Gå til innhold

Filmbasert Pentax, hvilken modell skal jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å leke meg litt med film, siden jeg nå begynner å få mer kontroll på fotograferingen. Jeg har også litt fullformatoptikk til Pentax, så utgangspunktet er greit. Men så var det hus, da. Jeg kunne tenkt meg et billig og enkelt hus, men jeg aner ikke hva jeg bør gå for. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På slutten av -70/begynnelsen av -80 kjøpte jeg 2 kameraer, ME Super og Super A. Begge er manuelle, med unntak av en elektronisk lysmåler. Når Pentax kom med mer automatikk, d.v.s. autofokus og filmfremtrekk fant jeg ikke noen kameraer jeg likte og gikk over til Nikon.

Begge Pentaxene ble gitt bort og fungerer fortsatt veldig bra, med unntak av utløseren til Super A som fusker litt. Personlig ville jeg valgt ME Super som var et glimrende kamera når det kom, og som du i dag får nesten gratis. Lite, lett, minimalt med elektronikk som kan fuske og en av de beste søkerne jeg har sett.

En annen ting du kan undersøke er om ikke mellomformatet til Pentax kan benytte de samme objektivene. Jeg er litt usikker på dette, men mener mellomformatet bruker de samme objektivene. Da vil du isåfall kunne få noe helt annet med å kjøpe et mellomformathus.

Selv har jeg handlet brukt fra KEH.com og er veldig fornøyd med det. De har en konservativ vurdering og jeg kjøpte et objektiv som ble vurdert som "bargain". Ser nesten helt nytt ut til en særdeles hyggelig pris.

Lenke til kommentar
En annen ting du kan undersøke er om ikke mellomformatet til Pentax kan benytte de samme objektivene. Jeg er litt usikker på dette, men mener mellomformatet bruker de samme objektivene. Da vil du isåfall kunne få noe helt annet med å kjøpe et mellomformathus.

Både Pentax 67 og 45 bruker egne objektiver. Med adapter kan de brukes på 35mm-hus, men ikke omvendt - da blir bildesirkelen for liten.

Lenke til kommentar

Hva med en K1000 verdens mest solgte speilrefleks kamera i salg nesten uendret over en periode på over 20 år, standard student kamera for alle som tok foto-kurs på college og highschool i USA. Enkelt og greit kamera og selvsagt lett å få tak i siden det finnes i sinnsykt mange eksemplarer.

Lenke til kommentar

Komplett oversikt over alt Pentax har lagd med K-fatning http://www.bdimitrov.de/kmp/bodies/index.html.

Hovedregelen er å være skeptisk til AF kamerahusene deres. Stikkordet er dårlig byggekvalitet. (Nå snakker vi om pre digital eraen). Unntaket er MZ-S som er tilnærmet en profesjonell arbeidshest. Den sammen med LX er uoppslitelige. Men de er vanskelige å finne til akseptable priser. Vi snakker nå fort om noe høvdinger.

Men når vi holder oss til hus uten AF så er det meste bra saker. Enkel og grei mekanikk, uten særlige problemer.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, jeg føler meg littegranne klokere nå.

Jeg forstår det slik at objektivene mine vil passe uansett, men at huset er den begrensende part hva angår automatikk. Og mangel på automatikk gjør egentlig ingen verdens ting, det er sånt man har det moro med.

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger, jeg føler meg littegranne klokere nå.

Jeg forstår det slik at objektivene mine vil passe uansett, men at huset er den begrensende part hva angår automatikk. Og mangel på automatikk gjør egentlig ingen verdens ting, det er sånt man har det moro med.

Jeg har ikke finlest denne tråden http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...-35mm-slrs.html men jeg vil tro du finner mer relevant informasjon der.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Jo, nå ble det altså sånn at jeg kjøpte et MZ-5 med SMC-FA 35-80 om jeg ikke husker helt feil. Så får vi se om det var fullstendig bomkjøp eller ikke. Det er visstnok ikke brukt med film i, og framstår som flunkende nytt. Jeg ser i linken fra fototim at MZ-5 har kompatibilitetsproblemer med eldre objektiver, men jeg forsikret meg først om at det fungerer med de jeg har. Om jeg ikke er fornøyd på sikt, så skal det nå alltids være mulig å kjøpe noe annet. Sånn sett er det ikke så vanskelig.

