hernil Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hei, driver og lager en side i Dreamweaver CS3. Dette er min første side jeg lager fra bunnen av (ikke ferdig side som fylles ut). Jeg er helt nybegynner og kan praktisk talt ingenting på dette området. Jeg har en bakgrunn som jeg har klart å få i midten av skjermen uansett størrelse på skjermen, denne består av på en måte av to kvadrater (se bildet). Det jeg vil få til er: nederste kvadrat (1) skal ha ikoner i seg (2) når jeg flytter musa over dem skal det komme opp et bilde i det øverste kvadratet (3), og hvis jeg klikker på ikonet skal det åpne en link. Som dere ser er siden ganske enkel og det er mye av poenget. Jeg har fått til å plassere innhold der jeg vil i midten (loddrett), men ikke riktig høyde (vannrett). Altså det er riktig på min 17" laptop skjerm men ikke på den stasjonære, der er alt sammen litt for høyt i forhold til bakgrunnen som er midt på. Foreløpig har jeg plassert innhold ved hjelp av "layout table(s)" (skal se om jeg får postet koden i løpet av dagen), men jeg vet ikke om det er riktig måte å gjøre det på. Er det noen som kan hjelpe meg på vei? Takker så mye for hjelp! (hvis noen vet om noen sider som kanskje har litt av det samme prinsippet som jeg kan "dissekere" for å se hvordan de er oppbygd er det også til hjelp ) (Jeg vil gjerne unngå å kode siden, og bruker for det meste WYSIWYG delen av DW) Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Post skjermdump fra begge maskinene så vi kan se forskjellen. Beste er om du uploader det du har laget så langt til en webside så vi kan surfe på siden selv. Og du må nok inn i koden. Websider "leses" forskjellige fra browser til browser og du må ALDRI bygge siden etter en skjerm som du har. Folk sitter på alt fra 12 tommere til 30 tommere og da må du ta høyde for noen kjøreregler. Din skjerm er ikke "standarden" du må bygge rundt. Og igjen for å få til dette må du nok jobbe litt i koden. Jeg jobber selv i DW og bruker split view funksjonen. Da har jeg WYSIWYG under og så ser jeg koden over. Så bytter jeg frem og tilbake mellom dem. Men det du kan sjekke ut på nette med engang er CSS tutorials. CSS er metoden du bruker for å plassere og style innholdet. Det ligger noen fine tutorials hos adobe for nybegynnere i DW og CSS. Google rundt etter dem og se på de. AKIRA Lenke til kommentar
hernil Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) skjermdump pc 1 (laptopen) pc 2 (stasjonær) http://home.no/hernil/ er ikke mye foreløpig, men dere ser vel hvordan jeg har plassert innholdet der. Takk for svar! (bildet er tilfeldig, siden har ingenting med hard rocx å gjøre ) Endret 16. desember 2007 av hernil Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 *bumb* noen som vet hvordan jeg kan plassere "layout table(s)" sånn at de alltid er i midten av skjermen? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 noen som vet hvordan jeg kan plassere "layout table(s)" sånn at de alltid er i midten av skjermen? På samme måte som man gjør med divs: table {margin:auto;} Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Hvor i koden skal jeg legge det? Lenke til kommentar
Axel_S Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 hos meg så kommer den litt til høyre for midten.. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 gidder du å poste et printscreen med info om nettleser, og skjermoppløsning/størrelse? Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå