Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Helsesøster påstår P-piller er usikkert og må brukes sammen med kondom

Gjest Jente15

Anbefalte innlegg

Hei..!

Vi har nettopp hatt seksualitets undervisning på skolen, og nå er jeg skikkelig forvirra. Jeg har en kjæreste og jeg går har gått på ppiller i en måned og vi har masse sex. :p Microgynon p piller

Men helsesøstra sa at ppiller ikke var så bra og at vi måtte bruke kondom i tillegg til p piller + hun sa at man ikke kjenner noen forskjell med kondom eller ikke. Jeg og kjæresten min mener begge at det er noe helt annet uten kondom? Skal jeg begynne å bruke kondom?

Ifølge andre kilder skulle p pillen være tilnærmet 100% sikker, er den det?

Og jeg spurta helsesøster om man kunne korte inn eller hoppe over 7 dagers perioden. Hun sa at det ikke var lurt og det kunne svekke ppillens sikkerhet.

Nå er jeg i dag 25 og har hatt mensen i 2 dager, hivs jeg begynner på ppillen nå eller i morgen, vil den da være sikker fra første pille?

+ en ting til, når jeg og kjæresten min har sex, så får jeg orgasme, trodde jeg, helt til helsesøster sa at ingen på vår alder har kan oppleve en orgasme. Hva kan det være jeg får da? Det jeg kjenner har alle "symptomene" som en orgasme er beskrevet med.

Takker for svar :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din helsesøster/seksualundervisningslærer kommer her med en rekke usanne og bombastiske utalelser.

Det er ingenting som tilsier at noen på din alder kan oppleve en orgasme. Ved riktige omstendigheter kan det fint skje. Men det er nok mange som ikke opplever det før senere i livet, det er sant. Dette kan ha med at man ikke kjenner sin egen seksualitet godt nok, partnerens uerfarenhet eller at man ikke er helt trygg på seg selv og derfor ikke tør å "slippe seg løs".

Hva gjelder P-piller, så er den, som alle andre prevansjonsmidler ikke 100% trygg. Ingenting er 100% trygt, dette er det viktig å være klar over. Men bruker du den riktig, så skal man ikke trenge kondom i tillegg. Pillen er også, når man har brukt den en liten stund, trygg i hele perioden.

De andre spørsmålene dine om P-pillen bør i stor grad stå besvart i pakningsvedlegget, og det bør du lese godt. Ellers så er det helt sikkert noen av jentene her på forumet som vet. Men er du usikker på hvordan P-pillen brukes bør du kontakte en lege og få det forklart, synes jeg. :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

Altså. jeg og min partner er veldig sikre på oss selv og hverandre. Men nå vet ikke jeg hvor "erfarne" vi er, har ingen å sammenlikne oss med :p:P

Men det med p pillen. Er den sikker fra første pille hvis jeg tar den i dag 25-26 i syklus? (er nettopp ferdig med mitt første brett)

I bruksanvisningen står det ikke noe om dette og når den er sikker. Eller, bare at den er sikker når man starter på 1-2 mens dag. Har microgynon.

Lenke til kommentar
+ en ting til, når jeg og kjæresten min har sex, så får jeg orgasme, trodde jeg, helt til helsesøster sa at ingen på vår alder har kan oppleve en orgasme. Hva kan det være jeg får da? Det jeg kjenner har alle "symptomene" som en orgasme er beskrevet med.

Takker for svar :)

Hva i alle dager?

Dårlig helsesøster

Lenke til kommentar
Men det med p pillen. Er den sikker fra første pille hvis jeg tar den i dag 25-26 i syklus? (er nettopp ferdig med mitt første brett)

I bruksanvisningen står det ikke noe om dette og når den er sikker. Eller, bare at den er sikker når man starter på 1-2 mens dag. Har microgynon.

Nå bruker ikke jeg samme p-pille som deg, men regner med de fungerer på samme måte.

Hvis du tar pillen med hormoner hver dag, kan du hoppe fra brett til brett (men anbefaler ikke å ta mer enn tre brett etter hverandre). Hvis du tar alle hormonpillene på ett brett, og begynner på de uten hormoner, er det beste å ta alle sammen før du begynner på nytt brett. Nei, du er ikke sikker fra dag 1 hvis du først går 2-3 dager på de uten hormoner, for så å ta hormonpillene. Da burde du bruke kondom eller annen prevensjon i tillegg de første 7 dagene. Hvis du er ute etter 100% beskyttelse tar du 1 pille hver dag i riktig rekkefølge, og begynner på nytt brett dagen etter du er ferdig med det siste. Hvis du trenger å hoppe over på nytt eller "trikse og mikse" kan du gå og spørre helsesøster (for all del en annen enn hu som prata til dere sist) og få en "plan" for hva du skal ta når =)

Lenke til kommentar
Virka som tidenes dårligste, og egentlig mest uerfarne helsesøster.

Sikkert bitter fordi hun aldri fikk seg noe på din alder! :p

Eller så kan det ha vært missforståelser inne i bildet mellom partene her. Nei, vent.. Det er jo helt utenkelig. Jeg nekter å tro at det finnes en helsesøster i norges land som er så tilbakestående som beskrevet, og enda har jobben i behold.

Lenke til kommentar
Eller så kan det ha vært missforståelser inne i bildet mellom partene her. Nei, vent.. Det er jo helt utenkelig. Jeg nekter å tro at det finnes en helsesøster i norges land som er så tilbakestående som beskrevet, og enda har jobben i behold.

Var dette ment som ironi, eller mente du det seriøst? Som kjent er irnoi en vanskelig ting å se i form av tekst. :)

Lenke til kommentar

Helsesøsteren din er full av bullshit!

- Jenter på din alder kan oppnå orgasme, men veldig få jenter og kvinner som kan oppnå det ved penetrering.

- P-pillen er 100 % sikker så lenge du tar den rett.

- Gutten merker forskjell på kondom

- Kondomet er mindre sikkert mot graviditet enn p-piller, men sikrer mot kjønnsykdommer. Men om ingen av dere har det er det ingen vits.

Lenke til kommentar

Hun tenker nok på at kondom ikke beskytter imot kjønnsykdommer.. Og at gutter derfor bør bruke dette.. Mot barn så er p-piller mer trygge..

Det med at hun sier at dere ikke får orgasme er nok fordi hun, ja, er fra 50-tallet, og derfor ikke vil at dere jenter skal ha sex når dere er så unge..

Nevnte hun noe med at alle gutter må ha hendene oppå dyna om natten, og at man blir blind av å runke? 8)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...