Gå til innhold

batteri samsung s630

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kompaktkamera i gave til lillesøsteren min til jul. Etter å ha lest litt her på akam.no fant jeg ut at testvinneren Samsung s630 passer kravene mine. Det står ingenting om hvor lenge batteriet varer, så lurer på om det er noen som har noen erfaring med dette kameraet? Var innom expert for å kjøpe i dag, men hun anbefalte meg et annet, dyrere, kamera med oppladbart batteri istedet for, hun sa batteriet ble alt for fort "spist" opp når det går på AA-batterier. Er det et stort problem på det kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe kompaktkamera i gave til lillesøsteren min til jul. Etter å ha lest litt her på akam.no fant jeg ut at testvinneren Samsung s630 passer kravene mine. Det står ingenting om hvor lenge batteriet varer, så lurer på om det er noen som har noen erfaring med dette kameraet? Var innom expert for å kjøpe i dag, men hun anbefalte meg et annet, dyrere, kamera med oppladbart batteri istedet for, hun sa batteriet ble alt for fort "spist" opp når det går på AA-batterier. Er det et stort problem på det kameraet?
Hvis du bruker vanlige alkaliske batterier, dør det fort. Med skikkelige oppladbare batterier, vil det holde omtrent like lenge som de andre i klassen. Akam fant i hvert fall ikke nevneverdig forskjell fra "normalen" i klassen da de kikket på dette kameraet for et par uker siden.
Lenke til kommentar

Og vil du ha med engangsbatterier som en backupløsning, så kjøp lithiumbatterier. De varer fantastisk mye lengre enn alkaliske.

Expert viser nok en gang at de ikke har god nok kunnskap til å veilede de som skal kjøpe fotokamera eller utstyr. "Dump" dem, og kjøp i en ordentlig fotobutikk om mulig.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Kjøpte den. Fikk den i dag. Har også kjøpt meg en samling Ni-MH oppladbare batterier med 2700mAh.

Jeg fikk 152 bilder med blits før batteriet gikk tomt. Helt kurrant.

Så der har du noen tall. Har hørt skrekkhistorier om folk som har tatt 10 bilder før batteri gikk tomt, men det må ha vært alkaliske billigbatterier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Har selv det kameraet og det spiser vanlige alkaliske batterier. Men med en gang jeg satte i noen Nimh batterier med 2500mah, så gikk det fort bedre. Da holder batteriet ganske så lenge. Har enda ikke gått tom for batteri, så jeg kan ikke si hvor lenge et par med slike holder. Men jeg har tatt godt over 100 bilder.

Men hold deg unna alkaliske batterier, da de ikke holder til noe som helst. Digitalkameraer har høy spenning, noe som gjør det for tøft for alkaliske batterier.

Ellers er det ikke noe negativt å si om kameraet.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har kjøpt mange digitale kamera opp gjennom årene, og erfaringene så langt er at de medfølgende alkaliske batteriene holder 10-20 bilder. Men det går selvsagt litt strøm til å gjøre seg kjent i menyene, gjøre de innstillingene man vil ha etc.

På min PowerShot med 2xAA (2,5 Ah) får jeg vel ca 250-300 bilder med LCD på. Dersom jeg må spare, og slår av LCD, får jeg vel omtrent det doble. Jeg kjøpte en CoolPix L14 til en bekjent, og iflg selger kan man visst regne med 400-500 bilder på den med et sett NiMH-batterier med god kvalitet/ytelse.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Drar opp denne da jeg hadde planer om å kvitte meg med mitt S630 fordi jeg trodde ikke mine egne øyne da kamera dør etter bare noen få bilder ... har ikke så veldig greie på dette så da spør jeg om hva slags batterier jeg skal kjøpe? Prøvde å søke etter nimh batterier men det står AAA, fungerer de?

