Gå til innhold

8800GT i SLI: Rettferdiggjør 1024 MB V-RAM prisøkningen på 50 %?

MiSP

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny spill-PC, og har etter mye om og men bestemt meg for å gå for to 8800GT-kort i SLI. Nå vet jeg absolutt at forskjellen på 8800GT med 512 MB V-RAM og 1024 MB V-RAM ikke har noe å si i praksis dersom man kun bruker ett kort. Men hva med to kort i SLI? Jeg kommer til å spille for det meste i 1600x1200, og med det meste av grafikkinnstillinger (helst alt), inkludert teksturer, skrudd på fullt. Jeg har hørt at minnemengden har mer å si når det kommer til SLI og høye oppløsninger.

Jeg oppdaget dog med skrekk at denne minneøkningen brakte med seg en prisøkning på hele 50 % (ut ifra de billigste kortene i hver kategori -- Club3D GeForce 8800GT 512 MB og Gainward GeForce 8800 GT 1024 MB, det er foreløpig ikke priser på ASUS sitt 1024 MB-kort), og da kommer vi opp i prisene på de nye GTS-kortene. (Etter å ha lest mange tester og benchmarks på GT og GTS hadde jeg nemlig kommet frem til at denne prisøkningen ikke svarte seg i ytelsesøkningen.)

Det jeg lurer på her, er hvor mye minneøkningen faktisk har å si i praksis i et SLI-oppsett, med et GT-kort som jo bare har 256 bits minnebuss. Jeg vil gjerne at PC-en holder seg i to år, og ser for meg at 512 MB V-RAM i løpet av den perioden nesten blir et minstekrav i spill.

Hva tenker herskapet om dette? Er forskjellen i pris for stor til at det vil ha noe å si? Hvis dere har benchmarks/kilder å vise til, så er ingenting bedre enn det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv for enkel kort vil man nok med 8800GT 1024MB kunne kjøre med høyere texture insillinger i fremtiden kontra 512MB utgaven, så for 8800GT i SLi er det absolutt et poeng. Jeg vil tro Crysis har greit utbytte av dette som bare i demoen bruker opp mot ~570MB med high DX9 instillinger i 1600x1200 og 4xAA. Call of Duty 4 overstiger også 512MB i samme oppløsning. Men om det er verdt de ekstra pengene, som du sier er en del, er likevel vanskelig å si. Kommer ann på hvor kresen du er og hvor mange spill som vil ha nytte av for mer enn 512MB. Sistnevnte er vanskelig å spå, men i det tidsrommet du ser på vil det nok komme en del.

Lenke til kommentar
Selv for enkel kort vil man nok med 8800GT 1024MB kunne kjøre med høyere texture insillinger i fremtiden kontra 512MB utgaven, så for 8800GT i SLi er det absolutt et poeng. Jeg vil tro Crysis har greit utbytte av dette som bare i demoen bruker opp mot ~570MB med high DX9 instillinger i 1600x1200 og 4xAA. Call of Duty 4 overstiger også 512MB i samme oppløsning. Men om det er verdt de ekstra pengene, som du sier er en del, er likevel vanskelig å si. Kommer ann på hvor kresen du er og hvor mange spill som vil ha nytte av for mer enn 512MB. Sistnevnte er vanskelig å spå, men i det tidsrommet du ser på vil det nok komme en del.

Takk for svar. :)

Om det er slik at jeg ikke kan kjøre nye spill med høye teksturinnstillinger og i høye oppløsninger, så tror jeg heller at jeg må bite i det sure eplet og gå for 1024 MB-versjonene. Jeg vil nødig sitte om ett år og angre dypt og inderlig på at jeg fremdeles må leve ett år til med alt for lite skjermkortminne.

Andres synspunkter er også høyst velkomne. :)

Lenke til kommentar

Enig med MistaPi, men hadde det hver meg så hadde jeg gått for 512, spart pengene, og heler kjøpt et nytt skjermkort før om to år.

Om to år vil uansett 8800GT være utdatert og man vil få bedre kort (midstream) til rundt 1000 lappen garantert.

Det jeg sier er bare at jeg ikke synest det er verd prisøkningen

Just my 5 cents

Endret av juleribba
Lenke til kommentar
Enig med MistaPi, men hadde det hver meg så hadde jeg gått for 512, spart pengene, og heler kjøpt et nytt skjermkort før om to år.

Om to år vil uansett 8800GT være utdatert og man vil få bedre kort (midstream) til rundt 1000 lappen garantert.

