Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beskytte seg mot destruktive og ikke-betalende leietakere - how?

notalive

Anbefalte innlegg

Pappa har en en leilighet som han leier ut og dermed har en liten ekstrainntekt hver måned. Han har en rekke ganger vært uheldig med leietakerne ettersom det har vært en del fester og lignende der større skader har oppstått. Dette er jo svært uheldig og ikke minst irriterende. Mamma og typen vurderer å bygge en garasje, og innrede et par hybler der, men mamma er skeptisk til dette ettersom man kan være uheldige med leietakerne.

Så det jeg lurer på, er det noen måte å beskytte seg mot ikke betalte husleier og ødelagt inventar dersom man er uheldige med leietakerne?

Jeg har forstått det slik at man ikke kan kaste ut vedkommende, ettersom de er beskyttet av husleieloven(eller noe slikt), og det er jo litt eller kan være litt trist.

Forresten, hvis det er noen som har noen historier(der det for håpentligvis har ordnet seg), så er det lov å poste det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Depositum er nesten en selvfølge, ja :) Men depositum på to månder blir lite om leietakerne ødelegger for for eksempel 30 000 :) Eller rett og slett ikke betaler husleie i et år.

Edit: Når det er snakk om studenter, så er det ikke mange som har råd til mange månders depositum heller.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Jeg er ingen kløpper på husleieloven. Det kan imidlertid antas at leietager er erstatningsansvarlig for skadene han har voldt, jf. for så vidt § 5-8, jf. §§ 5-1 - 5-6. Få dokumentert skadene, estimer hva det vil koste å få dem utbedret og send skriftlig påkrav om betaling til leietageren (hvis dette ikke alt er gjort). Merk at det vil løpe forsinkelsesrenter på kravet, jf. lov om forsinkelsesrenter. Det løper også renter på den ubetalte leien, selv om det ikke er sendt påkrav (jf. § 3 "fastsatt i forveien"). Men det er vel egentlig ikke dette du spør om..? Du spør om man kan beskytte seg.

Det enkleste er selvsagt å være nøye med hvem man leier ut til. Men det er jo litt sent.. Da kan jeg ikke se at det er stort annet å gjøre enn å kreve betaling av det utestående, evt. ta rettslige skritt hvis betaling uteblir.

Husleieloven § 9-9 regulerer utleiers rett til å heve avtalen. Bestemmelsen oppstiller forskjellige vilkår, se bokstav a til e. Hevningsrett innebærer at man kan "pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake." Man kan altså hive ut leietagere hvis de er tilstrekkelig trøblete.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Referanser er en god ting.

Man kan ikke kaste en person på gaten, sånn sett er man jo "stuck" med leietageren inntil han drar frivillig. Jeg vet ikke om man skrive i kontrakten at dersom skader på inventar/utestående betalinger så oppheves kontrakten, og leietageren har ikke lengre noe der å gjøre?

Hvordan blir det om leietager er under 18 år?

Lenke til kommentar

Jo man kan kaste leietakeren på gata dersom leiekontrakten er brutt.

Under slike forutsetninger så kan leietaker sies opp med den oppsigelsestid satt i kontrakten.

Det er så enkelt som å sette opp en standar leiekontrakt som utleier og leietaker skriver under på.

Standar leiekontrakt finner du på nettet, er bare å google det.

Lenke til kommentar

Man kan ikke kaste en person på gaten, sånn sett er man jo "stuck" med leietageren inntil han drar frivillig. Jeg vet ikke om man skrive i kontrakten at dersom skader på inventar/utestående betalinger så oppheves kontrakten, og leietageren har ikke lengre noe der å gjøre?

Hvordan blir det om leietager er under 18 år?

Husleieloven er ufravikelig til fordel for leietager, jf. § 1-2. Og som nevnt er hevningsretten regulert i § 9-9. Det finnes dessuten andre regler om oppsigelse. Det er derfor hensiktsløst å innta en klausul om at kontrakten oppheves ved skade på inventar. Leietager kan uansett påberope seg at lovens vilkår ikke er oppfylt og at kontrakten vedblir å gjelde.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skade på inventar kan det godt føres opp eksplisitt at slikt skal dekkes av leietaker, men det er vel litt mer tvilsomt at det er utkastelsesgrunn.

Når det gjelder ikke betalt husleie derimot, er det vel god grunn til å si opp en kontrakt på dette grunnlaget. Vanlig oppsigelsestid vil da gjelde (minimum er bare 1 måned, men de fleste private utleiere velger 3 måneder, selvsagt for å sikre at de har en leietaker som er forpliktet til å betale mens de kan se seg om etter en ny).

