Gå til innhold

Et annerledes 4 gig problem - pc-en blir tregere!

Pallantir

Anbefalte innlegg

Serveren min (Windows 2003 32bit) har inntil nå hatt 3 gig minne (2x1024 + 2x512), men siden jeg kjører en virtuell maskin på den, ville jeg ha litt mer. Det merkelige er at alt plutselig går langsommere! Både i den virtuelle maskinen og selve serveren er det som jeg har helt sirup på vannkjølingen, og også oppstarten er blitt langsommere, fra 20 sekunder før og til flere minutter etter montering av nybrikkene! Det hjalp på oppstartshastigheten at jeg satte slo på performance mode i BIOS, da falt den ned til rundt 45 sekunder, men like vel, da!

Det er snakk om 400 mHz DDR-minne (ikke DDR2) på et Asus P4P800-E-hovedkort. Jeg har det vanlige problemet med at den ikke viser alt minnet i System properties/General, der står det 3.66 GB. Men det er ingen "Memory remap" i BIOS, så vidt jeg kan se, og jeg har vært gjennom hele BIOS-en på jakt etter noe nyttig. PC-en er ikke overklokket, og minnehastighten er satt til 400 mHz i BIOS. Endring av latency og sånt har ikke noen betydning.

Jeg har prøvd flere forskjellige kombinasjoner av minnebrikker. De på 1024x2 er et par Geil og et par Kingston, og de kjører ifølge CPU-Z på på dual channel med performance mode enabled. Uansett hvilket av parene jeg bytter ut med et 2x512 (og jeg har prøvd flere sett med 2x512, det har jeg en del av) så blir maskinen som før igjen.

Har noen en anelse om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, denne var ikke bare mystisk, men en tanke flau også... En kjøring av Windows Update, og plutselig funker alt som det skal med 4 gig! Det er heller ikke så lenge siden sist jeg kjørte en update. Selv om problemet ser ut til å være løst (bank i bordet, man vet aldri...), skulle jeg gjerne likt å høre en fornuftig forklaring på dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...