Plank Plank Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Er på jakt etter et nytt kompaktkamera. Må ta gode bilder og være godt allround og det MÅ være mulig å stille lukkertiden manuelt. (helst opp til 1 min+) Mine prioriteringer i kameraet: (Viktigste øverst) * Manuell lukkertid * God bildekvalitet * Hurtighet * Konstruksjon (At det tåler en del) Ting som ikke er viktig: * design/farge * fancy funksjoner Noen forslag? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Manuell lukker opp til 1min ?? den var tricky .. tror det er svært få kameraer som har det. Personlig ville jeg sjekket om Canon G9 har en mulighet for fjernkontroll (eventuelt med ledning) som kan hold lukkeren oppe lenge. De flest lukkere kan som regel ikke stilles på lengre tider enn 30 sek. Og på kompaktkameraer enda kortere lengste tider. På eldre kameraer kan man som regel holde lukkeren åpen med snorutløser og noen produsenter har tilsvarende elektroniske kontroller idag. Skal du foftgrafere gjennom f eks et teleskop bør du nok velge systemkamera allikevel. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2007 Takk for hurtig og godt svar! Er strengt tatt ikke nødvendig med 1 min, men over 15-20 sek bør det være. Gjør det letingen lettere? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Er strengt tatt ikke nødvendig med 1 min, men over 15-20 sek bør det være. Gjør det letingen lettere? Ja da tror jeg det er en del å velge mellom. De fleste litt mere avanserte har også manuellt program, men det kan være vanskelig å finne programmet i menyene og knappene. Jeg tror faktisk den Canon G9 er kameraet for deg. Den har 12 MP sensor, masse av de finesser man ellers finner på SLR inklusive et manuelt ISO-hjul. 4 x lyssterk zoom holder til det meste. Den har selvfølgelig også manuelle programmer, hvor du stiller både blender og lukkertid. Auto hvor du velger blender først (AV) eller lukkertida først (TV) pluss andre programmer og også manuell fokus om det trengs. Lukkertida går til 15 sek, det synes jeg er akseptabelt med tanke på alle de andre fordelene med digitalt kontra film. Denne kan stilles inn på 3200 ISO men da blir nok støyen betraktelig. Hvis du virkelig er ute etter kvalitet gir dette kameraet deg RAW-filer slik at du kan gjøre dine egne maksimale innstillinger på bildene. Brosjyre: http://www.brochures.canon-europe.com/index2.php http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...ot_G9/index.asp Vi har flere Canon G seriekameraer på vår skole og elevene har ikke på flere år klart å ødelegge noen av dem, men mye annet (jeg er AV-ansvarlig). Huset er av magnesium, og en gang så jeg i Østerike et G5 som hadde falt i asfalten, hakk i hjørnet, men ellers var det ikke skadet. En kamerat hadde en G6 ca ett år, brukte det mye ute og i familien, solgte det videre som nytt, det er solide kameraer. Innvendinga kan være at som kompaktkameraer er de ikke spesielt små og heller ikke billige. Et godt kjøp på G6 eller G7 må også vurderes, men husk da at de ikke har RAW-filer, kun jpg. Jeg regner også med at EVF (electronic viewfinder) kameraer med 10-12-15 x Zoom ikke er aktuelle selv om de også kan være ganske kompakte nå. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Er strengt tatt ikke nødvendig med 1 min, men over 15-20 sek bør det være. Gjør det letingen lettere? Kan ikke finne noe i spesifikasjonene på Canon G9 om at det leveres noen fjernkontroll med mulighet til å holde lukkeren åpen lenger enn 15 sek, slik som den gamle B (for bulb) innstillinga på systemkameraene, så hvis nattfotografering er viktig for deg må man kanskje kikke på Fujikameraene som pleier å få god kritikk for lavt støynivå i dårlig lys på høye ISO-verdier. Nei, må nok skuffe deg der også men kanskje du ikke trenger så lange lukkertider nå Fujifilms kompakter er vesentlig bedre på høye isoverdier i dårlig lys. Men husk de er av plast. Og den nye F50 går bare til 8 sek, men på 6400 ISO, riktignok ikke med full oppløsning. De manuelle innstillingene er også vanskelig å finne har såvidt prøvd F300 på skolen. Jeg villevalgt Canon allikevel. Se på dpreview.com de har ganske pålitelige tester. http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf50fd/ Man kan vel heller ikke si at disse små Fujifilmkameraene har ekte manuelle innstillinger, det nærmeste man kommer er vel AV og TV programmer. men de har egne Night modes hvis det teller (men det har jo Canon også). Ingen av disse er spesielt gode til nærfoto (macro), så hvis macro er målet anbefaler jeg ingen av dem. Den manuelle skarpstillinga i macro på Canon G-serien er heller ikke spesielt god å bruke. Men iallfall mulig og bildene blir gode. Hva med Lumix serien til Panasonic