:)

Lenke til kommentar
Jo, nå ble det altså sånn at jeg kjøpte et MZ-5 med SMC-FA 35-80 om jeg ikke husker helt feil. Så får vi se om det var fullstendig bomkjøp eller ikke. Det er visstnok ikke brukt med film i, og framstår som flunkende nytt. Jeg ser i linken fra fototim at MZ-5 har kompatibilitetsproblemer med eldre objektiver, men jeg forsikret meg først om at det fungerer med de jeg har. Om jeg ikke er fornøyd på sikt, så skal det nå alltids være mulig å kjøpe noe annet. Sånn sett er det ikke så vanskelig.

:)

Håper ikke det var den som var anonsert på foto.no, og du betalte den prisen som var anonsert. I såfall har du blitt grundig lurt, AF hus i den prisklassen er knapt nok verdt frakten du betaler for dem. Profesjonelle AF hus koster jo knapt nok en 1000 lapp, konsumentmodeller som denne må ikke betales mer enn et par 100 for, mekaniske kvalitetshus fra 70-tallet er derimot verdt en god del mer. Da de er både uslitelige, og gir en annen bruksopplevelse enn nymotens af-hus.

Lenke til kommentar
Hva mener du er riktig pris for et MZ-5-hus? Bare ut av ren nysgjerrighet, altså. ;)

Det synes jeg er vanskelig å vurdere, ganske enkelt fordi det er svært uaktelt kjøp for de fleste det er vel slik at slike kameraer ikke blir solgt. Hvis noen kjøper et filmbasert kamera i dag kjøper man enten et proffesjonelt AF filmkamera, eller man kjøper et mekanisk kamera fra 70-tallet, veldig få kjøper konsument AF speilrefleks kameraer brukt sånn sett vil jeg kanskje si at det ikke finnes noe marked for dem i det hele tatt.

Når man kan få mekaniske Pentax kameraer fra 70-tallet for en billigere penge, og det neppe var AF og enkel bruk som gjorde at du valgte å kjøpe et filmkamera. Så ville jeg nok heller puttet pengene der, da det er kameraer med en helt annen følse så jeg ville enten plukket opp noe sånt: http://cgi.ebay.com/Pentax-PZ-1-AF-35mm-SL...1QQcmdZViewItem

Hvis det er AF du er ute etter.

Eller noe slikt hvis du er ute etter et mer klassisk kamera:

http://cgi.ebay.com/Pentax-ME-Super-Film-C...1QQcmdZViewItem

Dvs. enten profesjonelt AF eller en klassiker fra 70-tallet, det finnes så mange kameraer der ute at det er tøv og kjøpe plastik fantastikk fra tidlig 90-tallet når man kan velge mellom proff AF, eller 70- talls mekaniske mesterverk for samme prisen. :)

Selv plukket jeg opp en en strøken Nikkormat med 50mm f2, uten en skramme for 500 kroner (ebay, finn selgere som ikke er butikker og avtal slik at du sniker deg unna momsen), og hvis man bare skal ha auto alt og lett knipsing kan man like godt gå ut med DSLR kameraet.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke helt de kriteriene jeg kjøper kamera etter, selv om jeg absolutt setter pris på¨å få innspill på hva, hvordan og hvorfor. Og så det er sagt, så betalte jeg ikke mer enn "et par 100" for huset. Etter det jeg har funnet av brukt MZ-5 ellers rundtomkring (som riktignok er veldig lite, det skal sies), så tror jeg ikke jeg har betalt for mye. Jeg kunne fått det sendt fra USA eller andre steder, men det ville kostet meg mye mer pga frakt, mva og annet snask.

Kriteriene mine var vel egentlig filmbasert pentax sånn ca nuh, og ikke så mye mer enn det.

Senere vil det kanskje være aktuelt med kamera av en annen kvalitet, men kun dersom det viser seg at jeg bruker dette, og kun dersom ulempene med film og utgifter veies opp av fordelene ved å bruke det som tillegg til dSLR. Og så vidt jeg har sett, så er vel ikke MZ-5 primært beregnet for full auto? Det er ikke auto jeg kommer til å bruke likevel.

Lenke til kommentar
Det er ikke brukt med film i, kun testet for kompatibilitet med diverse optikk. Jeg synes det er så godt som nytt.

Synes slettes ikke et par 100 er dyrt for dette kameraet, så bare han som skulle ha 1000 for et på foto.no og det synes jeg var litt for mye. Husk kamera har lite å si for bildene, jeg har tatt mine beste bilder med antikvarisk utstyr fra 1950 tallet, og synes det er en fryd. Det viktigste er fotografen, så man kan helt klart ta nydelig bilder også med et moderne Pentax, det er kjempebra kameraer i bruk, men det finnes jo alltid uvitende kjøperer som kjøper slikt for 2-3tusen og dem er det synd på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...