Gå til innhold

Nokia N82 og GPS

staagri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg har en N82 med 3 års abo på Gps`en!

Eg har lest litt om og men her men har aldri fått svar på det eg lurer på!!!

Det er: Koster det noke som helst å bruke GPS`EN til bil navigasjon visst eg har betalt 3 års lisensen på gps med talestyring???

Takker for svar! :)

Som standard er det en del nettverkstjenester som er aktivert som skal gjøre GPS og navigasjon mer brukervennlig. Om alle disse tjenestene deaktiveres vil det ikke koste noe mer å benytte GPS'n.

Lenke til kommentar
Du kjøper navigasjon for forskjellige regioner. De 3 årene du har kjøpt er tydeligvis for vesteuropa siden det funket i spania. Du burde kjøpt en måned for usa før du dro. Det koster vel 65 kroner ellerno, jeg kjøpte sist måned før jeg dro dit, da funket det kjempebra.

At systemet er litt teit kan man jo si, men med tanke på at man uansett får lastet ned kartene gratis hos nokia, mens man må betale i dyre dommer for de hos andre gps-merker så er det egentlig ikke så galt.

Dette er nytt for meg. Mener aa ha lest mye om dette tidligere, og ingen har sagt at man maa betale for forskjellige regioner. Stemmer dette virkelig?

Når du kjøpte den 3 års lisens, du har mange forskjellige regioner du kan kjøpe, f.eks de nordiske landene, sverige, finnland, norge og danmark

Det er vel ingen som er uenig i at dette er sinnsykt graadig av Nokia? Vi faar det jo ikke en gang til odel og eie, og det gjelder bare for noen faa land??

Lenke til kommentar

Jeg har fått et litt merkelig problem på min N82 og GPS`en der. Bestilte i januar 3 års stemmestyrt navigasjon, betalte via mobilen. Nå i mars byttet jeg teleleverandør (OneCall til Telenor) og når jeg da skulle inn på GPS mente den at jeg måtte kjøpe ny navigasjon. Antar at det har noe med bytte av SIM-kort å gjøre, men det er jo i såfall utrolig tungvint da jeg antar at det ikke er helt uvanlig å bytte? Noen som har vært borti dette? Har sendt en epost til Nokia, men interessant å høre hvis andre har vært borti dette.

Lenke til kommentar
Jeg har fått et litt merkelig problem på min N82 og GPS`en der. Bestilte i januar 3 års stemmestyrt navigasjon, betalte via mobilen. Nå i mars byttet jeg teleleverandør (OneCall til Telenor) og når jeg da skulle inn på GPS mente den at jeg måtte kjøpe ny navigasjon. Antar at det har noe med bytte av SIM-kort å gjøre, men det er jo i såfall utrolig tungvint da jeg antar at det ikke er helt uvanlig å bytte? Noen som har vært borti dette? Har sendt en epost til Nokia, men interessant å høre hvis andre har vært borti dette.

Har samme problem og One Call (nytt Sim-kort).Har vært i kontakt med Nokia på tlf.

De skulle sende info på mail og en ny aktivering på navigasjonen.

Dette skulle ta noen dager.Rapporterer tilbake hit når jeg vet noe mer.

Lenke til kommentar

Har samme problem og One Call (nytt Sim-kort).Har vært i kontakt med Nokia på tlf.

Det hørtes jo bra ut. Får håpe de tar kontakt snart, flott om du gir lyd fra deg når du får et svar :)

Lenke til kommentar
kanskje det var det som skjedde meg også. spurte om det tidligere i tråden, men noen svarte at man bare kjøper gps for en region. I hvertfall sluttet det å virke da vi skiftet SIM-kort.

Mistenker at dette tullete nok er knyttet til SIM kortet og ikke til telefon/IMEI nummeret som jo ville vært en hakket glupere ide. Vi får se hva Nokia svarer.

Lenke til kommentar

jeg tipper de knytter det til sim fordi de vil at det skal være knyttet til personen. Hvis du selger telefonen, vil de altså at den nye eieren skal være nødt til å betale på nytt for navigasjon. Bra forretning for nokia vet dere :)

Når man bestiller navigasjon, får man en mail med en kode. Hvis man tar vare på den koden, kan man reaktivere navigasjonen.

Lenke til kommentar
jeg tipper de knytter det til sim fordi de vil at det skal være knyttet til personen. Hvis du selger telefonen, vil de altså at den nye eieren skal være nødt til å betale på nytt for navigasjon. Bra forretning for nokia vet dere :)

Når man bestiller navigasjon, får man en mail med en kode. Hvis man tar vare på den koden, kan man reaktivere navigasjonen.