da. De kom jo med Leica linser med stort zoomområdet med brask og bram for noen år siden, men dessverre med mye støy. Denne modellen Lumix DMC-TZ3 har kanskje akseptabel støy, Iso normalt til 1250 og en high innstilling på 3200, lukkeren går normalt til 8 sek, men så har den Stjernenattsmodus med 15, 30 og 60 sek, kanskje det er noe? 10 x zoom er jo heller ikke så verst noen ganger, særlig når det står Leica på den, men kun AE og ikke TV programmer (hvis ikke opplysningene er feil): http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz3/ Der er mange Lumix-modeller, men de fleste har jo ikke så mange manuelle valg, men der er iallfall en på dpreview som er oppgitt med manuelle tider opp til 60 sek (overraskende) DMC-LX2: http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicLX2/page2.asp Sorry det var ikke stort å finne med ditt krav til lange eksponeringstider og manuelle innstillinger, jeg vil uansett anbefale deg Canon G9 Er du villig til å bruke mye penger er kanskje Leica D-lux 3 kameraet for deg, lukkeren går faktisk til 60 sek!! Når man kikker på speccene skjønner man at det er samarbeidprodukt med Panasonic, mange likheter, men en stor ulempe er iallfall at følsomheta ikke går lenger enn til 400 ISO. Så har leica lovet at modellen egner seg for digiscoping altså foto gjennom mikro- og teleskop. Tja, da ville jeg iallfall valgt SLR. http://www.dpreview.com/reviews/specs/Leica/leica_dlux3.asp Lykke til med kameravalget! Endret 16. desember 2007 av kjellms Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Er du villig til å bruke mye penger er kanskje Leica D-lux 3 kameraet for deg, lukkeren går faktisk til 60 sek!! Når man kikker på speccene skjønner man at det er samarbeidprodukt med Panasonic, mange likheter, men en stor ulempe er iallfall at følsomheta ikke går lenger enn til 400 ISO.Det er nøyaktig samme kamera som LX2. Panasonic lager kameraet, og sender noen av de til Leica som setter sitt navn på de og dytter inn en litt annen firmware (og vips så er prisen en tusenlapp eller mer høyere). Men teknisk sett er det nøyaktig det samme kameraet. Til Leica sitt forsvar, så følger det vel med noe bedre software i pakken, men til Panasonics forsvar så yter de langt bedre service enn Leicas importør i Norge (grufullt arrogante og kranglete) når det kommer til garanti og reklamasjonssaker. Endret 16. desember 2007 av Super8 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Til Leica sitt forsvar, så følger det vel med noe bedre software i pakken, men til Panasonics forsvar så yter de langt bedre service enn Leicas importør i Norge (grufullt arrogante og kranglete) når det kommer til garanti og reklamasjonssaker.Det skal følge med Photoshop Elements, og Leica leveres med to batterier. Så det er forskjell i bundlen. Endret 16. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 En annen viktig forskjell er jo selvfølgelig at Canon G9 har en bra gjennomsiktssøker. Er man vant til det fra tidligere er det viktig. Hvis man bare skal kjøre på displayet bak går det selvfølgelig mer strøm og da får man heller ikke støtten fra ansiktet ved lange eksponeringstider. De aktuelle Lumixene og D-lux-3 har ikke gjennomsiktssøker. Heller har de ikke samme mulighet til blitsfotografering. Canon G9 er fullt kompatibel med Canons egen blitz-serie med tillegsutstyr og selvfølgelig Sigma. Metz og Sunpak blitser m. fl. Eneste mulighet på andre kompaktkameraer er å løse ut optiske slaver med den lille innbygde blitsen. Men valg av kamera er jo bestemt veldig mye av hva og hvordan man helst fotograferer. Lumix TZ3 har jo beholdt en litt eldre CCD-type på 7,2 MP, altså litt mindre bildefiler og farta kan derfor presses opp, 3 b/s opptil 7 bilder (dpreview oppgir 5) er vel rekord for kompaktkameraer av denne type. Så betyr fart og egenskaper i mørke noe er dette et bra alternativ, kanskje det beste. Bare påpeke en ting til slutt (vet jo ikke hvor erfaren du er med virkelig mørkefotografering og har aldri sett et Lumix display i aksjon i mørke), hvis lysstyrken på displayet ikke lar seg skru ned til et absolutt minmum ødelegger det nattsynet og gjør det vanskelig å jobbe effektivt i mørke. Som sagt lykke til med kameravalget og en fin hobby. