Gå til innhold

Test: ASUS A7N8X Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quoten hentet fra testetn

Grunnet integreringen av to nettverkskretser, fire USB2-porter og 6 inn/utganger for lyd i forskjellige former har noe måtte vike plassen, og en av tingene er den ene com-porten. Derfor har ASUS lagt ved en egen com-port bracket (en skinne man fester i en utgang for utvidelseskort). To com-porter er uansett ikke noe de fleste har bruk for.

Heter det da ikke I/O-Shield sist jeg skjekket. :shrug:

 

Og fargene på testene anngående overklokking så var fargene på grafene MEGET like. Det var så at jeg måtte bruke zoom i opera for å se at det var XP2700+@14*175 som var nr.2 på grafen.

Fargene kunne gjerne ha vert litt forskjellig :)

 

Og så kunne det ha vert artig med en "hvilket-nforce2-basert-hovedkort-som-er-best-test"

 

B|Real

Lenke til kommentar

Kan Hardware Norge fortelle meg hvor ATX kontakten skal plasseres?

 

Dere trakk Chaintech Zenith 7NJS for plasseringa av ATX kontakten, og nå trekker dere jommen meg ASUS A7N8X Deluxe for plasseringa av ATX kontakten også.

 

Det hadde jo vært forståelig om begge kortene hadde hatt ATX kontakten på samme sted, men det er jo på ingen måte tilfellet.

 

På meg virker det som Magnus Johansen og Mohammed Sourouri er vil ha kontakten på totalt motsatt sted. Selv vil jeg holde med Sourouri her. Asus sin plassering av ATX kontakten gjør at du får ledningen *vekk* fra hovedkortet. Selv velger jeg å ta ATX kontakten under hovedkortet slik at denne nesten ikke er synlig engang. Ledningen hindrer da hverken andre ledninger eller luftstrømmen i kassa :)

Lenke til kommentar
Problemet mitt er valgt av minne...

hvis jeg skal kjøpe meg Asus A7N8X Deluxe (nForce2)

 

I testen så brukte de :

 

2 x 256 MB Corsair XMS3200 DDR SRAM CL 2

 

Hmm er det ikke bedre og bruke :

 

Corsair TWINX512-3200LL DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched CMX256A-3200LL DIMMs

 

Om du vil ha 1 GB ram er det bedre :) Ellers vil jeg si at det er det samme ettersom minnet ikke stopper FSB eller CAS.

Lenke til kommentar
"Vi elsker alt ASUS lager av hovedkort"?

Virker litt sånn ja.  

Dere testa jo ikke mag FSB NorthBridge tålte! Det er jo det mange er interesserte i! se om det klarer >220MHZ fsb.. mitt 8rda+ klarer det med en liten mod  :D

 

Man kan ikke øke FSB til 220 MHz sånn helt uten videre... dette krever modding av prosessor for å få til.

 

Angående Asus-kort så tror jeg du skal ta en titt rundt om på nettet og du vil se at vi er ikke de eneste som er begeistret for dette kortet.

Lenke til kommentar
Kan Hardware Norge fortelle meg hvor ATX kontakten skal plasseres?

 

Dere trakk Chaintech Zenith 7NJS for plasseringa av ATX kontakten, og nå trekker dere jommen meg ASUS A7N8X Deluxe for plasseringa av ATX kontakten også.

 

Det hadde jo vært forståelig om begge kortene hadde hatt ATX kontakten på samme sted, men det er jo på ingen måte tilfellet.

 

På meg virker det som Magnus Johansen og Mohammed Sourouri er vil ha kontakten på totalt motsatt sted. Selv vil jeg holde med Sourouri her. Asus sin plassering av ATX kontakten gjør at du får ledningen *vekk* fra hovedkortet. Selv velger jeg å ta ATX kontakten under hovedkortet slik at denne nesten ikke er synlig engang. Ledningen hindrer da hverken andre ledninger eller luftstrømmen i kassa :)

 

Beste stedet for ATX-kontakten vil være plassert langs kanten av kortet nærmest mulig strømforsyningen slik at alle ledningene ikke legger seg over viktige deler av hovedkortet (se http://www.hardware.no/tester/hovedkort/df..._333/kortet.jpg ). Slik plasseringen av ATX-kontakten er på dette kortet (Asus A7N8X) sperrer ledningen for tilgangen til blandt annet IDE og floppy-portene.

