simenss Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg har en Peugeot 307 (2002). Når jeg skulle starte opp motoren etter en kald natt, fikk jeg ingen reaksjon. Det elektriske anlegget (lys, CD-spiller, varsellamper etc.) fungerer, men det kommer kun en «klikke-lyd» når jeg drar nøkkelen helt rundt. Bilden var på service for 2-3 uker siden, og da sa de at de mente at startmotoren var gåen. Vet noen hvor mye det koster for en ny startmotor til denne bilen? Er det steder som er billigere enn andre? I tillegg har jeg problemer med blinklysene. På servicen konstaterte de at problemet skyltes en «sentral dataenhet» som styrer hele det elektriske anlegget i bilen. Prislappen på å bytte ut denne enheten ville komme på rundt 9000 kroner. Tenkte kanskje det kunne være mulig å få tak i denne enheten brukt? Siden det er snakk om en datakomponent og ikke en typisk slitasjedel er det vel dumt å bestille helt ny til 9000 kroner fra importør? Så, hvor og hva skal jeg egentlig se etter? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 En startmotor ligger vel på rundt 3000kr om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo se om du kan finne en brukt på www.bruktbildeler.com Bilen er styrt med Canbus vil jeg tro, og det ville vært rart om en sentral styreenhet må byttes bare pga blinklys, men nå er jeg ikke så kjent med det elektriske på den bilen, selv om vi har en i garasjen. Når på året er bilen kjøpt? Ellers kunne det ha vært muligheter for reklamasjon innen 5 år, men det kanskje litt seint nå? Lenke til kommentar
Ole88Nor Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Ta kontakt med der du kjøpte bilen. Si at du har problemer med det elektriske anlegget i bilen så kanskje de har noe på lager eller noe sånn som er billig. Ellers kan det være en teknisk feil fra fabrikk som er problemet. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Veldig vanskelig å svare spesifikt på din bil men generelt: Startmotorer er hardføre og går sjelden i stykker.Det er mulig den kun trenger en rens og oppsmøring så fungerer den som den skal igjen. Dette med feil på sentral(hjernen på folkemunne) så kan jeg fortelle at de forskjellige funksjonene(trigges) kommer til ved å legge inn motstander(ohm) alt etter hvilken funksjon en vil ha. Dermed kan det være det kun er en feil i blinklysbryteren(pga motstand). Prøv å resette sentralen ved å koble av minus polen på batteriet i 1/2 min. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 En startmotor ligger vel på rundt 3000kr om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo se om du kan finne en brukt på www.bruktbildeler.com Bilen er styrt med Canbus vil jeg tro, og det ville vært rart om en sentral styreenhet må byttes bare pga blinklys, men nå er jeg ikke så kjent med det elektriske på den bilen, selv om vi har en i garasjen. Når på året er bilen kjøpt? Ellers kunne det ha vært muligheter for reklamasjon innen 5 år, men det kanskje litt seint nå? Ifølge en på verkstedet hos Bertel O. Steen var det denne sentrale dataenheten til rundt 9000 kroner som måtte byttes. Feilen som oppstår er blant annet at blinklyset skifter retning når man f.eks. svinger ut av en rundkjøring (det riktige er at blinklyset skal slutte å blinke når man kommer ut). I tillegg må man f.eks. ut av en rundkjøring holde blinklyset nede med makt, fordi mekanikken prøver å skifte retningen den blinker. Distraherende for meg og for andre sjåfører. Garantien er sjekket, og dessverre var bilen kjøpt i januar 2002. Veldig vanskelig å svare spesifikt på din bil men generelt: Startmotorer er hardføre og går sjelden i stykker.Det er mulig den kun trenger en rens og oppsmøring så fungerer den som den skal igjen. Dette med feil på sentral(hjernen på folkemunne) så kan jeg fortelle at de forskjellige funksjonene(trigges) kommer til ved å legge inn motstander(ohm) alt etter hvilken funksjon en vil ha. Dermed kan det være det kun er en feil i blinklysbryteren(pga motstand). Prøv å resette sentralen ved å koble av minus polen på batteriet i 1/2 min. Bertel O. Steen er mest interessert i å bytte ut startmotoren, så blir vel kanskje det jeg ender opp med. Å begynne å kople ut batterier høres skummelt ut for en som ikke kan skifte dekk engang Er det noe jeg bør være obs på når jeg evt. prøver dette? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg ville gått for en second opinion fra noen andre enn Bertel. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Å koble fra batteriet er rimelig simpelt. Bare pass på å ikke kortslutte med noe metall mellom polene. Du trenger 10mm fastnøkkel og skru ut en klemme (evnt begge). Tar 2 minutter. Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ifølge en på verkstedet hos Bertel O. Steen var det denne sentrale dataenheten til rundt 9000 kroner som måtte byttes. Feilen som oppstår er blant annet at blinklyset skifter retning når man f.eks. svinger ut av en rundkjøring (det riktige er at blinklyset skal slutte å blinke når man kommer ut). I tillegg må man f.eks. ut av en rundkjøring holde blinklyset nede med makt, fordi mekanikken prøver å skifte retningen den blinker. Distraherende for meg og for andre sjåfører. Jeg hadde samme problemet med min gamle 307, og der byttet de ut selve "huset" rundt rattet hvor alle hendlene sitter på. Jeg er ingen mekaniker, så jeg vet ikke hva noe av dette heter. Men, dette fikk jeg byttet uten vederlag, da dette var en kjent feil med Peugeot 307. Dette var BOS på Lørenskog, som nå er nedlagt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Det høres mer sannsynelig ut for han som har problemer nå og, da han skriver at mekanikken prøver å dra seg "over". Mer mulig det er en feil i selve hendelen. