Gå til innhold

Telenor ADSL2, 510i i bridge mot DD-WRT - funker jo...?


Anbefalte innlegg

Bestilte oppgradering fra ADSL 6000/500 til turbo 8000/600, i tillegg til et "trådløst multimodem" som i følge Telenor er nødvendig. Ordrebekreftelsen kommer og sier 8000/550. Greit nok, abonnementet er tross alt noe billigere enn det gamle så hastigheten er ikke alt.

 

På leveringsdatoen ringer en hyggelig kar fra Relacom og forteller at han har vært i sentralen og koblet om. Jeg forteller at jeg ikke har mottatt noe adsl2 modem fra Telenor, og spør om jeg har mistet forbindelsen (var på jobb når han ringte). Han kunne fortelle at han hadde snakket med Telenor etter omkoblingen, og de hadde kontakt med modemet.

 

Ringte 05000 og fikk til slutt snakke med et menneske som kunne fortelle at det ikke var noen bestilling på modem registert på meg, men han la inn en da. Jeg fortalte at jeg satt med et Speedtouch 510i modem og at det var koblet om i sentralen, og fikk høre at det ikke støttet adsl2 og at jeg dermed hadde mistet internettforbindelsen.

 

Når jeg kom fra jobb oppdaget jeg at forbindelsen likevel var oppe og gikk. Jeg har 510i modemet satt opp i bridge, og logger på med en Linksys med DD-WRT. Kjørte et par runder med TPtest og kunne konstantere at jeg hadde den gamle hastigheten. Regnet med at det kanskje ble koblet automatisk om til adsl2 og det nye abonnementet når det nye modemet ble satt opp.

 

I dag fikk jeg det nye modemet, et Speedtouch ST780WLT. Satte det først opp i bridge og koblet til før jeg kjørte tptest - og fikk samme hastighet som før. Deretter satte jeg modemet opp med routerfunksjonen innkoblet, og fikk ca 1mbit mer nedstrøms.

 

Når jeg setter opp det gamle modemet slik som det stod logger det fremdeles på linja, og internettforbindelsen fungerer like bra.

 

Har Telenor lurt meg her? Trenger man ikke modem som støtter ADSL2 så lenge man kjører det i bridge og logger på med router? Eller har jeg ikke fått ADSL2?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL2+ er bakoverkompatibel med ADSL. Du vil alltid få sync med et vanlig ADSL-modem, men det syncer da opp som vanlig ADSL.

 

Forskjellen blir da stabiliteten. Du vil antakelig få en støymargin på 8-10 opp og ned med det gamle modemet, mot muligens 15-17 med det nye. Kort fortalt: det skal mer til før det nye modemet mister sync, enn det gamle.

Endret av godonnet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...