Gå til innhold

Elfunk 37" LCD-TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elfunk forbinder jeg med et billigmerke på Obs. Men i går så jeg Elfunk 32" og 26" live både på Obs og en annen butikk, og i begge butikkene hadde de minst like godt bilde eller bedre bilde enn dyrere TV-er de stod ved siden av. Om dette er et godt mål på kvalitet vet jeg ikke. Jeg har ofte inntrykk at TV-ene i butikker er langt fra optimalt justert.

Lenke til kommentar

Var med en kompis som kjøpte denne TV'en på Lefdal.

Ingen av selgerne der ville anbefale den, fremfor en dyrere TV selvfølgelig.

Bildet var dårlig på Elfunken, men jeg noterte meg også at den dyrere TV'en hadde tilkoblet signaler via komponent, mens Elfunken kun hadde vanlig analog antennekabel. Vi fikk, etter mye om og men, komponentsignaler inn på Elfunken, og det hjalp veldig, men fortsatt en del farger, spesielt rødt, fløt ut. "det var ikke mulig å gjøre noe med på en så billig TV", var svaret vi fikk, så vi sa vi skulle tenke på kjøpet litt. Da selgerne forsvant litt unna, begynte jeg å fikle litt i menyen på TV'en, og kunne se at både kontrast og fargestyrke var satt på maks - ikke rart det så litt dårlig ut da. Reduserte disse noe, og bilde ble betraktelig bedre. Ingen tvil om at dette er et lokkeprodukt, som Lefdal egentlig ikke er ute etter å selge.

Vi tok med oss TV'en hjem, og ble igjen positivt overrasket over at bildet gjennom analog tilkobling til Get's kabeltv, faktisk ga enda mye bedre bildet enn den digitale Canal Digital-boksen som Lefdal har!

TV'en kan selvfølgelig ikke måle seg med Samsung, Sony eller Philips TV'er som er dobbelt så dyre, men til den prisen er Elfunk'en absolutt verdt pengene sine, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jepp, fikk justert bort det meste - og alt ble borte når vi koblet den til kabelnettet hjemme.

Fatter ikke at Lefdal gidder å presentere TV'ene sine på den måten. Stort sett alle TV'ene som står på Alna er elendig satt opp mtp farger, kontrast osv. Jeg er ingen ekspert på området, men klarte raskt å fikle meg til mye bedre bilde.

Hadde Lefdal brukt litt ressurser på å fininnstille TV'ene, er jeg sikker på at de umiddelbart hadde solgt betydelig flere skjermer!

Lenke til kommentar
Ville ikke kjøpt den TVen der, for å være helt ærlig. Fant ingen omtaler av den, og Elfunk er et typisk billigmerke. Ville kjøpt 37" fra Hyundai om du skal ha 37" i den prisklassen.

Jeg er egentlig ikke ute etter en 37", men en TV som kan vare litt uten at den koster fjørti tusenlapper. Er ganske grønn på område.

Takk for alle svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
... Da selgerne forsvant litt unna, begynte jeg å fikle litt i menyen på TV'en, og kunne se at både kontrast og fargestyrke var satt på maks - ikke rart det så litt dårlig ut da. Reduserte disse noe, og bilde ble betraktelig bedre. ...

Hvordan fikk du til det? Hadde dere med deres egen universalfjernkontroll?

Min erfaring med TV-butikker er at det aldri finnes fjernkontroll ved TV-ene, og betjeninga er lite villig til å finne den fram dersom de i det hele tatt har tilgang til dem.

Lenke til kommentar
... Da selgerne forsvant litt unna, begynte jeg å fikle litt i menyen på TV'en, og kunne se at både kontrast og fargestyrke var satt på maks - ikke rart det så litt dårlig ut da. Reduserte disse noe, og bilde ble betraktelig bedre. ...

Hvordan fikk du til det? Hadde dere med deres egen universalfjernkontroll?

Min erfaring med TV-butikker er at det aldri finnes fjernkontroll ved TV-ene, og betjeninga er lite villig til å finne den fram dersom de i det hele tatt har tilgang til dem.

Morsomt, da de 2 butikkene jeg har jobba i, samt de butikkene jeg har vært på besøk innom har hatt det som mål å ALLTID ha fjernkontoller på plass ved samtlige tver.

Lenke til kommentar
Jepp, fikk justert bort det meste - og alt ble borte når vi koblet den til kabelnettet hjemme.

Fatter ikke at Lefdal gidder å presentere TV'ene sine på den måten. Stort sett alle TV'ene som står på Alna er elendig satt opp mtp farger, kontrast osv. Jeg er ingen ekspert på området, men klarte raskt å fikle meg til mye bedre bilde.

Hadde Lefdal brukt litt ressurser på å fininnstille TV'ene, er jeg sikker på at de umiddelbart hadde solgt betydelig flere skjermer!

De er ikke ute etter å selge billige tv-er. Elfunken er sikkert super for å få kunder inn i butikken. Som regel tar de inn et lite opplag av billige tv-er. Når kunden kommer for å se på den så forteller de bare hvor dårlig den er, men hvis de spytter i et par-tre lapper ekstra, så kan de få noe som er riktig bra:). Jeg har en kompis som har jobbet med tv salg å han sier dette er vanlig praksis. Det samme gjelder å stille enkelte tv-er skikkelig dårlig inn slik at bildet ser helt ræva ut.

Selv har jeg begynt å ta med et lass av dvd-er samt å snoke internet rent for beskrivelser av tv-en jeg skal se på. Hvis betjeningen ikke lar meg teste produktet skikkelig så går jeg et annet sted. Det er sinnsykt mye lureri!

Lenke til kommentar
Å påstå at dette er "vanlig praksis" er skammelig sagt imot alle oss som faktisk driver seriøst.

Er det lov å spørre hvor du jobber?

Elektrobransjen er veldig dominert av Elkjøp. Tyggistyggende ekstrahjelper betjener butikken når folk flest har tid til å gå dit, mulig de har mer kompetente folk på jobb når vi andre er på kontoret. Men dette varierer selvsagt fra butikk til butikk innen en så stor kjede. De verste Elkjøp-opplevelsene har jeg fra Tromsø, Lørenskog er hakket bedre, og Fagernes gir inntrykk av å være en faghandel. Neste store aktør er Expert. Joda, litt mer ekspertkunnskap finnes det, men den er vanskelig å få tak i på lørdager. Også de har også sykt innstilte TV-er.

I det siste har jeg kjøpt TV og fotoapparat på Datakjeden. De forsøker ikke å skjule at de kan data, og at en kunde som har sjekka det meste via internett vet like mye om produktene de selger i andre kategorier enn de selv. Men de gjør sitt beste.

Jeg savner de gamle uavhengige elektrobutikkene, som var skikkelige faghandler. Men de er stort sett utkonkurrert av kjedene som presser prisene gjennom store inkjøp og sparer penger på å bemanne med tyggistyggere med lavkompetanse og lave lønnskrav.

Lenke til kommentar

Morsomt at jeg ikke finner en eneste tyggistygger på Elkjøpen jeg jobber da? :-). Det samme på butikken jeg jobbet på før, og har ei heller blitt rapportert om tyggistyggere fra de jeg har snakka med på kurs o.l. fra andre butikker. Men sorte får finnes seff overalt, skal ikke påstå noe annet. Bare forsøker å få fram at MÅLET faktisk er kunnskapsrike selgere og god kundeservice.

Men dette her blir off topic, eller hva? Ta gjerne kontakt med meg på pm om du har synspunkter eller tips ang elkjøp.

Lenke til kommentar
Morsomt at jeg ikke finner en eneste tyggistygger på Elkjøpen jeg jobber da? :-). Det samme på butikken jeg jobbet på før, og har ei heller blitt rapportert om tyggistyggere fra de jeg har snakka med på kurs o.l. fra andre butikker. Men sorte får finnes seff overalt, skal ikke påstå noe annet. Bare forsøker å få fram at MÅLET faktisk er kunnskapsrike selgere og god kundeservice.

Men dette her blir off topic, eller hva? Ta gjerne kontakt med meg på pm om du har synspunkter eller tips ang elkjøp.

Han jobbet på Spaceworld og det var sjefen som lærte ham dette enkle selgetrikset. Ta inn et lite opplag av tilbuds tv-en og et høyt av den som ligger 1-2 prisklasser over. Det er ikke slik at noen påstår at alle selgere er slik, men det er enormt mange cowboyer der ute. De har også blitt flere etter at de store kjedene tok herredømme over markedet.

Jeg leste på av-forum at en fyr hadde kommet i krangel med en el-kjøp selger som dyrt å hellig påsto at alle LCD panelene til LG var Oled tekonologi, det hadde de vært helt fra starten.

Jeg er veldig enig med Svinks at jeg også savner den lille tv sjappa med den altvitende nerden som virkelig kan det meste om produktene han selger. Det er ikke så lenge siden jeg skulle kjøpe dvd spiller på Expert og selgeren måtte bla frem brosjyren for å svare på spørsmålene mine.

Bare å koble El-Funk tv til med en analog antennekabel for så å skru kontrast, farger og skarphet i taket er et billig triks. El-Funk er ikke den beste tv-en, men som billig lcd i mellom sjiktet så er den mest sansynlig helt ok. Det største problemet er at lcd har et lass med barnesykdommer slik at man kanskje bør kjøpe en billig modell.

Noen selgere mener den tv-en man kjøper i dag skal vare i 30 år. Det gjør den ikke! Teknologien kommer til å vokse så fort at jeg tipper den skjermen du kjøper i dag holder i rundt 2-3 år. Billedkvalitet og teknikk kommer til å fyke i taket de neste 5 årene. Da kommer dagens paneler til å være utrangerte!

De tidelige lcd panelene jo utdatert... Folk kaster dem på dynga!

Selv har jeg kikket på en El-Funk på El-Nor i Oslo å det var slettes ikke så ille. Den sleper nok litt mer å sortnivået er ulne greier, men til spill og hd materiale så er den sikkert helt grei... Mest sannsynlig!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...