Gå til innhold

Video: Litt Engelsk Språkhistorie

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle språk er trodd til samme opphav.

Å?

Uansett er noen beviselig mye nærmere hverandre.

Men greit nok, det var vel hvoedsakelig tyskere som flyttet til England i første omgang, derav "tysk". Framstillingen min var noe feil, det kan jeg være enig med.

Til og med før pikterne, kelterne, romerne osv.? :p

Og å kalle dem tyskere er uansett anakronistisk og rett og slett galt. Angelsakserne var en germansk stamme, men det var vikingene også, man vil ikke kalle dem tyskere heller.

Lenke til kommentar
Alle språk er trodd til samme opphav.

Å?

Uansett er noen beviselig mye nærmere hverandre.

Det er riktig, og det foregår mye språkforskning og granskning på dette nå. Alle indo-europeiske språk ligner mer på hverandre enn på østligere varianter, naturlig nok, men det er trodd at alle disse har samme opphav, et felles urspråk. Leste en artikkel engang, husker ikke detaljer.

Men greit nok, det var vel hvoedsakelig tyskere som flyttet til England i første omgang, derav "tysk". Framstillingen min var noe feil, det kan jeg være enig med.

Til og med før pikterne, kelterne, romerne osv.? :p

Og å kalle dem tyskere er uansett anakronistisk og rett og slett galt. Angelsakserne var en germansk stamme, men det var vikingene også, man vil ikke kalle dem tyskere heller.

Nei, men siden det er engelsk vi snakket om er det anglo-sakserne som er relevante. Og det var de som befolket akkurat England etter romerne.

Greit. Germanere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...