Gå til innhold

dykking i thailand

Melhus19

Anbefalte innlegg

reiser til thailand i romjula og har sett meg ut dykking ved similans islands.. går det greit å ta dykkersertvikat der nede, eller bryr de seg ikke noe om sånt? noen som har erfaringer? tar det lang tid og koster mye?? aldersgrenser?? er 17 år...

hvis ikke det går, får man sett det meste kun me snorkel, eller må man ha tank på ryggen for å virkelig se de fine fiskene??

mange spørsmål, håper på svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk billigere å ta dykkersertifikatet i Norge enn i Thailand. Og i Norge lærer du deg også å bruke tørrdrakt. Om du tar sertifikatet i Norge kan du uten problemer dykke i Thailand, men tar du sertifikatet i Thailand må du ha et ekstra kurs for å dykke i Norge.

Jeg tok uansett selv dykkersertifikatet på Phuket og har altså kun blitt "akvariedykker". Tok det hos et dykkersenter som het Kont Tiki og som hadde skandinaviske instruktører. Mener prisen var 2200-2300,-. Husker ikke om det inkluderte norsk instruksjonsbok og logg. Padi Open Water tar vanligvis 4 dager, men om jeg husker rett hadde jeg et intensivkurs på 2 dager. Om du kun er der en uke bør du booke på forhånd. Prøv et dykkeforum for å få mere oppdaterte tips om dykkeskoler i Thailand. Tror du må være 14 for padi Open Water.

Det er kanskje enkelte som tar deg med på dykketur selv om du ikke har sertifikat, men da er de ikke seriøse og tar ikke sikkerheten på alvor.

Similan kan jeg absolutt anbefale en tur til. På overfarten kan dere regne med å se delfiner og flygefisk og ute ved øygruppen er det mange forskjellige siter i verdensklasse. Det beste jeg dykket på var Christmas Point som har mange store steinblokker og overraskelser rundt hvert hjørne. Dit ned når du ikke med snorkle. Ellers var snorkling i Donald Duck Bay ganske bra.

Et stykke vannmelon i vannet ved Donald Duck Bay og vips....

1.jpg

Om du tar sertifikat lærer du at det er begrenset hvor mye du kan dykke hver dag og da det er mye å se på blir det sikkert endel snorkling også.

Hadde også en dykketur til Racha Island, men den var en skikkelig nedtur etter Similan.

Ellers er det ofte gode snurklemuligheter i endene av sandstrendene der du bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...