tenke du mente på noe annent... seff må man reduserer multiplayer osv... :)

Lenke til kommentar
Jeg ser da virkelig at det er brukt multiplier justering i testen på denne siden: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/as...uxe/index8.html - Jeg lurer litt på hva BIOS dere bruker til dette, ettersom jeg var nødt til å dra frem unlocking kittet mitt fordi Asus var såpass treig med å lage an BIOS som automatisk unlocker Tbred-B prosessorer.

 

Man kan øke, men ikke senke multiplier :)

Lenke til kommentar
...nForce2 har muligheten til å stille multiplier på XP-prosessorene basert på T-bred "B"-kjernen uten modifikasjon av prosessoren...

 

Jeg får ihvertfall ikke til å stille noe høyere enn 12,5 med mitt Xp2400+

Ønsker å kjøre 13,5. Noen som har peil på hvordan jeg kan gjøre det? Bruker 1002 bios...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

HVIS NOEN HAR TID TIL TWEAKING !!

Jeg tror at de forskjellige biosene xxxxc, xxxxe og xxxxg forandrer noe

i forhold til multiplikator og de forskjellige CPU.

Mitt Asus de luxe gav Athlon 1700+ en rate på 2600+ (stabil) ved 12.5/13 og 170 (dette blir 2.13 gig)

Prøvde å komme høgre ved å skifte bios til xxxxe eller xxxxg, men da ville ikke denne cpu følge med så jeg gikk tilbake til orginalt xxxxc.

Er dette riktig observert eller har jeg oversett noe?

 

Mine billige CL2,5 rambrikker gikk 3,3,2,2 (ovenfra og nedover) Er dette

betre enn 5,2,2,2 som folket snakker om?

Frekvernsen ble 408 som ikke er noe å si på.

På forhand takk Sv.

Lenke til kommentar
Problemet mitt er valgt av minne...

hvis jeg skal kjøpe meg Asus A7N8X Deluxe (nForce2)

 

I testen så brukte de :

 

2 x 256 MB Corsair XMS3200 DDR SRAM CL 2

 

Hmm er det ikke bedre og bruke :

 

Corsair TWINX512-3200LL DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched CMX256A-3200LL DIMMs

 

Om du vil ha 1 GB ram er det bedre :) Ellers vil jeg si at det er det samme ettersom minnet ikke stopper FSB eller CAS.

 

Det er ikke 1 GB jeg nevnte her... 512 er det. :wink:

Lenke til kommentar

OI OI OI

 

BIOS BIOS

 

Har du oversett flashmuligheten ved å presse ALT+F2 (tror jeg det var)

ved oppstart av maskinen :oops:

 

Jeg flasher fra diskett. Hvis man skal sette inn eldre versjoner

må de nyeste slettes eller gjøres ubruklige (ex. forandres til .OLD)

 

Jeg så Noen hadde vært snar med kittet.

Lenke til kommentar

Vel jeg greier 208 mhz buss,(med enn 133 buss cpu!!(XP1800) med XMS3200 ram!!!! (Altså, 416 mhz effektiv DDR, på brikke som er beregnet på 400mhz!!! Har greid 212 stabilt, men ved veldig lav multi plier(8x212)=1696). Tror nok det mulig med bortimot 220-230 mhz med northbridge vifte(støtter 250mhz), og CORSAIR XMS3500 Men uansett, jeg deler hardware.no sitt syn på dette kortet, jeg har bygd opp 15 socket a maskiner de siste 12-13mnd`ene, og har brukt msi,a-bit,asus,a-open,epox. Men jeg har ikke vært inærhetene av så bra layout og kvalitet som på A7N8X deluxe, det imponerer virkelig. Jeg kan bare 3 negative ting som irriterer meg: dårlig med vcore justeringer: bare opptil 1,85V, ikke medfølgende sata convertere, ikke vifte på nortbridgen.

Den "låser" i de fleste tilfelle opp multiplier justeringene, men ikke med 1001.G Bios!!!!! Du må ha 1001.C eller 1001.E eller 1002.*** bios. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Til dere som diskuterte hvor ATX-kontakten burde plasseres:

Teknisk sett tror jeg det er lurest på plassere ATX-kontakten nærmest det som trekker mest strøm, altså mosfetene til prosessoren. Dette for å få kortest vei fra PSU til CPU for å hindre unødig spenningsfall. Det er nokk mest kritisk på hovedkort som er beregna på overklokking siden det er disse som oftest blir hardest belasta.

Lenke til kommentar
Til dere som diskuterte hvor ATX-kontakten burde plasseres:

Teknisk sett tror jeg det er lurest på plassere ATX-kontakten nærmest det som trekker mest strøm, altså mosfetene til prosessoren. Dette for å få kortest vei fra PSU til CPU for å hindre unødig spenningsfall. Det er nokk mest kritisk på hovedkort som er beregna på overklokking siden det er disse som oftest blir hardest belasta.

 

jeg syntes at hovedkortet får minus pga hvor strømkontakten er er latterlig. jeg har selv hk'et og skjønner ikke hva problemet er med og ha den der! legger den bare baki der uansett. skjerpings a folk?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...