Gå til innhold

Spill, VT og filserver. Hvor bra hardware trenger jeg? Hvilken Linux-distro?

Submoose

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har tenkt til å kjøpe inn en liten hjemmeserver som skal brukes til spill, VT og filserver (Kanskje webserver med tida). Da lurer jeg litt på hva slags hardware jeg trenger og hvilken distro jeg skal bruke. Jeg har tenkt til å ha en CSS dedicated og/eller cod4 dedicated. Tenkte litt på noe á la dette oppsettet:

Oppsett

Hvilken distro burde jeg bruke? Ser mange anbefaler debian. Jeg har brukt bittelitt ubuntu. Er det stor forskjell på ubuntu, ubuntu server edition og debian server? Ubuntu er jo basert på debian, så det er vel ikke så stor forskjell. Så til slutt: Hvordan kan jeg sette opp en form for remote desktop eller lignende. Jeg hadde tenkt å slippe å koble til skjerm og tastatur hver gang jeg bare skal sjekke noe. Finnes det et windowsprogram som kan kole seg til? Jeg har ubuntu på PCen også, så jeg kan styre serveren derfra? Jeg kan sikkert bytte ut ubuntu med debian hvis det trengs (hvis debian er det serverOSet jeg trenger)

Mange spørsmål der gitt. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For størst ytelse bør du kjøre en distribusjon uten skrivebordsmiljø, da dette tar endel ressurser. du kan bruke SSH til å koble til fra en annen pc, Putty er et fint windowsprogram for dette. velger du å ha skrivebordsmiljø kan du bruke VNC til å fjernstyre.

angående hardware så vil jo det meste gå kjappere jo bedre prosessor du har. mye RAM er viktig i en servermaskin.

forskjellen på ubuntu server og debian er vel såvidt jeg vet ganske liten.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gå for Ubuntu Server (Gutsy).Har sett litt på forumet her og ser at man kan bruke PuTTy til å fjernstyre serveren. Har også sett litt på guider, men skjønner ikke allverden. Under innstalasjonen så skal man velge SSHserver, men hva slags server (av valgalternativene: LAMP-, DNS-, OpenSSHserver og noen andre) trenger man for å kjøre VT-server, spillserver og filserver? Har noen et forslag til program som jeg kan bruke til filserverdelen?

EDIT: Du skreiv også at RAM er viktig, holder det med 2GB? Hvis jeg skal ha 4, så må jo jeg gå for 64bits OS. Da blir jeg litt bekymret for kompatibilitet igjen.

Endret av Submoose
Lenke til kommentar

når det gjelder LAMP ville jeg tatt bort Apache, MySQL og Php.. du vil ikke trenge dette for VT, spill eller filserver.

hvordan du setter opp VT-server vet jeg ikke, spillserver er vel bare å installere ønsket serverprogram (finner sikkert guider på det aktuelle spills webside)

for filserver ville jeg brukt samba om du skal dele filer kun i lokalnettet. skal du derimot dele over internett kan du bruke f.eks FTP eller SCP(går over samme port som SSH (22))

vet ikke hvor mye minne disse programmene bruker men regner med 2GB holder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...