Vanligvis er 3 måneders forsinket husleie grunn til tvangsfravikelse, dette kan også oppgis i leiekontrakten. Ett år utestående leie er mer enn god nok grunn til å sette i gang tvangsfravikelse. Dette kan vel, så vidt jeg vet, namsmannen ta seg av videre. Leietakeren vil da bli pliktig til å betale ekstrautgifter du har ved å aktivisere namsmann / rettsvesen, samt eventuelt oppmøte av flyttebil hvis tvangsfravikelsen må gjennomføres. Jeg tror avgift for oversendelse namsmann er rundt 750 kroner, og dersom flyttebilen kommer for å fullføre fravikelsen påløper det et par tusen til, som da leietaker blir pliktig å betale, så dette må jo være et bra pressmiddel for å få betalt utestående leie.

Legg merke til at ift. tvangsfravikelsesloven kan leietaker til enhver tid før fullbyrdet tvangsfravikelse regnes som gjort gyldig, betale det vedkommende er skyldig, og du kan da ikke kaste ut vedkommende (på annen måte enn å si opp kontrakten på lovlig måte).

Så vidt jeg vet er vel, dersom det ikke er spesifisert eksplisitt oppsigelsestid i kontrakten (denne må minimum være på en måned), 3 måneders oppsigelse regnet som "default".

Hvis du bare er "lei" av leietakeren, er det jo ingenting i veien for å si opp kontrakten på lovling måte? Du må da ha personen i huset i 3 måneder, evt. lengde på oppsigelsestid. Som jo kan være et år hvis dere kjører årskontrakter.

Merk at jeg ikke er 100% sikker på hva som regnes som lovlige oppsigelsestider, dersom det er forskjeller på hybler og leiligheter her. Men 3 måneder gjensidig oppsigelse er definitivt lovlig for leiligheter også.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar
Er det mulig å spesifisere flere oppsigelsestider? F.eks. 3 mnd ved normal oppsigelse fra begge parter, og i tillegg 1 mnd ved uteblivelse av leie.

Ørjan...

Ville overrasket meg. Leia er penger du har krav på uansett, uavhengig av oppsigelsesperiode, så dette blir en litt irrelevant sammenligning.

Men; uteblitt leie er grunnlag til å kreve tvangsfullbyrdelse, eller på godt norsk utkasting av slask og offentlig innkrevelse av det vedkommende er skyldig. Her er det vel 3 måneders manglende leie som er normen. Så dersom du har 6 mnd. oppsigelsesfrist, evt. årskontrakt, og ikke får leie for måned 2, 3 og 4 for eksempel - er dette grunn til å kreve fullbyrdelse.

Leietakeren får da en kort frist, 2-3 uker, på å betale det totale beløpet vedkommende skylder inkl. omkostninger. Klarer leietaker det anses saken som ute av verden. Klarer han det ikke kan han kastes ut vha. tvangsfullbyrdelse som nevnt over. Dette er en offentlig prosess og ikke noe utleier trenger å være spesielt delaktig i.

Lenke til kommentar
Både mamma og pappa sier likevel at man ikke kan kaste ut leietager fordi det ikke er lov til å kaste folk ut på gata. Har du noen innspill på det?

Takker for godt svar, forresten.

Vel, man har ikke lov til å bare kaste folk på gata sånn "uten videre".

Men man kan fortsatt gjensidig si opp en leiekontrakt innenfor den oppsigelsestid som a) er definert i leiekontrakten eller b) 3 måneder (så vidt jeg husker, dobbelsjekk dette hvis det er aktuelt) som standard dersom ingenting er definert i kontrakten. Både utleier og leietaker er i utgangspunktet berettiget til å si opp kontrakten, ihvertfall har ikke jeg hørt noe annet.

Det er vel vanligst at utleier skal ha en grunn for oppsigelsen, noe ubetalt husleie eller gjentatte betalingsvansker helt klart er. Bruk av boligareal som er sjenerende for andre i huset / naboer kan også være gyldig grunn, hvis det er som du sier at det har foregått villere fester der enn det som var ønskelig. Men i begge tilfellene skal det selvsagt behørig purres / varsles med at oppsigelse kan finne sted dersom ting ikke bedrer seg. Vanligvis tar man et par runder muntlig først, før man trår hardere til verks med å oppgi det skriftlig. Mye det samme som hvis man får advarsler på jobben pga. forsentkomminger for eksempel. Man får ikke fyken på dagen, men etter gjentatte advarsler er det gyldig oppsigelsesgrunn.

Eksempel; en familie jeg kjenner leide ut en hybel til en narkoman alkoholiker av grovere sort. Han påsto han var på bedringens vei da han inngikk leiekontrakten, det var han ikke. I tillegg fikk han problemer med å betale. Det endte med at han ble sagt opp med da 3 måneders varsel. Da er leietakeren lovlig sagt opp fra boligen sin og må da altså se å bruke de 3 månedene han får i varsel på å se seg om etter ny bolig.

Lenke til kommentar
Både mamma og pappa sier likevel at man ikke kan kaste ut leietager fordi det ikke er lov til å kaste folk ut på gata. Har du noen innspill på det?