Den store ulempen med å bytte SIM-kort er at meldingene ryker. Jeg kan egentlig ikke huske en sånn kode heller, men det stemmer sikkert. De klarer vel å sende den på nytt uansett :)

Lenke til kommentar
Jeg har løst problemet.

Dvs, problemet lå hos meg selv.

Jeg skrev konsekvent *veien, istedenfor *vegen.

(Og jeg søkte bare på gater som het noe med *vegen).

Nå fungerer alt utmerket.

Jeg har også samme problemet, SELV om jeg skriver vegen, hva pokker er galt?????

Adressen er der, for når jeg flytter markøren i kartet finner den adressen, men altså ikke når jeg skriver den, vær så snill å hjelp meg

Takk på forhånd

Endret av Vallhall
Lenke til kommentar
Jeg har løst problemet.

Jeg har også samme problemet, SELV om jeg skriver vegen, hva pokker er galt?????

Adressen er der, for når jeg flytter markøren i kartet finner den adressen, men altså ikke når jeg skriver den, vær så snill å hjelp meg

Takk på forhånd

Tja, da er problemet løst for min del. Ringte Nokia Care og da hun ba meg gå inn på GPS`en og sjekke hva som sto på kjøpsalternativene virket jo faenskapet, skjønner mindre.

Lenke til kommentar
Jeg har løst problemet.

Takk på forhånd

Tja, da er problemet løst for min del. Ringte Nokia Care og da hun ba meg gå inn på GPS`en og sjekke hva som sto på kjøpsalternativene virket jo faenskapet, skjønner mindre.

Jeg prøvd i min fortvilelse å oppgradere softwaren, med det resultat at den pokkers telefonen tok "kvelden" bokstavelig talt. Har nå fått en lånetelefon hos Elkjøp av kjipeste modell, så det tar nok noen uker før jeg får min tilbake fra Nokia

Lenke til kommentar

Så kom lisenskoden min fra Nokia,har formatet CD XXXX XXXX XXXX

Måtte legge den inn igjen,nå virker navigasjonen.Hadde Nokia Maps 2.0 beta (Navtec).Denne var så lite brukervennlig og mangelfull (virket som navnet indikerer;beta versjon=uferdig versjon) at jeg med en del c-moment greidde å gå tilbake til Nokia Maps 1.2 (Teleatlas).Denne versjonen er mindre detaljert,bl a ikke alle gatenummer.Navtec versjonen hadde alle gatenummer.

Anyway,Nokia Maps 1.2 er i allefall mere brukervennlig.

Lenke til kommentar

Hvordan har det gått med å søke etter adresser med dere andre?

Har ny tlf, nettopp oppdatert til nyeste fw og lastet ned kart for Norge til Nokia Maps.

Får koblet opp vellykket og den kjenner igjen adresser etter hvert som man kjører rundt men når jeg søker på adresser finner den ingen, har prøvd med kjente gater i Oslo sentrum (Karl Johans gate, Dronningens gate etc..).

GPS'en fungerer om jeg legger inn nåværende posisjon som Fra, og en tidligere lagret adresse som Til men ingen hits på adressesøk.

Noen som har opplevd dette?

Lenke til kommentar

Har ny tlf, nettopp oppdatert til nyeste fw og lastet ned kart for Norge til Nokia Maps.

Får koblet opp vellykket og den kjenner igjen adresser etter hvert som man kjører rundt men når jeg søker på adresser finner den ingen, har prøvd med kjente gater i Oslo sentrum (Karl Johans gate, Dronningens gate etc..).

GPS'en fungerer om jeg legger inn nåværende posisjon som Fra, og en tidligere lagret adresse som Til men ingen hits på adressesøk.

kanskje du skriverr feil? det må være veg og ikke vei etc

Lenke til kommentar

Ikke skriv gate,vei eller lign.Dersom gata heter Karl Johans gate,skriver du bare Karl Johans.Skal du til Seestrasse i Hannover,skriver du bare See.Det ser ut som at du må se stedet i displayet på telefonen,f eks godt utzoomet.

Lenke til kommentar

Hei,

Hjelp!!

Idag oppdaterte jeg min N82 til siste firmware, Jag hadde Mobile XT ver 4.10.60 installert.

Da jeg etter N82 oppgraderingen oppgraderte Mobile XT til Ver 4.10.80 fikk jeg meldingen kan ikke starte pga sikkerhetsgrunner når jeg prøvde og starte mobile XT.

Prøvde så og installere Ver 4.10.60 på nytt men da får jeg ikke muligheten til og velge intern GPS. Har Nokia sperret for tredjepart's GPS programmer eller hva har skjedd?

mvh

Geir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...