Gå til innhold

Nokia N82 og GPS

staagri

Anbefalte innlegg

Den prøve lisensen som følger med telefonene gjelder som regel i det område telefonen er solgt.

Har du kjøpt den i Norge så er det som regel Skandinavia som følger med tror jeg.

jeg kjøpte meg nettopp en n82 black med 1 årsnavigasjons et eller annet. hva menes med det? kor kan jeg finne den og bruke den=?

mobilen kom vel med map 1.0, så last ned nyeste map 2.0.

Åpne kart på mobilen og velg en rute en skal kjøre, da skal det kome opp melding om at den er aktivert.

Fikk to meldinger, en om tre dagers prøvetid, og en om 90 dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har i det siste hatt trøbbel med GPSen. Når den søker etter satelitter blir ikke de tre gule blinkende lysene grønne, ergo satelitter blir ikke funnet. Jeg lurer på om det er noen innstillinger jeg har tuklet med som jeg ikke burde ha gjort. Eller om det er noe feil med lokaliseringsserveren (OneCall WAP) min...

Innstillinger på telefonen:

Har aktivert lokaliseringsmetodene: Assistert GPS, Integrert GPS og Nettverksbasert

Lokaliseringsserver: OneCall WAP, Serveradresse: supl.nokia.com

Nettverksmodus: Dobbelmodus (UMTS og GSM)

Er det noe mer man må ta hensyn til vedr. GPS-instillinger?

Noen som kan hjelpe meg?

Er det ingen som kan hjelpe herremannen over?

Jeg har nemlig akkurat samme problemet:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

T-bane Oslo!

Jeg bruker ikke nokia maps så ofte men jeg tror nokia maps 1.0 hadde oversiket over t-bane stasjoner i Oslo men ikke maps 2.0. Har det vært en forandring der? Hvordan får jeg oversikt over t-bane/trikke holdeplasser?

Legger ved et skjermbilde av Oslo sentrum.

Oslo sentralstasjon, Oslo bussterminal og Nationaltheatret stasjon er med men ikke trikk og t-bane stasjonene?

post-86748-1221323037_thumb.jpg

Endret av m3
Lenke til kommentar

Noen som kunne hjelpe meg litt med garmin xt og tropokart på n82?

Har fått til garmin xt på telefonen og alt er vel mer eller mindre bare velstand. (Har ikke norsk kart siden dette ble kjøpt fra utlandet). Men jeg har også fått trorpokart for oslo (cd3) og har fått en oversikt over oslo på det pc programmet. Men åssen overfører jeg det kartet til telefonen?

Får opp meldingen om at jeg må velge kart osv. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Noen som kunne hjelpe meg litt med garmin xt og tropokart på n82?

Har fått til garmin xt på telefonen og alt er vel mer eller mindre bare velstand. (Har ikke norsk kart siden dette ble kjøpt fra utlandet). Men jeg har også fått trorpokart for oslo (cd3) og har fått en oversikt over oslo på det pc programmet. Men åssen overfører jeg det kartet til telefonen?

Får opp meldingen om at jeg må velge kart osv. Hva skal jeg gjøre?

Les her: Link

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
T-bane Oslo!

Jeg bruker ikke nokia maps så ofte men jeg tror nokia maps 1.0 hadde oversiket over t-bane stasjoner i Oslo men ikke maps 2.0. Har det vært en forandring der? Hvordan får jeg oversikt over t-bane/trikke holdeplasser?

Legger ved et skjermbilde av Oslo sentrum.

Oslo sentralstasjon, Oslo bussterminal og Nationaltheatret stasjon er med men ikke trikk og t-bane stasjonene?

Joda, alt er der men du må aktivere det da....prøv alltid å rote litt i menyer først...

Gå på Valg - Verktøy - Innstillinger - Kart - Kategorier - deretter aktiverer du "Annen transport". Her kan du også velge andre ting du vil skal vises i kartet. Lista er lang den. Tydeligvis ligger allerede "Togstasjon" inne...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Leser at noen mener kun navigasjon er gratis, mens stemmestyrt navigasjon koster penger. Dette er kanskje avkreftet nå eller?

Utdrag av tekst fra Nokia's hjemmeside:

With Nokia Maps on your mobile device, you can browse maps of more than 150 countries, search locations, plan routes for free, and even view a simulation of the route. If you would like Nokia Maps to give you clear voice and visual guidance turn-by-turn, just upgrade your application with the extra voice-guided navigation service. To access this service you also need built-in GPS, or an external GPS module.

Se beskrivelse av tjenesten: http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_358059

Se pris for tjeneste: http://europe.nokia.com/A4743140

Er det noe tvil om hva som koster penger her?

Hva er egentlig definisjonen på navigasjon forresten? Er det noe annet enn at telefonen/GPS'en viser deg med piler, samt forteller deg hvor du skal kjøre. Holder det at den viser deg hvor på kartet du befinner deg?

Så, man betaler ingenting for å navigere? Det er bare om man aktiverer stemme-navigasjonen at man må betale?

Jeg har aldri brukt navigasjonen (kanskje kommet borti en/to ganger, men skrudd den kjapt av igjen) iom. at jeg ikke vil betale ekstra...

Det hadde vært toppers om noen kunne gitt meg et ordentlig svar på dette :)

m3!! Hvordan fikk du tak i den GPS'en?

