jeg_lyver_mye Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg sovner vær natt nå klokka 0600! Også våkner jeg 1600! I går prøvde jeg å være våken til 20:00, sånn døgne, for å få normal rytme! Jeg sovna da faktisk klokka 1600. Klarte ikke mer Det var bare 24 timer! Jeg våkna da klokka 2100! Fullt utvilt! Jeg fikk ikke sove mer! Og sovna igjen klokka 0600!! Jeg er helt FERDIG til juleaften . Jeg kan ikke våkne så sent på juleaften! Hva gjør jeg nå?!!? Tips til å få dette til å fungerer? Dette er helt forferdelig . Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Haha, så du har fått fucka døgnrytme? Nei du får bare være våken til når du vil rette døgnet, for så å bli vekket når du har planlagt å våkne. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg nekter å døgne på juleaften! Jeg nekter! Ødelegger hele juleaften jo . Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Jeg må bare si det at kroppen takler egentlig ikke så store omveltninger i døgnrytmen. En tommelfingerregel er at den indre klokken din kan kun forskyves med maks en time om dagen. Altså, hvis forandringen i døgnrytmen er noe som har skjedd over kort tid vil antagelig kroppen falle fort tilbake til den gamle døgnrytmen, men hvis du har "opparbeidet" deg denne døgnrytmen over tid, vil det dessverre ta lengre tid å forandre på den tilbake til den gamle døgnrytmen. Ellers er i min erfaring det å døgne IKKE en god måte å forandre døgnrytmen på, fordi du presser kroppen så hardt at du blir trøtt og sovner tidlig, og fordi kroppens søvnrytme ikke påvirkes så fort av tiden du er våken (det jeg skrev over om hvor fort døgnrytmen kan endres). Du må tenke på det på denne måten: Jo mindre du sover, desto kortere tid kan du være våken på en fornuftig måte. Hvis du døgner, sover du i prinsippet ikke i det hele tatt, og da vil du bli ekstremt veldig fort. Det er som å be om å sovne av før eller siden. En metode som jeg synes virker mye bedre for meg personlig (garanterer ikke at det vil fungere for deg) er å sove som normalt, men mindre enn vanlig. Hvis du for eksempel har vent deg til å sovne klokken 6, så går du i sengs da, men setter på vekkerklokken så du våkner mye tidligere enn du egentlig ville gjort (klokken 11-ish i stedet for 16), og bruker viljestyrken din (eventuelt en ivrig mamma) til å komme deg opp av sengen. Da vil du føle deg trøtt tidligere neste kveld, og greier kanskje sovne klokken 3. Så står du bare opp klokken 8 neste morgen, osv. Og "arbeider" deg oppover i søvnrytmen Men det krever en del tålmodighet og viljestyrke dessverre. Andre tips: En ting som jeg synes hjelper er å trene/få mosjon, da blir jeg mer trøtt på kvelden og sovner lettere når jeg vil. Du bør også se på kostholdet, ting som inneholder sukker og/eller koffein er IKKE bra å spise eller drikke i timene før du legger deg. Cola er gift, fordi den inneholder begge deler! Og, spis heller ikke så mye av hva-som-helst de siste par timene før du legger deg, hvis magen må fordøye mye mat når du er i senga sovner du ikke så lett. Endret 23. desember 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 A-Jay, mosjon, jeg er veldig forkjøla nå, men jeg har selv tenkt tanken! Men nå er sååå forkjøla og alt... da kommer jeg til å trene.. Ok... jeg legger meg klokka 06 i dag. Så kan jeg våkne 11 som du sa. Det er jo 5 timers søvn! Og det er ikke så ille? Og siden det er jul så kommer jeg nok til å klare meg, fordi er så mye spenning i lufta . Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) hør på A-Jay Lykke til edit: 666 innlegg Endret 24. desember 2007 av Ethernet Lenke til kommentar
Steina Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Og siden det er jul så kommer jeg nok til å klare meg, fordi er så mye spenning i lufta . Ja, kanskje kommer nissen! Gå å legg deg med en gang du, og les en bok eller noe til du sovner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå