Gå til innhold

Er det egentlig så viktig med HDMI?

vegesim

Anbefalte innlegg

Forbedringer:

* Fikk svartere enn svart farge og det ble slutt på white-crush

Expanded Reference Levels over komponent fungerte ikke med mitt oppsett. Med HDMI så skjønte enten TVen eller receiveren at signalet kunne være expanded (for hvem kobler egentlig en PC til en TV via component?)

*Med HDMI ble det slutt på overscan, med component fikk jeg ihvertfall 5% overscan. Mindre overscan fører til at flere pixler som blir overført blir vist på skjermen

Vi kan diskutere opp og ned i mente om man synes bildet ble bedre eller ikke, men de punktene som nevnes her synes jeg er viktige.

At man får svartere enn svart, slutt på white-crush og mindre overscan er alle betydelige og påviselige elementer når det gjelder å kunne stille inn sin tv/projektor optimalt.

Og ikke minst mindre overscan alene er jo i alle høyeste grad mulig å bevise.

Jeg bruker min 360 til mye HD-Dvd titting, og da er minst mulig overscan ønseklig i min lille video audio hifiverden her hvor jeg sitter med desibelmåler, utallige kalibrasjonsdisker både i dvd, blu ray og ikke minst hd-dvd formatet.

Når jeg har brukt så mange penger på å få kalibrert systemet mitt optimalt, så er i aller høyeste grad momentene over viktige for meg.

Takk for informasjonen. Dette var nytt for meg, og jeg kan nå, for mitt bruk, se en viss verdi i å bytte fra component til HDMi i framtiden.

Jeg får kun innstilt kontrast på "måfå" pga white crush, og lysstyrken blir også ikke helt 100% pga mangel på sortere enn sort.

(Husker selv den gang jeg leverte inn min Denon 3910 for ettermontering av Blacker than Black chip, så noen ganger går jeg langt for å få det som jeg vil ha det).

Men ja. Dette gjelder i stor grad for oss videofile som kalibrerer opp og ned i mente.

De fleste som har en HD-tv hjemme i stuen har aldri kjørt en kvalifisert kalibreringsrunde på den en gang, så component vs HDMi gjelder ikke i like stor grad for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes man bør ha bedre grunn enn innbilt bedre billedkvalitet for å bruke penger på å bytte ut 360'n sin for å få HDMI.

Man har jo det. HDMI hype; noe som kan sende unge menn på hodet inn i klimakteriet. Om man ser forskjell, eller overhodet har HDMI inngang, er underordnede faktorer. HDMI er på en måte litt nødvendig å ha uansett om man bare har en radio. Gale, gale verden.

Lenke til kommentar
Men ja. Dette gjelder i stor grad for oss videofile som kalibrerer opp og ned i mente.

De fleste som har en HD-tv hjemme i stuen har aldri kjørt en kvalifisert kalibreringsrunde på den en gang, så component vs HDMi gjelder ikke i like stor grad for alle.

Det er riktig det. Spesielt det siste du skriver, og for den jevne gamer her på forumet som ikke er klar over disse tingene så tror jeg man ikke skal "skape et behov" for HDMI hvis 360 bruken er spill og man ikke er særs interessert og driver nettopp slike kalibreringsrunder eller allerede er opptatt av noen prosent overscan. Og selv etter kalibrering synes jeg ikke forskjellen og opplevelsen på min 360 Elite ble så mye bedre med HDMI. Jeg har ikke brukt den med HD DVD spiller dog, så det kan jo være at forskjellene blir større der. (De som er særs interessert søker kanskje ikke sin viten etter hjemmekino, kalibrering osv.. på denne delen av forumet - eller på diskusjon.no i hele tatt kanskje.)

(Jeg tror også hvis man er audio og videofil og tenker HD DVD så bør man vurdere en stand alone Toshiba HD DVD spiller. Jeg betviler ikke at 360 add on leverer gode bilder, men det kan vel heller ikke bestrides at selve 360'n har en noe viftestøy og også mangler mulighet for HD lyd - selv med HDMI. Det er snakk om at Toshiba ganske snart starter en kampanje med stand alone spiller helt ned i 1990 kroner her på berget. De var jo nede i under 1000 kroner i statene tidligere i høst.

I romjulen settes det inn en større markedskampanje i regi av Elkjøp. Toshibas utgående modell HD-E1 vil trolig selges for så lite som 1.999 kroner. – Dette blir en massiv kampanje for hele Norden, sier salgssjef Lie. – Prisene går raskere ned enn da DVD ble lansert og det er mer film tilgjengelig, sier han.

Denne, Toshiba HD E1, er en god HD DVD spiller for de med 720p/1080i TV'er eller 1080p TV/projektor med god de-interlacing. Den dekoder selvsagt True HD og DD+ for overføring via HDMI utgangen.)

Jeg synes man bør ha bedre grunn enn innbilt bedre billedkvalitet for å bruke penger på å bytte ut 360'n sin for å få HDMI.

Man har jo det. HDMI hype; noe som kan sende unge menn på hodet inn i klimakteriet. Om man ser forskjell, eller overhodet har HDMI inngang, er underordnede faktorer. HDMI er på en måte litt nødvendig å ha uansett om man bare har en radio. Gale, gale verden.

Å - jeg synes ikke vi snakker skikkelig HDMI hype før vi snakker HDMI v.1.3... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...