Gå til innhold

På jakt etter et macro objektiv

Anbefalte innlegg

Men så var det å velge hvilket da.

Det står imellom

Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro, Sigma AF 105mm f/2.8 EX macro DG og Canon EF 100mm f/2.8 USM macro.

Hvilken ville dere ha valgt, og hvorfor?

Er det et annet macro objektiv dere heller ville ha valgt? Hvorfor?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står imellom

Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro, Sigma AF 105mm f/2.8 EX macro DG og Canon EF 100mm f/2.8 USM macro.

Helt hipp som happ, kjøp den du har lyst på. De er alle svært gode, og har bare små variasjoner i brennvidde. Canon har USM da, som gir den noe kjappere AF enn de to andre.

De kan gi noe kort arbeidsavstand, så de er ikke ideelle til insekter. Da bør du opp litt i brennvidde, f.eks. til 150 eller 180mm. Er det små gjenstander, detaljer og blomster som er interessant, fungerer de likevel utmerket. Er ikke verst som portrettobjektiver heller.

Lenke til kommentar

Det står imellom

Er det et annet macro objektiv dere heller ville ha valgt? Hvorfor?

Takk for alle svar.

Tokina.... Er ikke penger problemer, så ta Canon.

Mitt valg

1 - Canon

2 - Tokina

3 - Tamron

4 - Sigma

Lenke til kommentar

Mitt valg

1 - Canon

2 - Tokina

3 - Tamron

4 - Sigma

Jeg hadde først 100mm 2.8 makroen til Canon, og kjøpte i tillegg Sigma sin 150mm 2.8

Var kjempefornøyd med begge, men så synes jeg det var litt for luksus med to makro objektiver.

Enden på visa ble at jeg solgte Sigmaen.

Angret med en gang og etter 1,5 år så solgte jeg min Canon og kjøpte Sigma 150mm igjen.

Grunnen var:

Arbeidsavstand til småkryp etc.

Mitt valg ville blitt Sigma 150mm uten tvil.

Andreas

Lenke til kommentar

Mitt valg

1 - Canon

2 - Tokina

3 - Tamron

4 - Sigma

Jeg hadde først 100mm 2.8 makroen til Canon, og kjøpte i tillegg Sigma sin 150mm 2.8

Var kjempefornøyd med begge, men så synes jeg det var litt for luksus med to makro objektiver.

Enden på visa ble at jeg solgte Sigmaen.

Angret med en gang og etter 1,5 år så solgte jeg min Canon og kjøpte Sigma 150mm igjen.

Grunnen var:

Arbeidsavstand til småkryp etc.

Mitt valg ville blitt Sigma 150mm uten tvil.

Andreas

Er den mye bedre enn 105 til Sigma, eller er det pga avstand til småkryp?

Lenke til kommentar
Er den mye bedre enn 105 til Sigma, eller er det pga avstand til småkryp?
Begge er førsteklasses optisk, så det er fortrinnsvis arbeidsavstand som er forskjellig. I tillegg har Sigma 150mm også HSM, tilsvarende Canons USM, så den har også kjapp og stillegående autofokus...
Lenke til kommentar
Mye fokus på autofokus her, men ved macro er manuell fokus i de fleste tilfeller å foretrekke.
Sant nok, men mange vil vurdere å bruke et makroobjektiv til andre ting enn bare makro... F.eks. er en 150mm f/2.8 utmerket til mye sportsfotografering, der man har litt avstand, eller man ønsker nokså tette utsnitt. En i området 50-105mm vil være fin til portretter (det kan 150mm også være, men kan bli litt i lengste laget). Fotograferer man hunder i fart, er 150mm interessant, men er autofokusen treg kan man glemme det.
Lenke til kommentar
Fotograferer man hunder i fart, er 150mm interessant, men er autofokusen treg kan man glemme det.

Tull og tøys ;) Ved å prefokusere går det utmerket å fotografere hunder eller annet i fart, men man har selvsagt større spillerom hvis man har kjapp AF.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt 90 mm til Tamron endel på et Canon 20D i jobbsammenheng. Jeg klarer ikke å få frem bedre macrobilder med dette objektivet enn med Canon 17-85 IS USM. Så ikke kjøp Tamron saken

Tillater meg å tvile på at det er objektivet som er feilen i dette tilfellet, med mindre det er noe galt med objektivet!

TIl trådstarter så kan jeg absolutt anbefale Sigma 105mm, som jeg selv bruker til insektfotografering, både innendørs og utendørs - brennvidden blir til tider litt kort - men det er ikke ett kjempeproblem. jeg trøster mg med at i motsetning til 150mm så er den såpass liten og lett at det seg gjør å håndholde i de fleste situasjoner. Skulle jeg hatt nytt igjen, så hadde jeg muligens supplert med Sigma 150mm, men fremdels hatt 105m pga vekt..

Det lite eller ingenting å si på bildekvalitet og skarphet på disse macroobejktivene uansett, så om du ikke har preferanser så vil jeg påstå det blir hippp om happ - men ser klart fordelen av f.eks Canons USM og ikke minst at den har "internal" fokusering, dvs at den ikke blir dobbelt så langt ved korteste fokuseringsavstand

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...