Gå til innhold

Hvorfor kredittkort og ikke debetkort?


zeeero

Anbefalte innlegg

Hvorfor gir bedrifter sine ansatte kredittkort og ikke debet-kort? Er det for å tjene inn renter, ha bedre kontroll over de ansattes bruk, eller? Som student bruker jeg en del kredittkort, men det er ferdi jeg ikke har penger på brukskontoen ;) Hadde jeg hatt det ville jeg ikke brukt kredittkort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en bedrift er det fornuftig å utstyre sine ansatte med "betalingskort" av typen eurocard eller lignende. Dette er for å forenkle forholdet mellom ansatt og bedrift.

 

For eksempel, har den ansatte vært på reise, å betalt alle utgifter med eurocard'et kan han bare levere hele regningen til økonomiavdelingen etter reisen. Dette istedet for å leggeut selv, for så å få det tilbake senere, eller å få med en pose kontanter av bedriften før avreise.

Lenke til kommentar

Det er svært problematisk å gi ansatte tilgang til bedriftens konto, både praktisk og juridisk. Kredittkort er bedre da man gjerne kan gjøre den ansatte personlig ansvarlig for bruk av kortet. Ved misbruk av kortet risikerer med dessuten ikke at hele bedriftens konto tømmes...

 

Kredittkortleverandører har så vidt jeg skjønner ofte et bedre system for å integrere transaksjoner med bedriftens regnskaps- eller ERP-system, noe som gjør det enklere å kontrollere bruken.

 

For bedriften er det ikke noen ulempe med å utsette betalingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...