 

En annen mulighet er å plassere det rett bak I/O-delen slik at man kan legge ledningen slik at den ikke sperrer for noe slik som man kan se her: http://www.hardware.no/tester/hovedkort/so..._kt400/kort.jpg

Lenke til kommentar
"

 

Man kan ikke øke FSB til 220 MHz sånn helt uten videre... dette krever modding av prosessor for å få til.

 

 

hva mener du med å modde cpu?

 

For å øke FSB såpass kraftig som 220 MHz må man sette ned multiplier på prosessoren. For å få til dette må man enten koble sammen noen L3-bridger eller koble sammen to pinner under prosessoren.

Lenke til kommentar
"Vi elsker alt ASUS lager av hovedkort"?

Virker litt sånn ja.

Dere testa jo ikke mag FSB NorthBridge tålte! Det er jo det mange er interesserte i! se om det klarer >220MHZ fsb.. mitt 8rda+ klarer det med en liten mod :D

 

Man kan ikke øke FSB til 220 MHz sånn helt uten videre... dette krever modding av prosessor for å få til.

 

Angående Asus-kort så tror jeg du skal ta en titt rundt om på nettet og du vil se at vi er ikke de eneste som er begeistret for dette kortet.

 

Åja. Fordi at jeg kjører faktisk min 2400+ prosessor som 220*11 =2429MHz (ca. iallefall). Og jeg har ikke modda noe som helst på prosessoren. Så det var usaklig. se litt på www.nforcershq.com du. Let i forum og søk etter "8RDA+ voltage modding" (ikke i forumet, men på artikler.)

 

Når det kommer til ASUS-digging, så holder jeg fast på det jeg sa. ATX tilkoblinga er like teit på alle hovedkort.

Lenke til kommentar
Beste stedet for ATX-kontakten vil være plassert langs kanten av kortet nærmest mulig strømforsyningen slik at alle ledningene ikke legger seg over viktige deler av hovedkortet (sehttp://www.hardware.no/tester/hovedkort/dfi_266_vs_333/kortet.jpg

 

Uten tvil en god plassering, men heller ikke på A7N8X Deluxe vil ledningen gå over viktige deler av hovedkortet. (den skal tross alt føres til høyre og dermed vekk fra hovedkortet og ikke til venstre over RAM brikkene og opp).

 

Slik plasseringen av ATX-kontakten er på dette kortet (Asys A7N8X) sperrer ledningen for tilgangen til blandt annet IDE og floppy-portene.

 

Helt optimal er ikke plasseringa den burde vært litt høyere oppe, men tilgangen til IDE og floppy kan umulig bli spesielt hindra mtp at du kan skyve ledningen en anelse opp og dermed ha relativt fri veg.

 

En annen mulighet er å plassere det rett bak I/O-pluggene slik at man kan legge ledningen slik at den ikke sperrer for noe slik som man kan se her:http://www.hardware.no/tester/hovedkort/soyo_kt400/kort.jpg

 

Å plassere ATX kontakten midt på hovedkortet er jo ikke noe smart det er vel heller den dårligste løsningen, for å sitere testen av Chaintech Zenith 7NJS :

 

" La oss begynne med ATX-pluggen som er plassert er bak prosessorsokkelen. Den dumme plasseringen av denne pluggen fører til at ATX-kabelen detter over prosessorvifta og blokkerer viften, ja nærmest som et lokk - veldig uheldig. "

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å plassere det rett bak I/O-pluggene slik at man kan legge ledningen slik at den ikke sperrer for noe slik som man kan se her:http://www.hardware.no/tester/hovedkort/soyo_kt400/kort.jpg

 

Å plassere ATX kontakten midt på hovedkortet er jo ikke noe smart det er vel heller den dårligste løsningen, for å sitere testen av Chaintech Zenith 7NJS :

 

" La oss begynne med ATX-pluggen som er plassert er bak prosessorsokkelen. Den dumme plasseringen av denne pluggen fører til at ATX-kabelen detter over prosessorvifta og blokkerer viften, ja nærmest som et lokk - veldig uheldig. "

 

Ved å tre ATX-ledningen langs kanten på kabintetet fungerer også denne plasseringen ganske bra , men det er klart den er dårligere enn det første alternativet. Plasseringen på A7N8X gjør at du sperrer for floppy-kontakten, og det er litt upraktisk, både hvis man har floppy permanent plassert eller om man setter i floppy når man trenger den. Dette kan man løse ved å la ledningen komme inn rett ovenifra, men dette fjør at tilgangen til minnebrikkene blir noe vanskeligere.