M3_p__Diskusjon.no_sin_v2.0_GPS.bmp

Jeg mener å ha hatt den svarte der i sommerferien, men nå har jeg den "gamle" igjen? ... Hvordan får man oppgradert GPS'en sin, slik at jeg kan få den der igjen?

Se denne posten for mer av mine troubles jeg ikke finner helt ut av by my self:

(denne posten + de litt lengre under på siden)

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13099777

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Takk for svar. Lurer på en ting til, hvordan er det mulig at GPSen kan estimere høyden over havet? Bare vha. satelitter?

Ja, triangulering. Har forstått det slik at for å beregne høyde trengs fire satelitter.

Triangulering er vel muligens ikke helt riktig ord, men du er inne på det. Høyden beregnes på akkurat samme vis som posisjonen i planet. Men, høydebestemmelsen til GPS er ikke alltid like bra, selv om det absolutt er brukendes til feks bilnavigasjon.

Lenke til kommentar
Brukte GPS'en i Bergen på onsdag, og eg blei sjokkert over kor mykje feil den viste! Endte med at me kjørte i ring i bergen lenge...

Andre som har prøvt den i Bergen? Rett og slett ein skandale å måtte betale så mykje for ein tjeneste som ikkje er oppdatert på norges nest største by!

Det har ingenting med om tjenesten er "oppdatert på norges nest største by" å gjøre. Kartdataene kan være så nøyaktige de bare vil, hvis du ikke har godt signal på GPS.

GPS er befengt med drøssevis av feilkilder. Spesielt inne i byområder kan det være vanskelig, siden du i utgangspunktet er avhengig av fri sikt til satellittene for å få en god bestemmelse av posisjonen din. Er du inne mellom fjell og høye bygninger, kan multipath (google it) gjøre at du må kjøre endel i ring ja ;)

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at her er endel "uvitenhet" ute og går, så jeg tar på meg oppgaven med å opplyse litt ;)

- GPS, Global Positioning System, er et amerikansk, globalt posisjoneringssystem som er åpent for alle og fullstendig gratis i bruk. Selve posisjoneringen er gratis, uansett om du har N82 eller Tomtom i bilen eller hva som helst. Det som koster, er alt som kommer i tillegg. Mottakere, kart, software, navigasjonstjenester. Det er opp til den enkelte leverandøren å ta seg betalt for dette.

- NAVSTAR GPS er amerikansk GNSS, vi har også det russiske GLONASS og det kommende, europeiske GALILEO .. De aller fleste snakker om GPS som noe universelt og altomfattende, men det er altså et amerikansk system, som amerikanerne styrer, og både russland og europa jobber med egne, tilsvarende systemer.

- Når det gjelder nøyaktighet og presisjon, så er det mange myter ute og går. Rå, real time GPS vil sjelden kunne gi deg en posisjon bedre enn +/- 5-10 meter. MEN, avhengig av mange forhold kan det være bedre, eller det kan være mye dårligere. Først og fremst er en avhengig av fri sikt til satellittene, et eventuelt reflektert signal vil kunne forvirre mottakeren ganske alvorlig. Derfor fungerer den blant annet ikke inne i tunneller.

Forresten, det er en mottaker, ikke en sender ;) En "håndholdt GPS" sender ikke en dritt, den leser signaler som er sendt ut fra satellittene.

En kan få mye bedre nøyaktighet, men det krever spesialutstyr og tilleggstjenester. Innenfor landmålingen jobber vi med nøyaktighet cm-nivå. Til sjøs er DGPS mye brukt, med basestasjoner på land som "hjelper til" med posisjoneringen.

Allikevel hjelper de fleste mottakere til selv, dvs de "jukser" litt. I forbindelse med bilnavigasjon feks kan mottakeren vise at du er på veien, selv om ikke nødvendigvis posisjonen tilsier det. Dette er fordi den antar at du kjører på den nærmeste veien, og viser deg det du vil se ;)

Uh, jeg er sikker på jeg leste flere "misforståelser" i tråden her, men nå kommer jeg ikke på flere..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har i det siste hatt trøbbel med GPSen. Når den søker etter satelitter blir ikke de tre gule blinkende lysene grønne, ergo satelitter blir ikke funnet. Jeg lurer på om det er noen innstillinger jeg har tuklet med som jeg ikke burde ha gjort. Eller om det er noe feil med lokaliseringsserveren (OneCall WAP) min...

Innstillinger på telefonen:

Har aktivert lokaliseringsmetodene: Assistert GPS, Integrert GPS og Nettverksbasert

Lokaliseringsserver: OneCall WAP, Serveradresse: supl.nokia.com

Nettverksmodus: Dobbelmodus (UMTS og GSM)

Er det noe mer man må ta hensyn til vedr. GPS-instillinger?

Noen som kan hjelpe meg?

Er det ingen som kan hjelpe herremannen over?

Jeg har nemlig akkurat samme problemet:)

Da er det tre av oss. Oppdaterte firmwaren på telefonen min i stad, og fremdeles så virker det som om jeg mangler satelitt kontakt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser expert selger 3 års lisens på navigasjon til 199kr. Er ikkje dette veldig billig? Eller er det eg som har missforstått noke her? Har nokia maps 2.0, og da er det vell bare å kjøpe denne lisensen, så har eg navigasjon i 3 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...