Corn Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 I følge wikipedia klarer de raskeste bilene i verden 0-100 km/h på rundt 2.5 sek. Dette tilsvarer en akselerasjon på ca 11.1 m/s^2, omtrent 1.13 g. Bilene drives vel fremover av friksjon mellom dekk og bakken, men den kan ikke gi mer akselerasjon enn tyngdekraften eller? (Dersom friksjonskoeffesienten er 1). Så hvordan forklarer man dette med enkel fysikk? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
FaO Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 I følge wikipedia klarer de raskeste bilene i verden 0-100 km/h på rundt 2.5 sek. Dette tilsvarer en akselerasjon på ca 11.1 m/s^2, omtrent 1.13 g. Bilene drives vel fremover av friksjon mellom dekk og bakken, men den kan ikke gi mer akselerasjon enn tyngdekraften eller? (Dersom friksjonskoeffesienten er 1). Så hvordan forklarer man dette med enkel fysikk? På forhånd takk for svar Blir d ikke sånn att man ikke kommer noen vei hvis friksjonskoeffesienten er 1? Og så lenge der er under 1, så kan man akselerere ut i d uendlige, bare du har sterke nok krefter? Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 I følge wikipedia klarer de raskeste bilene i verden 0-100 km/h på rundt 2.5 sek. Dette tilsvarer en akselerasjon på ca 11.1 m/s^2, omtrent 1.13 g. Bilene drives vel fremover av friksjon mellom dekk og bakken, men den kan ikke gi mer akselerasjon enn tyngdekraften eller? (Dersom friksjonskoeffesienten er 1). Det er vel ikkje nokon grunn til at friksjonskoeffisienten ikkje kan vere større enn 1? I følgje Wikipedia kan friksjonskoeffisienten mellom hjul og betong under gode forhold kome opp mot 1,7. Veit ikkje om dette er kinetisk eller maksimal statisk friksjonskoeffisient, men uansett kan friksjonskoeffisienten kome over 1... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Bilene drives vel fremover av friksjon mellom dekk og bakken, men den kan ikke gi mer akselerasjon enn tyngdekraften eller? Friksjonen mellom varm racinggummi og baneasfalt kan langt overstige 1G i horisontale krefter. I de kjappeste svingene i Formel 1 påvirkes førerne av en sideveiskraft på omtrent 4G, noe som ikke ville vært mulig hvis dekkene slapp tidligere. En normal familiebil med vanlige gatedekk er god hvis den klarer å oppnå sideveiskrefter på noe særlig over 1G på normal asfalt. De aller beste standardbilene klarer 0-100 km/t på rundt 2,5 sekunder på gatedekk. Innen dragracing brukes dekk som er enda mer klebrige, så hastigheter på over 500 km/t oppnås etter 402 meter på under 4,5 sekunder. Hvis en annen bil hadde kjørt jevnt i 320 km/t forbi startstreken samtidig som en slik top-fuel-dragster startet fra 0, så ville dragsteren passere mållinja 402 meter lengre framme først. http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_racing Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hvorfor skal en bils horisontale akselerasjon være påvirket nevneverdig av en konstant vertikal kraft? Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Fordi en bil akselerer via friksjon mellom dekkene og asfalten. Friksjonskraften er gitt av friksjonskonstanten ganget med normalkraften, hvor sistnevnte er lineært av tyngdekraften. På flat mark, med ingen andre krefter som gjør bilen lettere, blir dermed friksjonskraften lik tyngde*friksjonskonstant. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Ok, da forstår jeg Lenke til kommentar
Corn Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Takk oppklarende svar! Har alltid trodd at friksjonskoeffesienten var et forholdstall mellom 1 og 0, men dette var jo åpenbart galt. God jul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå