Gå til innhold

LCD tv eller Plasma pr. dags dato?(PC bruk?)

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at ve skal kjøpe ny tv her i huset. Jeg har lyst å ha en HTPC slik at jeg kan se filmer/serier høre musikk osv. gjennom den til tven. Problemet er bare det at mine foreldre ikke bryr seg om at jeg vil det, og de vil ha en Plasma tv, nærmere bestemt en Pioneer PDP428XD 42"(28000 kr). Jeg vil selfølgelig helst ha en LCD tv ettersom jeg har lest at den egner seg best til PC. Det jeg har lest ble skrevet for over et år siden, så jeg lurer på:

1. er LCD og plasma blitt jevnere?

2. Kan jeg bruke pc med plasma uten at det ser (mye?) værre ut enn LCD?

3. Kan jeg bruke en LCD uten at bildekvaliteten er (mye?) dårligere enn plasma(PDP428XD)?

4. Hva bør jeg velge? med tanke på hva som veier opp?

Isåfall noen som har forslag til LCD tver/Plasma tver i den prisklassen(rundt 28 000 kr) og størrelsen?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordelen med lcd kontra plasma har vel vært innbrenning og oppløsning. Innbrenning er ikke noe problem lengre, men oppløsningen på den tv'n er "bare" 1024x768. Når det kommer til bildekvalitet er vel den tv'n der det beste på markedet nå, lcd inkludert.

Siden oppløsningen er 1024x768, betyr det at hvis jeg kjører samme oppløsning på min HTPC, vil bilde bli klart? ellr vil jeg ha problemer med å se hva som står/blidet blir litt "blury"?

EDIT: Og isåfall, vil det se jævlig ut med 1024x768 på 42"?

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Skal du bruke den til spill eller er det mer skrivebordsbruk det er snakk om?

Jeg kan ihvertfall med handa på hjerte si at plasma ser myye bedre ut enn lcd.

innbrenning er ikke et stort problem nå til dags, men det eksisterer jo.

Har spilt en del på min, har enda ikke sett tegn til innbrenning, og bildekvaliteten er upåklagelig når det gjelder ps3. Fikk litt ''wow'' følelse når jeg såg hvor bra bildekvaliteten var.

MEN... det tar litt tid å se plasma inn, plasmaene er mest sårbare de første 200-500 timene, noen plasser står det 200 andre 500.

Jeg holder på og ser inn min, så farger osv står nokså lavt. Likevel ser det meget bra ut.

Men jeg var litt idiot for en stund siden, satte på home-greiene på ps3, så kommer det opp en skjermsparer. Det så er så fint er at hele skjermen er svart mens en logo vandrer sakte men sikkert rundt på skjermen med hvit skrift...

Stod på slik i 5 timer så var det merker over hele skjermen, men det gikk vekk etter 10 sekunder.

Men det er en plass nederst i venstre hjørnet jeg greier å se antydning til logoen, man må se det fra meget nært hold for å legge merke til det.

Ser ut som det går mer og mer vekk, men liker ikke det selv om jeg ikke merker det når tven er i bruk.

Vanlig bruk som spill osv har ikke vært et problem, tv-logoer har jeg heller ikke hatt noe problem med.

Jeg har ikke hatt tv'en så lenge, og jeg har ikke sett den inn enda, så hvor mye den tåler etter 500+ timer vet jeg ikke.

Innbrenning eksisterer enda, ihvertfall innkjøringstimene.

Men viss man ikke skal sitte og se på statiske bilder noen timer så fungerer plasma fint.

Svart bakgrunn og kritthvit skrift i noen timer er egentlig skumlest, men like vell så tåler skjermen det og ei god stund.

PS. Kan gi lyd om logoen i hjørnet går vekk på tven min, går den vekk ''noe som det ser ut til den gjør'' så tørr jeg og påstå at det skal en del til før man får innbrenning...

Og jeg må redusere bruken av ordet men... :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Tusen takk for erfaringen! :)

Så det tar faktisk 200-500 timer, visste ikke at det var så mye, uansett så virker det som dette er grunnen til "innbrenningen" din, så det virker ikke som et stort problem.

Du sier bildekvaliteten på spill er "wow" (:)), men hvordan er det med mye aktivitet på skjermen, skjer alt helt "smooth"?

Det jeg lurer på, retteresagt det jeg ser for meg når folk sier at LCD er bedre enn plasma til pcbruk, er at all skriften kommer til å bli nærmest uleselig, hvordan er det i menyene på PS3? Er skriften skarp og tydelig?

Enda et spørsmål, hva er levetiden på plasma? altså, hvor lang tid tar det før kvaliteten blir merkbart dårligere?

Lenke til kommentar

Innbrenningen jeg hadde er borte nå. :)

Alt går smoth på skjermen, selv om det er mye aktivitet.

Har aldri lest at plasma har noe problemer med å vise bilder ''smoth'', men lcd kan ha problemer med å vise raske bevegelser eller når det mye aktivitet på skjermen. Som f.eks eksplosjoner eller raske fps-spill.

Viss det er det du mener?

Skriften i menyen er fin den. Har ikke opplevd at det blir utydelig.

Igrunnen så har jeg opplevd at viss man kjører skrift på full hd så blir skriften for liten. Men har dog kun sett det på en 40tommer lcd.

Hvordan dette er sånn sjenerelt sett vet jeg ikke, men jeg syntes ihvertfall det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...