HøttenTøtt Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Hei, som dikkon ser i Emnetittel så heve eg nokon spørsmål angående RAM. Eg tek utgangspunkt i denna her 1.Kva har det å seie at RAM'en er "Ikke-bufret" 2.Kva er E.P.P 3.Korleis stiller eg volten på minnet i bios? Har eit Asus P5N-E 4.Kva er forskjellen på CL4 og CL5, heve høyrd at CL4 er bettre. 5.Korleis gjer eg slik som han her? "når jeg fikk disse kjørte de på slappe 5,5,5,18, og med 1,8 volt. en liten tur i bios og de va fikset til 4,4,4,12, med 2,2 volt og 1000 MHz stabilt som bare rakkeren." Blir takknemmlig for alle svar, sjølv om du bare kan svare på eit Endret 17. desember 2007 av HøttenTøtt Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 1: Buffret ram er en type ram som bare brukes på hovedkort til arbeidsstasjoner/servere. Det er tregere, men mer stabilt. Ikke-buffret er altså vanlig ram som vanlige folk som oss bruker. 2: EPP er en forkortelse for Enhanced Performance Profile. Det er en utvidelse av spd-informasjonen som Nvidia har innført for å kjøre minnet på mere aggresive innstillinger for bedre ytelse. Du må ha både hovedkort og ram som støtter det for å bruke det. Intel har nylig innført noe lignende som heter XMP (eXtreme Memory Performance). 4: Tallene forteller kort fort minnet reagerer på forskjellige kommandoer, målt i anntall klokkeslag. Dette kalles tilgangstider på godt norsk. Jo lavere tall jo bedre ytelse ved en gitt klokkefrekvens. Men vær oppmerksom på at høy hastighet på ram som regel krever høyere tilgangstider, uten at det betyr at du får dårligere ytelse. 2 klokkeslag ved 1000mhz tar like lang tid som 3 klokkeslag ved 1500mhz men båndbredden er mye høyere. Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) 2: EPP er en forkortelse for Enhanced Performance Profile. Det er en utvidelse av spd-informasjonen som Nvidia har innført for å kjøre minnet på mere aggresive innstillinger for bedre ytelse. Du må ha både hovedkort og ram som støtter det for å bruke det. Intel har nylig innført noe lignende som heter XMP (eXtreme Memory Performance). Takk for svaret Det er ein ting eg heve eit spørsmål til: Heve mitt Asus P5N-E støtte for dette?(EPP) Endret 15. desember 2007 av HøttenTøtt Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Hadde vøre kjæmpe bra om eg kunne få svar på dei andre spørsmåla min også -Høttentøtt Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Heve eit nytt spørsmål; Kva er det som er best; 2x2gb eller 4x1gb? Kva er det som gir best ytelse og kva er fordel/ulempe med det? Bra viss noen greier å besvare dei andre spørsmåla mine i post nr1 -HøttenTøtt Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Glem epp. Du setter spenning og timings manuelt. Best ytelse få du med 4 brikker(da er ballistix valget) Kjørt 1 år på 1066mzh [email protected] 4gb. Max 1200mzh stabil 4gb. 2 brikker 4gb er det vel kun 6400(800mzh)som er aktuelt. Disse overklokker dårlig. Men du kan jo få plass til 8gb(ikke at du trenger det før neste pc) Tips lær deg og bruke Memtest86+ 1.70 Denne kan du finne ut det meste med ikke bare feil. Riktig spenning,og spørsmål som dette. Hva er max mzh,si for 2.0v? Går 4.4.4.12 på 1000mzh på 2.1v? Dette vil du få svar på med og bruke memtest86+ 1.70 Endret 18. desember 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Glem epp.Du setter spenning og timings manuelt. Best ytelse få du med 4 brikker(da er ballistix valget) Kjørt 1 år på 1066mzh [email protected] 4gb. Max 1200mzh stabil 4gb. 2 brikker 4gb er det vel kun 6400(800mzh)som er aktuelt. Disse overklokker dårlig. Men du kan jo få plass til 8gb(ikke at du trenger det før neste pc) Tips lær deg og bruke Memtest86+ 1.70 Denne kan du finne ut det meste med ikke bare feil. Riktig spenning,og spørsmål som dette. Hva er max mzh,si for 2.0v? Går 4.4.4.12 på 1000mzh på 2.1v? Dette vil du få svar på med og bruke memtest86+ 1.70 Satan nå har de minnebrikkene gått opp i pris Helvete satan!!!!!!! tror jeg kommer til å kjøpe tilsammen 4gb av disse brikkene.. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Naturligvis, dersom man overklokker manuelt, og setter timings i BIOS selv, så er EPP bare tull. Og det er mye morsommere å prøve seg frem sjølv enn å bare velge hvilket sett med forhåndsinnstilte verdier man skal bruke Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Naturligvis, dersom man overklokker manuelt, og setter timings i BIOS selv, så er EPP bare tull. Og det er mye morsommere å prøve seg frem sjølv enn å bare velge hvilket sett med forhåndsinnstilte verdier man skal bruke Takker for svar Men er det noen som vet hvor i bios jeg stiller volt og det andre på ram? -HøttenTøtt Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Det må da gå ann og lete litt i bios. Ai tuning manuel. Advanced. Voltage control. Memory voltage xx tCL (CAS Latency 4 tRCD 4 tRP 4 tRAS 12 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Lite tilleggspørsmål: Forskjell å kjøre 2T eller 1T? I mine spesifikasjoner står det 2T, men går fint å kjøre 1T (Crucial BallistiX DDR2 PC6400). Endret 18. desember 2007 av Ed Hunter Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Takkar for svar Så er det noko anna eg lurar på: For å få best mulig ytelse(Ucloket) vilke av disse burde eg velje? RAM 1 eller RAM 2 begrun gjerne svaret ditt -HøttenTøtt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå