Gå til innhold

Hva er openGL?


EndreT

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på noe angående openGL:

 

"Ønsker man en enda kraftigere grafikkløsning, for eksempel til OpenGL-baserte applikasjoner, leverer HP en klin lik variant med Nvidia Quadro FX570M eller et ATI Fire GL V5600. Denne har modellbetegnelsen 8510w og støtter både DirectX 10 samt Dual-Link DVI ved bruk av dokkingstasjon."

 

 

Dette er fra testen om HP compaq 8510p...

 

 

Hva er openGL? Er openGL baserte grafikkkort mye bedre til spill i dette tilfellet?

 

 

På forhånd takk=)

 

 

Endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenGL er vel eigentleg berre ein grafikkmotor eller eit sett av "reglar" ("API"; Application Programming Interface) som brukast ved programmering av grafikk.

 

Dei aller fleste spel i dag blir vel køyrd på DirectX/Direct3d såvidt eg veit.

 

Skal du spele, så er ikkje Quadro eller FireGL-korta noko å satse på, det er kort laga spesielt for folk som lagar grafikk og driv med avansert rendering. Typiske spelkort er Nvidia sin GeForce-serie og ATI Radeon-korta.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

For å presisere litt, så er FireGL og QuadroFX-kortene oftest nøyaktig samme brikker som Radeon og GeForce. Men de er identifisert litt annerledes, og da brukes driverne på en annen måte, som er mer egnet for 3D-konstruksjonsverktøy og lignende. QuadroFX 570M har samme brikke som GeForce 8600M GT, men med annerledes drivere. Disse yter ikke best i spill, men det er bedre enn Intel-grafikken som følger med p-versjonen. Forhåpentlig vet jeg litt mer om grafikkytelsen på 8510W til uken, for da kommer (forHÅPENTLIG) min i posten.

 

Når det er sagt, så er HP Compaq-maskinene laget for businessbruk, og er mer tilpasset mye bruk, lang batterikapasitet og ytelse i kontorprogrammer og/eller CAx.

Lenke til kommentar

Har du bare tenkt til å bruke den til spilling er det bortkastete penger å kjøpe en Quadro eller FireGL, da de vil kjøre spillene mye tregere enn de vanlige kortene. På vanlige PC-er kan du komme rundt det ved å installere vanlige drivere, men da forsvinner også fordelene av å ha ett proff-kort. Det er mer usikkert når det gjelder bærbare, da de kortene ofte trenger spesialdrivere...

 

Så for en laptop til spillbruk ville jeg holdt meg langt unna Quadro og FireGL, og heller gått for en Geforce eller Radeon...

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...