Gå til innhold

kritiser mitt fil format


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å utvide mitt binære filformat slik at det støtter animasjoner.

 

Formatet definerer en eller flere objekter i en 3d verden.

Et objekt kan være en av flere typer som f. eks lampe, modeller,vind osv.

Disse objekttypene har flere variabler.

Lampe typen har eksempelvis lysstyrke og lysfarge.

 

Objektene bruker en type og et sett med variabler som passer til den typen, dette gjøre

at et objekt av typen lampe med et gitt variabelsett kan gjøre at lampen lyser grønt.

Flere objekter kan ha samme variabelsett.

Et objekt har også sine egene data som f. eks. posisjon og retning.

 

Alt dette fungerer kjempefint, men så holder jeg da på å legge til animasjon til alt dette da.

 

En animasjonskurve tar inn en verdi (som f. eks. tid) og ved hjelp av kurven så får man ut en verdi,

man tar så verdien man fikk ut og forandrer verdien man skal animere.

 

Alle objekter, variabelsett osv. har fra før av en id i form av en integer og noen har sitt egen navn

 

Problemet:

Jeg må kunne spesifiserer en nesten hvilke som helst variabel som eksistere i filen som jeg da kan

konvertere til en peker (eller noe i den dur) i runtime.

 

Jeg har sett for meg noen mulig løsninger:

 

A:

Jeg lager en stor mengde IDer som spesifiserer variabler i de ulike typer variabelsett osv. I filen spesifiserer jeg en ID og en variabel ID og bruker dette til å finne ut hvor variabelen er som skal

animeres.

 

B:

Jeg spesifiserer en offsett fra starten av objektet/variabelsettet osv. og bruker dette til å finne posisjonen (mener å huske at slik info kan lages automatisk i Kompilertime).

 

Jeg har tenkt å støtte at variabler med et eget navn skal kunne legges til objekter/variabelsett osv.

Men her trenger jeg variabelnavnet i runtime så jeg har ikke funnet en annen løsning en å spesifisere en ID og et navn.

 

Takker alle som har kommet seg helt hit (uten å hoppe over noe :Þ), bare litt igjen nå

 

Så jeg hvis noen har noen formeninger om hva som er den beste iden eller har en bedre ide så vil jeg gjerne høre det.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville nok brukt alternativ A da det virker som ett enklere og mer robust alternativ.

Det vil være lettere å debugge, skrive exportere for og lettere for andre å ta tak i.

 

Det vil også gjøre det mulig å blande inn Collada og ditt eksisterende binærformat om du skulle ønske det...

Jeg skulle til å si at XML er et kjempedelig format for lagring av scenedata... :p

 

Alternativ A virket bra så lenge alt som animeres har unike id-er. Da kan du jo bare dumpe all animasjon i en egen bolk i filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...