Gå til innhold

Erfaringer: Y-Veien, Elkraftteeknikk

flubby

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å begynne på y-veien for elkraftteknikk ved UiA til høsten. Har fagbrev som elektrikker. Og lurer på om noen har erfaring fra y-veien. Hvordan det var med almenn fagene osv. Veldig mye å gjøre i motsettning til vanlig ingeniørlinje?

Takk for evt. svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Heisann, vurderer det samme selv.

Etter å ha lest mye om det virker det jo som det beste alternativet. Men det blir selvfølgelig ekstremt mye jobb pga alt vi mangler av fag, kunnskap osv... Vi skal jo ta Allmennpåbygg + ingenørstudiet på likt. (allmenn går vel på de 5ukerskurset på sommeren)

Men jeg leser heller kjempemye på 3 år. Enn å lese lite på 5. (som man må når man tar Fagskolen). Sparer tross alt 2 år på Y-veien. Jeg råder deg til også å søke "forberedende til ingenørstudiet", itillfellet du ikke kommer inn på den skolen du vil. Da tar du ett år forberedende, og så kan du starte på vanlig ingenørstudiet etter det året. Blir tilsammen 4 år. For min del håper jeg du ikke søker på noen :p så det blir plass til meg =) hehe

Men det som plager meg noe ekstremt er hvor lite informasjon man finner! Man må jo ringe rundt på skolene, lete evig mye på internett. For med en gang man går ut av VGS er det ingen som tilrettelegger noe som helst. Og skolene virker jo ikke akkuratt oppdatert på hvilke linjer de har. Så det at jeg fant ut om Y-veien var tilfeldig etter å ha snakket med en på jobben.

Savner enn fullstendig nettside som har oversikt over alle linjer/skoler osv. Så hvis noen mener de vet om en, så hver så snill legg den inn hit!!

Lenge siden du lagde denne posten, har du forandret mening?

Lenke til kommentar

Jeg har gått på Y-veien ved høyskolen i Porsgrunn. Jeg gikk linjen for automasjon, men kan komme med noen generelle betraktninger.

Stort sett var de så gikk i klassen min mye mer motivert enn de som gikk den vanlige veien og fikk langt bedre karakterer. Det var ganske mange så søkte det året jeg begynte så snittet var ganske høyt på de som kom inn, så dette spilte nok inn og.

Arbeidsmengden virka litt stor det første halvåret, men etter hvert så du kom inn i å jobbe med skole igjen så gikk det stort sett greit. De med dårligst evner sleit litt videre, men stort sett alle kom seg igjennom ganske lett(hvis vi ser vekk fra de som gav opp etter noen få måender).

Jeg vil anbefale på det sterkeste å gå y-vein framfor forkurs-høyskole eller fagskole-høyskolen. Fagskolen ser jeg på som bortkastet da du ikke lærer noe som du ikke kan fra før eller kommer til å lære på høyskolen. Forkurs er bare demotiverende for en som er litt teknisk interessert og har lyst å lære noe faglig(allmennfaglig påbygging er vel kanskje enda verre).

gonjimann: Når jeg søkte måtte jeg gjør det direkte til høyskolen, men mulig dette har forandret seg?

Du har like stort pensum som vanlige linjer, det som skiller y-veien er at de antar at du kan endel fra før og at du ikke har mulighet til å ta alle valgfagene som vanlige linjer.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt til Y-veien ved UiA. Filiosofien bak Y-veien er jo at dere har den tekniske bakgrunnen som trengs, ergo konsentrerer de mer på de vanlige fagene. Y-veien folka har heller ikke noe matematikkbakgrunn (det finnes dog et forbrendende mattekurs om sommeren en kan gå på) og er som regel dårligere her enn vanlige ingeniørstudenter. Y-veien fungerer mye mer som en klasse, kontra det å gå på vanlig ingeniør. De har separat undervisning i mange av realfagene, og de virker som en ganske sammensveisa gjeng. Det går ingen jenter på linja, så du må nok sosialisere deg utenfor klassemiljøet hvis du vil bli kjent med nye jenter.

Det er mye diskusjoner rundt tekniske ting, biler og slikt ;) Det må en bare leve med

Lenke til kommentar

Jeg holder på med fagprøven nå og har tenkt å gå y-veien etter militæret. Jeg har en bekymring angående de 3 årene man bruker, fordi jeg gå kan jo rett i jobb etter endt militær tjeneste å tjene 400K i året. Hva tjener egentlig en fersk ingeniør i året?

På en annen side så slipper man å jobbe som trikker hele livet.

Lenke til kommentar
Jeg holder på med fagprøven nå og har tenkt å gå y-veien etter militæret. Jeg har en bekymring angående de 3 årene man bruker, fordi jeg gå kan jo rett i jobb etter endt militær tjeneste å tjene 400K i året. Hva tjener egentlig en fersk ingeniør i året?

På en annen side så slipper man å jobbe som trikker hele livet.

Som en fagarbeider er jo 400.000 meget bra betalt (hvis dette er grunnlønna og ikke et beløp du KAN tjene med overtid og slikt...). En nyutdannet ingeniør vil nok tjene noe rundt dette. Som fagarbeider vil du derimot ha tilnærmet 0 lønnsvekst, og personlig utvikling. Som ingeniør har du det i bøtter og spann. Ta utdanning, dont be a fool ;)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

jeg driver og planlegger fremtiden min og har sett litt på y-veien. er en stund til det blir aktuelt for meg da jeg bare går VG1, Teknisk og Industriell produksjon. Men det jeg lurer på er om du stiller likt etter bachelorgrad som de som har studert på den "vanlige måten". Og at man derfor kan feks. ta master i utlandet (USA)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...