Thooberg Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Hei alle sammen Har laget meg en cnc maskin. Men er fersk i dette. Er det noen som kjenner til programering av slike maskiner eller kjenner til hvor man kan tillegne seg slik info så er jeg åpen for noen svar på dette. Ellers så ha en god jul Endret 17. desember 2007 av Thooberg Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kan du utdype deg litt mer, er litt usikker på hva du trenger hjelp til. Har du koblet cnc maskinen til en pc og har alle de programmene som trengs for å styre maskinen via pcen, og trenger bare hjelp til selve programeringen? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Er det for eksempel noe slikt som "CamBam" du ser etter? (Google it) -C- Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 cnc ? command n conquer? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ah, nok en god latter Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 cnc ? command n conquer? cpmputerised numerical controll. Med masse skirvefeil. ChristianW er det EdgeCam du mener? Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Autocad,avansert men meget bra program.! Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Nei jeg mener CamBam... Navnene ligner jo ikke engang... Må jeg google selv altså??? Late jævler http://www.brusselsprout.org/CAMBAM/ Der... -C- Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hva er du ute etter egentlig? Er mange programmer til det. Grafisk mastercam, edgecam, osv opp mot cimco som skriver ut koden. Altså isokode type X120 Y35 X90 osv. Akse+rotering edit: er cambam freeware? Endret 19. desember 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Tornado78 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 GibbsCam er et program jeg er veldig fornøyd med, er et av verdens beste. Har brukt dette i 9 år, enkelt å lære seg men ufattelig mye muligheter. http://www.gibbscam.com/ Lenke til kommentar
Thooberg Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Hei igjen Jeg har bygget meg en Rochcliff frese bord. Har ikke fått stepper motorene enda, men det jeg trenger litt hjelp til å forstå fremgangsmåten med programmene. Har fått lastet med den programvaren som skal være nødvendig. Å sitter å lærer Autocad på kveldene nå for tiden, til min kones store fortvilelse. Skal alt tegnes i Autocad for så å laste dette videre til de andre programmene som jeg kjøpte med styring å stepper motorene. Har noen her laget en slik en selv. Lenke til kommentar
Tornado78 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Thooberg i f.eks GibbsCam kan du importert tegninger fra AutoCad. som du legger verktøybaner på, og får GibbsCam til og gennerere et program som en cnc-maskin kan forstå med G-koder & M-koder. Men maskinen må jo ha et styrings system som greier og gjøre dette programmet om til signaler, så stepp-motorene og spindelen kan bevege på seg PS har du et bilde av maskinen eller Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Broen mellom PC og steppere er hardware og kalles vel noe så enkelt som en stepper-controller... Sjekk ut www.hobbycnc.com for eksempel... -C- Lenke til kommentar
Thooberg Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Skal få lagt ut noen bilder når jeg har fått montert stepperene. Venter fremdeles på disse .Å nå er det jo jule trafikk hos posten så det tar vel litt tid. Men jeg har flere programmer som jeg fikk med når jeg kjøpte styring å stepper motorene De heter :::::: 1. Lazycam 2. Mac 3 CNC Controller/loader 3. Mac 3 CNC Controller/mill 4. Mac 3 CNC Controller/plasma Noen som har vært borti noen av disse. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg har bygget meg en Rochcliff frese bord. Har ikke fått stepper motorene enda, men det jeg trenger litt hjelp til å forstå fremgangsmåten med programmene. Generell fremgangsmåte (forenklet): 1. du lager en modell av en gjenstand i et CAD-program (eksempelvis AutoCAD). Modellen er ofte tredimensjonal. 2. Du eksporterer modellen i et filformat som kan leses av CAM-programmet ditt. 3. Du importerer modellen inn i CAM-programmet ditt. 4. Du lager en såkalt "toolpath", som er den banen eller "veien" som verktøyet (fres, bor, eller hva maskinen bruker) skal følge for å "skjære ut" gjenstanden du skal lage. 5. Resultatfilen er ofte i et programmeringsspråk som kalles G-code. Dette er en sekvensiell liste med kommandoer som CNC-maskinen din skal utføre. 6. CNC-kontrolleren din leser G-code fila, og oversetter dette til verktøybevegelser for maskina di. Annen info: - noen systemer bruker ikke G-code, men sitt eget (proprietære) kommandospråk - selve kontrolleren (eksempelvis USBCNC) skjønner vanligvis ikke G-code, det er styreprogrammet til den som gjør det - styreprogrammet (til en CNC kontroller) kan vanligvis gå på "gårsdagens pc", dvs. du er ikke avhengig av en veldig kraftig maskin for denne oppgaven. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 1. Lazycam2. Mac 3 CNC Controller/loader 3. Mac 3 CNC Controller/mill 4. Mac 3 CNC Controller/plasma Noen som har vært borti noen av disse. Har ikke vært borti disse men du finner mer info om Mach 3 og Lazy Cam her: http://www.machsupport.com/artsoft/products/products.htm Hvis det er et fresebord du har laget så er det nok "mill" (for "milling machine") du er mest interessert i å bruke. Artsoft har forum på websiden sin, ellers så er Mach3 forumet på CNCzone et bra sted å søke informasjon: http://www.machsupport.com/artsoft/cnczone.htm Lenke til kommentar
Thooberg Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 tusen takk for svarene å veiledningen så langt. Håper stepperene kommer snart, begynner å klø litt i fingrene. Må nok ha noe hjelp senere også men det får vi ta når det kommer Lenke til kommentar
Thooberg Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Har ett spørsmål til jeg da Når jeg har tegnet en ny tegning i Autocad. Så skal jeg exportere denne til lazycam programmet. Hvordan får jeg gjordt om en DWG fil til en fil som lazycam klarer å lese, som DXF, WMF, HPGL, PLT. Lenke til kommentar
Tornado78 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Har ett spørsmål til jeg da Når jeg har tegnet en ny tegning i Autocad. Så skal jeg exportere denne til lazycam programmet. Hvordan får jeg gjordt om en DWG fil til en fil som lazycam klarer å lese, som DXF, WMF, HPGL, PLT. I autocad kan du lagre som dxf fil. som du igjen kan åpne i lazycam. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvordan ble det med bildene? Jeg har også bygget, og bygget om straks ferdig i disse dager Mvh Robert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå