Gå til innhold

ingen lyd i filmer gjennom opera/iexplore

Kimius

Anbefalte innlegg

hei.

igår lastet jeg ned en helt vanlig .mp3 fil på rundt 20mb. en podcast, altså. jeg lastet denne ned til disk, og startet i WMP slik jeg alltid gjør. denne gangen så kom en feilmelding om at en codec manglet, og ble bedt om å installere en ny en. siden jeg aldri hadde noe problem før, prøvde jeg å ignorere feilen og spille av anyway. da ble filen kun 2 minutter lang, når den skulle vært nesten en time lang. jeg lastet ned mp3 filen på nytt, men samme feil. denne gangen installerte jeg codecen, og alt funka fint. dvs, helt til jeg skulle sjekke noe på youtube. jeg har sjekket dette på mange nettsteder, men uansett hvor jeg går og hva jeg gjør, så finnes der ikke lyd på en eneste video eller .swf fil, når jeg spiller dem av gjennom opera. jeg testet iexplore, men samme feil der. jeg må altså laste ned filene jeg skal se på, og kjøre dem gjennom WMP, vlc elns. video funker fint, men ikke lyd.

jeg prøvde da først å fjerne WMP, som viste seg å være ganske umulig. hver gang jeg slettet mappen til WMP så bygget bare windows opp igjen hele mappen sånn som den var. så jeg tok inn igjen WMP, og oppgraderte til WMP11 i samme slengen, tross hvor intenst jeg hater den oppgraderingen. ingen nytte der. så tok jeg vekk de tre codecpakkene jeg alltid installerer med maskinen, og tok dem inn igjen. no dice.

de tre codecpakkene jeg bruker er altså:

FFDSHOW-20041012

Lazy man's MKV 0.9.9

Direct Show OGG vorbis filter

de tre pakkene har jeg hatt i sikkert nesten to år, og har spilt av alt jeg har sett helt fint.

men når det gjelder problemet mitt. jeg har altså ikke den fjerneste anelse om hvordan jeg skal fikse dette, uten å reinstallere hele maskinen. noe jeg er fristet til å gjøre uansett, ettersom bootingen begynner å bli tregere enn den skal være. så da spør jeg dere guruer om hjelp først, for å se hva dere kan komme med av innspill. kanskje dere vet hvor feilen ligger?

når det gjelder den codecen som ødelagte alt, husker jeg ikke helt hva den heter. frauenhofer eller noe sånt er det eneste jeg husker av navnet. filen ble lastet ned gjennom WMP, så jeg går ut ifra at det er en codec som microsoft har "godkjent".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...