Takker for godt svar, forresten.

Vel, man har ikke lov til å bare kaste folk på gata sånn "uten videre".

Men man kan fortsatt gjensidig si opp en leiekontrakt innenfor den oppsigelsestid som a) er definert i leiekontrakten eller b) 3 måneder (så vidt jeg husker, dobbelsjekk dette hvis det er aktuelt) som standard dersom ingenting er definert i kontrakten. Både utleier og leietaker er i utgangspunktet berettiget til å si opp kontrakten, ihvertfall har ikke jeg hørt noe annet.

Var det jeg mente med at man kan kaste leieboeren på gata.

Er så enkelt som å sette 1 måned gjensidig oppsigelse i leiekontrakten, så kan dere i løpet av 1 måned kaste leieboeren på gata eller hvor det nå måtte være beboeren velger å flytte.

Lenke til kommentar

Hei.

Driver selv med utleie av leiligheter. Må si at det til tider er noe dritt og har ofte hatt lyst til å selge hele leiegården.

Men jeg har blitt flinkere og mer profesjonell med tiden. Kan gi deg noen tips her.

- Sørg for å ha en god utleiekontrakt. Last ned leiekontrakt fra huseiernes landsforbund og rediger den etter ditt behov.

- Krev Minst 3mnd depositum. De som ikke klarer å hoste opp det er kanskje ikke verdige nok til å leie hos deg.

- Husk at det kan være vanskeligere å kaste ut noen med barn boende.

- Unge mennesker kan ofte være bråkete med fest og fyll. Kanskje det er første gang de bor for seg selv og drar situasjonen helt ut.

- Hvis du/dere bor i samme hus/leiegård er det veldig viktig med en bra leieboer.

- Stol aldri på referanser. Kan hende tidligere utleier bare ønsker å bli kvitt personen og da bare snakker pent om vedkommende.

- Ha et intervju med potensielle leietakere og skriv ned fakta om dem.

- Sørg for at de har en sikker inntekt kilde. Unge førstegangs boere burde ha med foreldrene.

- Studenter har ofte dårlig råd.

- Annonser på Finn.no .Fikk selv over hundre telefoner første dag......

- Gå gjennom utleiekontrakten punktvis med leieboeren og si klart ifra om husregler.

- Si ifra tidlig dersom de bryter husregler.

- Sørg for at de respekterer deg.

- Du driver butikk og ikke et sosial kontor.

Hvis en av mine leieboere ikke betaler husleien sin en mnd.betyr det at det koster meg 6000kr fra min egen lønn for å dekke avdraget til banken. Så ha en buffer/vedlikeholdskonto ved uheldig heter. Depositum kan nemlig ta lang tid å få krevd utbetalt.

Lykke til....

Lenke til kommentar

En annen løsning er å få seg utleiemegler. Har inntrykk av at de er greit å ha egentlig, da de tar på seg hele utleieansvaret for deg. Tror Utleiemegleren tar 10% av husleia. Syns det er billig i forhold til hva de påtar seg av ansvar.

Har en venn som leier ut sin leilighet og han bruker Utleiemegleren. Han sier det er utrolig ålreit med en megler slik at ting går fint av seg selv.

Lenke til kommentar
Vanligvis er 3 måneders forsinket husleie grunn til tvangsfravikelse, dette kan også oppgis i leiekontrakten. Ett år utestående leie er mer enn god nok grunn til å sette i gang tvangsfravikelse. Dette kan vel, så vidt jeg vet, namsmannen ta seg av videre. Leietakeren vil da bli pliktig til å betale ekstrautgifter du har ved å aktivisere namsmann / rettsvesen, samt eventuelt oppmøte av flyttebil hvis tvangsfravikelsen må gjennomføres. Jeg tror avgift for oversendelse namsmann er rundt 750 kroner, og dersom flyttebilen kommer for å fullføre fravikelsen påløper det et par tusen til, som da leietaker blir pliktig å betale, så dette må jo være et bra pressmiddel for å få betalt utestående leie.

Namsmannen ikke bare kan, men SKAL ta seg av tvangsfravikelse. Utleier har ikke anledning til å gjøre dette på egen hånd.

Lenke til kommentar
- Sørg for å ha en god utleiekontrakt. Last ned leiekontrakt fra huseiernes landsforbund og rediger den etter ditt behov.

Hvor langt har du anledning til å redigere den?

Uansett bra tips!

I utgangspunktet kan man vel inkludere mye rart i en leiekontrakt, men det må ikke være noe som er a) ulovlig eller b) diskriminerende på noen måte. I så tilfelle vil kontrakten rettslig sett blir regnet som ugyldig.

Det er vel mest lønt å forsøke å holde leiekontrakten noenlunde "short and to the point". En 7-siders leiekontrakt er bare tull. Den fra forbrukerrådet er bra, og tar vare på både leier og utleiers viktigste rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...