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 [quote name='Super8' date='16/12-2007 : 11:42' post='10129729' ... men til Panasonics forsvar så yter de langt bedre service enn Leicas importør i Norge (grufullt arrogante og kranglete) når det kommer til garanti og reklamasjonssaker. Aha leica kranglete, jeg har reklamert på noen små mangler på en mikroskopserie vi har på skolen og detaljer vi aldri fikk, de har verken tid til å svare på henvendelsene eller rette opp manglene. Servicen er ikke bra. Skal de se på seg selv som et av verdens ledende optiske firmaer bør de ta seg sammen. De kan ikke leve like stort av å selge forbruksmateriell til sykehus og forskningsinstistusjoner de må også ha et marked hos amatører og institusjoner med dårligere råd (skoler, fotografer, jegere fuglekikkere osv). Med en slik arroganse risikerer de å miste posisjonen. Synd, men samme for meg så lenge japanerne og amerikanerne lager bedre utstyr som fungerer. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Er strengt tatt ikke nødvendig med 1 min, men over 15-20 sek bør det være. Gjør det letingen lettere? Jaggu har vi oversett Ricoh Caplio GX-100 som er en 10 MP kompakt med en tilleggs elektronisk søker som passer i blitskskoen. I så måte skulle den jo være likeverdig med Canon Powershot G9 og Nikon Coolpix 5100. Ricoh GR Digital II har også noen av de samme egenskapene men ikke blitssko og ekstra søker. Dpreview gir imidlertid GX-100 kun karakteren 6 i bildekvalitet (klart under de andre), antakelig mest pga støyegenskapene på høye ISOverdier (de bruker så sterke ord som "useless"), se nøye på testen. Hvorfor nevner jeg da dem: jo de har faktisk lukker som går til 3 min, nesten like mye som systemkameraet Olympus OM-4 som har 4 min. De har RAW filer av DNG-typen så hvis du er flink i Photoshop er det kanskje et bra kamera. http://www.dpreview.com/reviews/ricohgx100/ Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Takk for gode svar! Har sjekket ut G9 og det virket bra, men er litt skeptisk til størrelsen og vekten. Når jeg ikke lenger kan ha det i lomma, tenker jeg at jeg like gjerne kan gå for speilrefleks. F.eks Olympus 410 - der du kan stille lukkertiden opp til 1Time. (Noe som gir geniale effekter i nærmest lystomme rom) Men har tenkt meg et som jeg kan ha i lomma (uten at buksa blir til tights). Skal sjekke ut de andre kameraene dere nevnte. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hva har du idag ? Hvis du ikke har speilrefleks i det hele tatt, så er en E-410 et lurt valg. Kompakt og med god ytelse. Som lommekamera, er det vel IXUS seriern til Canon som får mest skryt. Jeg har en Sony DSC-W50 og den anbefaler jeg ikke. Tom Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Låner tråden litt. sitter her med ett panasonic dmc-tz2 å det er vist 1 min lukke tid på det men når jeg setter lukketiden på maks så syntes jeg det er akkurat som om jeg tar bilde med vanlig modus . Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Låner tråden litt. sitter her med ett panasonic dmc-tz2 å det er vist 1 min lukke tid på det men når jeg setter lukketiden på maks så syntes jeg det er akkurat som om jeg tar bilde med vanlig modus . Hva gjør jeg feil? Vet ikke, har jo ikke prøvd noen av disse kameraene. Kanskje det er bare i Nattmodus du har de lange lukkertidene, men såvidt jeg skjønnte noen av de andre modellene skulle det være manuelle valg på noen av dem. Problemet er at depreview ikke alltid sjekker så nøye hva som blir ført inn (uhell selvfølgelig), men hvis du ser på oversikten hos dpreview oppgir de verken blender prioritert, lukkerprioritert eller manuelle program. Lukkertida er oppgitt fra 8 sek til 1/2000 sek. Det kan være en ufullstendig oversikt, men det tyder jo på at du ikke har lenger tider enn 8 s. http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pana...onic_dmctz2.asp Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Fant litt ut i går, var på en av nattmodusene det var 60sek lukke tid. Det jeg stillte på var nok bare for å få litt mer bevegelse i bilder feks stripete bakgrunn og en stillestående motorsykkel Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Har selv Panasonic LX2, men hadde ikke testet lengre lukkertider før nå. Ble nysgjerrig da jeg leste denne tråden, dro med meg kameraet på verandaen og testet. På LX2'en må man bruke manuell modus og der er det enkelt å stille lukkertid og blender ved bruk av joystick'en. Tror jeg skal kjøpe meg et lite bordstativ i morgen og teste litt mer, for det her var gøy! Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Har selv Panasonic LX2, men hadde ikke testet lengre lukkertider før nå. Ble nysgjerrig da jeg leste denne tråden, dro med meg kameraet på verandaen og testet. På LX2'en må man bruke manuell modus og der er det enkelt å stille lukkertid og blender ved bruk av joystick'en. Tror jeg skal kjøpe meg et lite bordstativ i morgen og teste litt mer, for det her var gøy! Ja det er vanvittig morsomt! Kan ikke du gi meg litt personlige erfaringer du gjør deg etter hvert? Panasonic LX2 er et aktuelt kamera for meg også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå