Gå til innhold

2kurser 1 enhet (230v)

Anbefalte innlegg

merker det er alt for lenge siden jeg gikk elektro... det jeg lurere på er:

Går det ann og "hente" strøm fra 2 forskjelige kurser til en enhet. vis dette er mullig, og begge kursene er på 10A kan jeg da trekke 10A eller 20A? Og hva vist en av kursene går?

MVH

Lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ja, du kan gjøre det, men da må du passe godt på at du ikke bytter fasene på de to kursene, da får du en kjempesmell !

Men om det er lovlig, må vel noen andre svare på.

Hvis det du skal forsyne fra disse to kursene trekker mer enn 10A, så skal i teorien den andre sikringen ryke, hvis den første ramler ut. Men dette er i teorien, da sirkinger nødvendigvis ikke er så nøyaktige, de kan tåle mer enn de er merket med, i ganske lang tid. I verste fall kan resultatet være overoppheting av kabelen, og deretter brann !

Så, jeg vil ikke anbefale å gjøre det.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke overbelaster kursen så er det ingen grunn til at sikringen skulle gå.

Har du problemet med at den går og du ikke overbelaster den så tror jeg du trenger besøk av en eletrikker og finne ut hvorfor den ryker.

Hva er det som er så viktig at den må ha strøm 24/7?

UPS kan du bruke det?

Endret av taz
Lenke til kommentar

når en sikring ryker er det en grunn. jeg vil heller anbefale at du gir det som skal ha strøm en kurs alene, slik at om sikringa går er det bare den som kan ha gort det. ellers går det jo an å sette opp noe rele koblinger slik at når kurs 1 ryker slår den over til kurs 2.

er UPS et alternativ? er jo dyrt, men du brenner ikke ned huset i alle fall.

Lenke til kommentar

Det der kan ikkje være spessielt lurt... ryker da sikrigna i huset pga andre plasser, vil jo strømmen gå fra sikring nr 1 til sikring nr2, og begge vil ryke så klart.. 1 føre den andre...

Du kan skaffe deg ein ups som kan hente strøm fra 2 kilder, det er hakket bedre ja!

Lenke til kommentar

Kobler du to kurser sammen vil lasten på begge kursene fordele seg over de to sikringene. Da kan man ta ut 20A på en kontakt. Og vanlige kontakter er kun godkjent for 16A, så der har man et problem allerede. I tillegg får man problemer med en gang en sikring ryker. Da blir all lasten fra begge kursene flyttett over på den ene. Og sikringen vil ganske sikkert ryke ganske så fort. Så man vil heller ikke få noen ekstra sikkerhet med dette.

Vil tro en UPS er et mye bedre alternativ. Kjøpte meg selv en billig til rundt en 500 kr. Holder severen min oppe i en ca. 10 min, og det er alt jeg trenger for å kunne kjøre den ned kontrolert.

Lenke til kommentar

Alternativet er jo en UPS. Men det koster penger.... har egentlig ingen problemer med at den ene kursen gaar... eneste grunnen til at jeg vuderer dette er i tilfellet den skal gaar. jeg kommer aldri til aa trekke mer enn 3A. ups er dyrt og holder ikke mer enn xxminuter, jeg var mer ute etter en permanetnt l0sning.

Lenke til kommentar

Det er som du sier mulig, men du får ikke noe ekstra sikkerhet. Det du vil gjøre er å koble de to kursene sammen. Si du ligger å tar ca 10A på den ene og 5A på den andre. Alt funker fint siden de 15A blir fordelt over to 10A kurser. i alle fall helt til noen slår på en varmeovn el. og belaster 5A ekstra.

Da vil fort en av kursene slå ut for overbelastning, og nesten samtidigt vil den andre falle ut, da denne nå har belastningen for begge kursene. Så du vil ikke få noe bedre sikkerhet, alt du får er mere usikkerhet.

Enten må du ha redundant PSU i maskinen din. Da kan du hente strøm fra to kurser, og maskinen vil fortsette selv om en kurs går. Ellers så må du skaffe deg UPS.

Lenke til kommentar

Hvilket spesifikt utstyr er det dette dreier seg om?

Er det serveren som du er redd skal gå offline grunnet overforbruk på en kurs er nok UPS tingen, men på meg høres det ut som en egen dedikert kurs hadde vært tingen.

Blir sikkert vanskelig å få elektriker nå så nært jul men i januar er nok dette mulig.

Å paralellkoble flere kurser er i hvertfall fyfy.

Har sikker gått ved å koble sammen 2 kontaktorer hvor de kobler over når primærkursen mister spenningen, men det er ikke anbefalt på permanent basis å benytte seg av jallamekk til denne type ting.

Lenke til kommentar

tror ikke det blir noe av detta da nei... det jeg var mest usiker på ang dette var egentlig Hz. Hz er jo den samme men tekte at vis det var 1/50 forsinkelse på den enne kursen ville svigningene nullet hverandre ut... Vet ikke om forskjellige kurser kan ha litt tidsforskjel i sinuskurven?

men siden dette er så FYFY. dropper jeg det..

Lurer bare på en ting.. tenker på sykhus og denslags. som har nød agregat som slår inn vis de mister strømmen...

dette må da regnes for en annen kurs? men den kommer jo ikke på før hovedkursen er gått. så da er det vel noen kontaktorer inni i bilde. og vil da strømen bli borte i Xsec eller switcher det så fort at det klarer å holde seg på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...