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Kan man få sjekket feilen uten at det koster noe, eller tar verkstedene også betalt for det? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Feilsøking koster like mye i antall minutter og timer det som alt annet. Kan jo være en mekaniker kan gå ut å se på det i 2 sek og se hva han mener uten å ta noe spes for det. Jeg synes det er litt sykt at man skal ut med 9000kr for å fiksa litt blinklys. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Å koble fra batteriet er rimelig simpelt. Bare pass på å ikke kortslutte med noe metall mellom polene. Du trenger 10mm fastnøkkel og skru ut en klemme (evnt begge). Tar 2 minutter. Derfor er det grei å koble ut -(minus). da risikerer du ikke å kortslutte. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kan man få sjekket feilen uten at det koster noe, eller tar verkstedene også betalt for det? De tar nok betalt for kun sjekk og feilsøking. Var jeg deg ville jeg fått tak i ny blinklysbryter og skiftet denne. Veldig lite sannsynlig at sentralen er defekt. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 simenss Lagt til I dag, 09:55I tillegg må man f.eks. ut av en rundkjøring holde blinklyset nede med makt, fordi mekanikken prøver å skifte retningen den blinker. Jeg skjønner ikke helt hvordan man da får dette til å bli elektronikkfeil på en styreenhet. At det kan koste 10.000 å få rettet en ganske enkel manglende funksjon har jeg ikke noe probelmer med å forstå, men det du beskriver her høres for meg ut som feil på mekanikken i blinklysbryteren. Hvis bilen har god gammel vanlig blinklysbryter som man setter i opp eller ned posisjon, og som fysisk spretter tilbake til midtposisjon når man vrir ratt tilbake, ville jeg definitivt fått noen andres uttalelse på denne feilen før du svir av 9K. Men en del nyere biler har jo bryter som bare trigger, uten å bli i noen bestemt posisjon, men den skulle da ikke stritte i mot når du kjører, så syns ikke det høres ut som du har dette systemet. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg skjønner ikke helt hvordan man da får dette til å bli elektronikkfeil på en styreenhet. At det kan koste 10.000 å få rettet en ganske enkel manglende funksjon har jeg ikke noe probelmer med å forstå, men det du beskriver her høres for meg ut som feil på mekanikken i blinklysbryteren. Hvis bilen har god gammel vanlig blinklysbryter som man setter i opp eller ned posisjon, og som fysisk spretter tilbake til midtposisjon når man vrir ratt tilbake, ville jeg definitivt fått noen andres uttalelse på denne feilen før du svir av 9K. Men en del nyere biler har jo bryter som bare trigger, uten å bli i noen bestemt posisjon, men den skulle da ikke stritte i mot når du kjører, så syns ikke det høres ut som du har dette systemet. Ifølge verkstedet er blinklysene datastyrt, men noe mekanikk må det jo være. Retningsviseren er av den "gammeldagse" typen, hvor den har tre posisjoner hvor den slutter å blinke ved midtposisjon. Om det har noe å si, så er det en 2002-modell. De tar nok betalt for kun sjekk og feilsøking. Var jeg deg ville jeg fått tak i ny blinklysbryter og skiftet denne. Veldig lite sannsynlig at sentralen er defekt. Dumt å skifte den ut dersom det ikke er feilen. Men selvsagt billigere enn å bytte ut en del som egentlig ikke er defekt. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Å koble fra batteriet er rimelig simpelt. Bare pass på å ikke kortslutte med noe metall mellom polene. Du trenger 10mm fastnøkkel og skru ut en klemme (evnt begge). Tar 2 minutter. Trenger ikke noen fastnøkkel for å ta av pluss. Er kun en hake du drar opp. Men derimot om du skal ha batteriet helt ut kan du trenge en 13mm. Har du vært inne å lest av feilkoder? Kjedelig at det ikke er noe mer garanti på bilen da. Lenke til kommentar
Lidy Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Jeg har en Peugeot 307 (2002). Når jeg skulle starte opp motoren etter en kald natt, fikk jeg ingen reaksjon. Det elektriske anlegget (lys, CD-spiller, varsellamper etc.) fungerer, men det kommer kun en «klikke-lyd» når jeg drar nøkkelen helt rundt. Bilden var på service for 2-3 uker siden, og da sa de at de mente at startmotoren var gåen. Vet noen hvor mye det koster for en ny startmotor til denne bilen? Er det steder som er billigere enn andre? I tillegg har jeg problemer med blinklysene. På servicen konstaterte de at problemet skyltes en «sentral dataenhet» som styrer hele det elektriske anlegget i bilen. Prislappen på å bytte ut denne enheten ville komme på rundt 9000 kroner. Tenkte kanskje det kunne være mulig å få tak i denne enheten brukt? Siden det er snakk om en datakomponent og ikke en typisk slitasjedel er det vel dumt å bestille helt ny til 9000 kroner fra importør? Så, hvor og hva skal jeg egentlig se etter? Fant du ut hva som var problemet? Jeg har en lik case med min peugeot 307 (2005). Dieselmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå