Gå til innhold

Installere XP på Vista

henkeZ

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå møkka lei av Vista, klikker hele tiden osv. Jeg har Vista på min bærbare HP.

Så derfor har jeg kjøpt en XP Proffesional lisens, og har tenkt og installere det over Vista.

Jeg ønsker at hele Vista blir slettet, og XP blir operativsystemet...

Hvordan gjør jeg det??

Mvh,

Jan Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid problemer med XP på Vista PC-er grunnet AHCI kontroller mode på sata er satt on som default.

AHCI : http://www.intel.com/technology/serialata/ahci.htm

Dette gjør at med en vanlig XP SP2 CD at installasjonen ikke finner harddisken og man får ikke installert XP i det hele tatt.

Det er to løsninger på dette.

1) Inn i Laptoppens BIOS er det støtte for å endre AHCI mode til disabled ( enable native sata mode).

2) Lage en ny XP SP2 sliptreamed CD med Intels AHCI kontrollere for XP integrert.

Kun med å gjøre 1 eller 2 kan man installere XP på en fersk laptop med Intel disk kontroller.

(Det er ørten tråder her inne om "XP ser ikke HD" etter at folk skal fjerne Vista'n sin til erstatning med XP)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er alltid problemer med XP på Vista PC-er grunnet AHCI kontroller mode på sata er satt on som default.

AHCI : http://www.intel.com/technology/serialata/ahci.htm

Dette gjør at med en vanlig XP SP2 CD at installasjonen ikke finner harddisken og man får ikke installert XP i det hele tatt.

Det er to løsninger på dette.

1) Inn i Laptoppens BIOS er det støtte for å endre AHCI mode til disabled ( enable native sata mode).

2) Lage en ny XP SP2 sliptreamed CD med Intels AHCI kontrollere for XP integrert.

Kun med å gjøre 1 eller 2 kan man installere XP på en fersk laptop med Intel disk kontroller.

(Det er ørten tråder her inne om "XP ser ikke HD" etter at folk skal fjerne Vista'n sin til erstatning med XP)

Ok, tror dette akkurat skjedde med meg. Har kjøpt en XP Home Premium som jeg ville legge på partisjon F, Vista ligger på C. Prøvde å kjøre XP installasjonen og XP'n fant ikke F. Denne Xp'n er en OEM Software står det.

Ettersom jeg ikke har sjangs til å gjøre alternativ 2, lage en CD :p, kan du/noen si meg hvordan jeg gjør alternativ 1 steg for steg?

Hadde vært supert.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...