 

Totalt sett synes jeg ATX-plasseringen på dette kortet var heller lite heldig.

Lenke til kommentar

Åja. Fordi at jeg kjører faktisk min 2400+ prosessor som 220*11 =2429MHz (ca. iallefall). Og jeg har ikke modda noe som helst på prosessoren. Så det var usaklig. se litt på www.nforcershq.com du. Let i forum og søk etter "8RDA+ voltage modding" (ikke i forumet, men på artikler.)

 

Når det kommer til ASUS-digging, så holder jeg fast på det jeg sa. ATX tilkoblinga er like teit på alle hovedkort.

 

Hvordan en potensielt kan løse problemene på et EPoX-kort er vel ikke særlig relevant for Asus. Har du noe spesifikt du synes vi skal ta en titt på kom med en konkret link.

 

At du ikke liker Asus går vel på personlige erfaringer regner jeg med, og vi kan ikke skrive en test ut i fra dine erfaringer, men våre. Du vil alltid finne noen som ikke er fornøyd med et spesifikt kort eller en produsent.

 

Og som nevnt et annet sted i tråden, noen ATX-kontakt-plasseringer er bedre enn andre.

Lenke til kommentar

 

Ved å tre ATX-ledningen langs kanten på kabintetet fungerer også denne plasseringen ganske bra ,

 

Virker ikke slik mtp testen av Chaintech kortet og det er egentlig det store poenget mitt, burde ikke Hardware Norge vært samstemt i hvordan layouten bør være istede for at hver og enkelt tester bare skal komme med sin brukererfaring?

 

For at testene til Hardware Norge skal være verd noe mer enn brukererfaringer her på forumet så må man ha noe å sammenligne med, man må kunne bruke en annen test som referanse. Når testernes kriterier og oppfattninger spriker så mye som tilfellet er her så blir det nyttesløst å sammenligne to forskjellige tester og verdien av det arbeidet som blir gjort synker betraktelig.

 

En idé hadde kanskje vært å latt 1 person stå for all testinga av hovedkort, en annen for all testing av skjermer osv.

Lenke til kommentar

 

Ved å tre ATX-ledningen langs kanten på kabintetet fungerer også denne plasseringen ganske bra ,

 

Virker ikke slik mtp testen av Chaintech kortet og det er egentlig det store poenget mitt, burde ikke Hardware Norge vært samstemt i hvordan layouten bør være istede for at hver og enkelt tester bare skal komme med sin brukererfaring?

 

For at testene til Hardware Norge skal være verd noe mer enn brukererfaringer her på forumet så må man ha noe å sammenligne med, man må kunne bruke en annen test som referanse. Når testernes kriterier og oppfattninger spriker så mye som tilfellet er her så blir det nyttesløst å sammenligne to forskjellige tester og verdien av det arbeidet som blir gjort synker betraktelig.

 

En idé hadde kanskje vært å latt 1 person stå for all testinga av hovedkort, en annen for all testing av skjermer osv.

 

Er helt enig i det du sier her, og langt på vei er det også slik det er. Slik det fungerer i dag er det tre primærtestere på selve Hardware.no-siden, og det er Håvard, Magnus og Aleksander. Håvard og Magnus står stort sett for tester av hovedkort og prosessorer. Mohammed jobber hovedsakelig nå med Barbara og gjør svært lite for Hardware.no, men la inn testen av Chaintech-kortet grunnet hans kontakter i firmaet.

 

Å bestemme at en spesifikk måte å plassere ATX-kontakter er bra blir dog litt for trangsynt fordi man ikke blir åpen for nye plasseringer. En annen sak er at en plassering kan fungere fint i ett kabinett, men svært dårlig i et annet kabinett, særlig på grunn av lengden på kabelen, hvor kabelen kommer ned i forhold til kortet og avstande mellom strømforsyning og hovedkort.

 

En del ting kan man klarlegge rettningslinjer for, mens andre ting blir mer vanskelig. Det er jo også viktig å huske på at det som blir skrevet i en test ikke er et absolutt svar på hvordan et produkt er, og når man skal velge ut et produkt, enten det er hovedkort, CPU eller mus må man også se på sine egne behov. Betyr ikke de negative sidene som kommer fram i testen noe, så vil jo produktet være et godt kjøp for den personen. På samme måte vil jo ting som vi trekker fram som positivt være klinkende likegyldig for andre. Tester blir en blanding mellom fakta og erfaringer og så blir det opp til hver enkelt å vurdere om man virkelig synes produktet er verdt å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...