Setter pris på noen tips om nøyaktig hva (link) til hva jeg skal kjøpe ;)

Lenke til kommentar
Drar opp denne da jeg hadde planer om å kvitte meg med mitt S630 fordi jeg trodde ikke mine egne øyne da kamera dør etter bare noen få bilder ... har ikke så veldig greie på dette så da spør jeg om hva slags batterier jeg skal kjøpe? Prøvde å søke etter nimh batterier men det står AAA, fungerer de?

Setter pris på noen tips om nøyaktig hva (link) til hva jeg skal kjøpe ;)

AAA vil ikke passe, du trenger AA eller penlight som de også kalles.

F.eks. denne typen her.fåes kjøpt i del fleste velassorterte elbutikker.

Lenke til kommentar

Engangsbatterier er håpløst på digitalkamera. Kjøp noen oppladbare batterier med 2500mah eller mer kapasitet. Da får du mer enn 200 bilder mellom hver lading.

Hos Biltema får du 4 oppladbare batterier og lader til mindre enn 500 kr.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kan ikke batteriene lades direkte i S630? Må man ta dem ut og bruke ekstern lader? Følger det ikke med skikkelige batterier?

Husk at dette er et "billig-kamera". Som på de fleste (alle?) kamera i denne prisklassen, følger det i standardpakken kun med vanlige engangs alkaliske AA batterier. Men to oppladbare batterier og lader i grei kvalitet, koster bare 150 kroner.

Og nei, du kan ikke lade batteriene direkte i kameraet så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Men hold deg unna alkaliske batterier, da de ikke holder til noe som helst. Digitalkameraer har høy spenning, noe som gjør det for tøft for alkaliske batterier.

Feil 1: Alkaliske kan brukes til mye de, som lykter, små elverktøy, barbermaskiner og mye annet. Men kameraer er ikke et av de store bruksområdene.

Feil 2: "digitalkameraer har høy spenning"? De er kresne på sitt toleransenivå for den spenningen de er konstuert for. Det er batteriene som holder spenningen. Problemet med alkaliske kontra oppladbare (vel å merke NiMh, ikke NiCad) er at mens alkaliske dropper spenningen gradvis hele tiden, holder NiMh-batteriene spenningen rimelig konstant til de er bortimot tomme. Alkaliske starter på drøye 1.5V, og daler jevnt. NiMh holder konstant ca. 1.2V hele tiden, så når alkaliske synker en del under dette blir kameraet grinete og påstår at batteriene er tomme, selv om det er godt med strøm igjen.

Det er også derfor Super8 anbefaler Lithium som reserve engangsbatterier, da også disse holder jevn spenning mye lenger enn alkaliske. Alt dette får du mer eller mindre garantert ikke opplyst hos kluthuene som står bak disken hos el-kjedene. Så kameraer som bruker AA-batterier er intet problem. Sørg bare for å ha to sett, slik at ett sett hele tiden er oppladet og klart til et skifte. Da har du meget god kapasitet på de fleste kamera.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Engangsbatterier er håpløst på digitalkamera.
Litiumbatterier er greit, men det er dyrt. Veldig grei backup å ha i vesken, dog...

Med mitt kompaktkamera tar jeg ca 70 bilder med alkaliske,med lithium tar jeg ca 400/500 bilder.

Gir ca 120.- for 4 stk lithium = 0.30/0.24 pr. bilde

Er vel ca 34.- for 4 alkaliske = 0.48 pr. bilde

Synes ikke lithium er så himla dyrere en alkaliske. :)

Brukte oppladbare før"i gamle dager",men hver gang jeg skulle bruke kamera så måtte jeg lade opp batteriene på nytt.Blei ganske drittlei det maset.

Teknologien på oppladbare batterier er nok blitt forbedret en heldel siden den gangen,bla. på hvor lenge dem kan holde på strøm når dem blir lagret fram til neste gang dem skal brukes.

Biltema´s oppladbare batterier har kommet bra ut i tester,i følge en kamerat"friluftsfrik med masse dipedupper".

http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...roducts_id=2718

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...