Gå til innhold

kjøpte xbox360 i går, men på regninga så står det, MVA: 599. hva er dette?

vegesim

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en xbox360 i går hos euronics. I et blad fra euroniccs så står det at det koster 2998 eller for xbox'en og PGR4, men når jeg kom til butikken så var det igjen en konsoll. jeg kjøpte den! :) men.. det var ikke med noe spill i den pakka. Jeg betalte 2998.

Det står dette på regninga:

Total sum eks. mva: 2398,40

MVA: 599,60

Øresavrunding 0,0

TOTAL: 2998,00

Er dette riktig? Skulle jeg fått med PGR4 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mva er det samme som moms. Alle varer solgt i norge må man betale MVA til staten på.

fra wikipedia:

Merverdiavgift (MVA), også kjent som merverdiomsetningsavgift (moms), er en avgift til staten som betales på omsetning av varer og tjenester i alle ledd, med etter hvert få unntak.

I norge er merverdiavgiftssatsen generelt på 25 % med virkning fra 1. januar 2005. Redusert sats for næringsmidler er 14 % med virkning fra 1. januar 2007, for persontransport og kinobilletter 8 %, med virkning fra 1. januar 2006 og for romutleie i hotellvirksomhet m.v. 8 %, med virkning fra 1. september 2006.

Denne avgiften til staten har vært og er en betydelig del av statens inntekter. I 2003 var inntekten på 128,9 milliarder kroner. Dette gjør MVA til statens største inntektskilde, foran inntektsskatt (118,8 milliarder) og oljeinntekter (98,1 millarder) samme år. (Totale inntekter på skatter og avgifter til staten i 2003 var 418,6 milliarder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...