Gå til innhold

Stoff som gjør at man tisser blått?


danielsn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk liksom en liten følese av at det der var litt helseskadelig.. Vet det stoffet jeg er på jakt etter ikke er helseskadelig :)

 

Står forsåvidt på siden under "Pranks" at dette stoffet er stabilt i kroppen og blandes i mørke drikker for å gi "offeret" en hyggelig overraskelse på dass.

 

Sakser fra Wiki siden jeg er trøtt!

 

Methylene blue is highly stable in the human body, and if ingested, it resists the acidic environment of the stomach as well as the many hydrolytic enzymes present. It is not significantly metabolized by the liver, and is instead quickly filtered out by the kidneys. A common prank among chemists and biochemists of the early and middle 20th century was to add small amounts of methylene blue (generally a few drops of a stain solution sufficed) to coffee, cola, or another dark beverage. The stain's color was masked by the beverage, and its taste is fairly faint. Within a few hours, the methylene blue was removed by the prank victim's kidneys, which caused his or her urine to change color The urine may become green if little methylene blue was added; larger amounts create a deep blue color. The prank is fairly harmless if small amounts of methylene blue are used.
Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Hmmm, eneste jeg kommer på er at jeg har hørt at det er tilsatt et stoff i enkelte badebasseng, et stoff som gjør at man kan se en blå stripe etter de som urinerer. Men hva slags stoff det er er jeg usikker på...

Man bruker ikke noen slike stoff i badebassenger. Det er bare noe man forteller unger slik at de ikke skal tisse i bassenget.

http://www.snopes.com/science/poolpiss.asp

Lenke til kommentar
Har hørt rykter om et slikt stoff jeg også, men da var det motgiften til cyanid som skulle føre til dette. Men finnes det noen mot cyanid? Trodde det var over og ut på kun få sekunder om man skulle få cyanid i seg.

 

Kanskje noe doseavhengig? Cyanid blokkerer produksjonen av ATP i mitokondriene om jeg ikke husker helt feil...

Lenke til kommentar

Actually there are several reasons medical reasons why a person’s urine could be blue:

 

Blue or green urine may be caused by a blue dye such as methylene blue, a component in several medications (Trac Tabs, Urised, Uroblue) used to reduce symptoms of bladder inflammation or irritation.

Amitriptyline, indomethacin, resorcinol, triamterine, cimetidine, phenergan, and several multivitamins also lend a blue-green tint to the urine

Administration of the dye, indigo carmine, turns the urine blue/green and can last for several days if kidney function is poor,

An inherited form of high calcium (called "familial hypercalcemia") can result in blue urine, which has lent this disease the nickname "blue diaper syndrome”

A blue pigment may also be produced by infection with the bacteria Pseudomonas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...