Gå til innhold

Bordvifte i PC-en

Anbefalte innlegg

Det har seg nå slik at jeg er så inmari glad i skikkelig digre vifter, og da er det jo selvfølgelig ikke vanlige datavifter jeg snakker om. Problemet er at jeg har hørt at motorer med børster sender ut noe kødd i lufta som PC-en ikke liker, derfor tør jeg heller ikke å prøve. Men er dette sant? Er det noen som har prøvd dette over lang tid og har endt opp med en ødelagt/mindre brukbar PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg en speialist på elektromotorer osv. men vet såpass at børstene i en børstemotor blir slitt. kan jo være jernspon fra børstene som havner ut i lufta i såfall.

jeg tror også at det er vanlig med børsteløse motorer i slike bordvifter ettersom at en "børstemotor" støyer en del i motsettning til en børsteløs. motor

men som sagt har minimal peiling på dette med elektromotorer.

Lenke til kommentar

Store vifter er kule, akkurat som store motorer..;)

Børstemotorer er no dritt derimot. De slites, de lager lyd, og de lager elektrisk støy.

Støyen kan nok forstyrre en datamaskin om du kobler en 12V vifte direkte til strømforsyningen.

Men bruker du en separat forsyning eller et skikkelig filter mellom så skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, burde hvert bare bøsteløse, men det er vel ikke vanlig på store vifter tror jeg. I så fall så er sikkert de priset til noe langt utenfor det jeg er interessert i.

Men du er altså helt sikker på at bøstemotoren ikke sender ut noe bølger i lufta? Hvis det da gjelder støy som går via strømkablene, gjør det da noe om vifta er koblet til 230 volt'en på PSU'en?

Lenke til kommentar

Tja, asynkronmotorer er vel mest vanlig på 230V vifter, unntatt støvsugermotorer, det er seriemotorer med børster.

Man får også ganske store børsteløse 24V likestrømsvifter men de koster fort en 5hundrelapp.

Børstemotorer sender riktignok noe ut på lufta, det er bare å prøve å lytte på en mellombølgeradio, men det er ikke noe som påvirker en datamaskin, den støyer ganske kraftig selv.

Nettinntaket i PSUen har ofte et ekstra støyfilter i tillegg til det som sitter på kretskortet, og noen PSUer har et 230V uttak også. Pass bare på å ikke overskride påstemplet strømstyrke til filtere/ brytere om du kobler deg til der. Ellers er det ingenting på 230V siden som bryr seg om litt børstestøy. Filtrene i PSUen sitter der fortrinnsvis for å hindre PSU-generert switchestøy i å komme seg ut på nettet.

Uansett vil du merke evt. problemer umiddelbart, men det er ingenting som er permanent skadelig for maskinen i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...