Jeg har ikke planlagt å kjøpe nytt skjermkort før ved neste store oppgradering uansett. Da ender det med at CPU-en blir flaskehalsen i systemet, og så må jeg ha ny CPU, og nytt hovedkort i samme slengen. Og da er vi langt på vei til en total overhaling. :)

Men takk for respons, jeg setter stor pris på alt. :) Jo flere jo bedre!

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke punget ut så mye for de kortene.

Akkurat hvor mye det hjelper i de spillene du skal kjøre, bør du google deg frem til.

Jeg tipper den svake minnebussen på 256bit setter stor brems på festen. Jeg ville heller ventet til begynnelsen av februar for å se om vi ikke blir gitt 1gb dual gpu kort med 512bits minnebus.

Er jeg helt på jordet?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Å vente til februar gidder jeg ikke. Venter jeg til da, så kommer det plutselig noe nytt og revolusjonerende i mars, etc. Det kommer hele tiden noe nytt; en eller annen gang må man bare kjøpe. Jeg har lovet meg selv det siste året å kjøpe rett over nyttår. :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke punget ut så mye for de kortene.

Akkurat hvor mye det hjelper i de spillene du skal kjøre, bør du google deg frem til.

Jeg tipper den svake minnebussen på 256bit setter stor brems på festen. Jeg ville heller ventet til begynnelsen av februar for å se om vi ikke blir gitt 1gb dual gpu kort med 512bits minnebus.

Er jeg helt på jordet?

Blir ikke noe forskjell enn å kjøre 2 kort i SLi som han har tenkt.. 2x256bit.

Lenke til kommentar

Altså vil X2 kortene egentlig ikke ha 512bit minnebuss (2x512bit), men 2x256bit?

Ouch, da har tatt noe litt viktig for gitt... jammen dårlig.

Hvis ikke så ser jeg ikke helt sammenligningen. Ved bruk av SLI lagres det samme begge plasser. Altså 256bit til å lagre hele bilde + 256bit til å lagre hele bilde.... Hadde jobbet med forskjellige deler av bildet kunne man gjerne snakket om tilsvarende 512bit effekt.

No?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Altså vil X2 kortene egentlig ikke ha 512bit minnebuss (2x512bit), men 2x256bit?

Ouch, da har tatt noe litt viktig for gitt... jammen dårlig.

Hvis ikke så ser jeg ikke helt sammenligningen. Ved bruk av SLI lagres det samme begge plasser. Altså 256bit til å lagre hele bilde + 256bit til å lagre hele bilde.... Hadde jobbet med forskjellige deler av bildet kunne man gjerne snakket om tilsvarende 512bit effekt.

No?

Det er jo det dem gjør. Enten forskjellige deler av et bilde eller hvert sitt bilde;

kort 1: frame 1, 3, 5, 7

kort 2: frame 2, 4, 6, 8

Begge kortene må ha hver sin kopi av texture data da dette ville bli altfor tregt å dele over PCIe bussen.

Lenke til kommentar
Det er jo det dem gjør. Enten forskjellige deler av et bilde eller hvert sitt bilde;

kort 1: frame 1, 3, 5, 7

kort 2: frame 2, 4, 6, 8

Begge kortene må ha hver sin kopi av texture data da dette ville bli altfor tregt å dele over PCIe bussen.

Takk for forklaringen. :) Vil det si at jeg effektivt får 512 bits minnebuss med 1024 MB minne, altså at minnebussen i teorien dobles mens minnet er det samme?

Lenke til kommentar

Minnebussen på begge kortene er fortsatt like trege, og du får ikke utnyttet 1024MB særlig godt uansett. 512MB er et bedre kjøp.

Nvidia kommer med ny G100 serie i løpet av mars. Jeg ville spart pengene og kjøpt et billig kort frem til da.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Minnebussen på begge kortene er fortsatt like trege, og du får ikke utnyttet 1024MB særlig godt uansett.

Med SLi vil man øke båndbredden betraktelig og 2x8800GT vil ikke ha noe problemer med å kunne utnytte 1024MB. Større texturer er uansett ikke noe som tar mye båndbredde eller GPU sykluser.

Nvidia kommer med ny G100 serie i løpet av mars. Jeg ville spart pengene og kjøpt et billig kort frem til da.

Tidligst til sommeren har vel [GDI]Raptor kommentert. Men likevel hadde jeg nok satset på en singel 8800GT 512MB frem til da.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...