Gå til innhold

Nokia N82 og GPS

staagri

Anbefalte innlegg

Ja,ser at vi har ennå noen områder på vår N82 som vi ikke helt har kontroll på.

Dersom man er i USA og bruker GPS og en har lastet ned nødvendige kart hjemme,påløper det da noen kostnader med datatrafikk? Er dette kostnadsfritt eller ikke??? Jeg har OneCall faktura og gratis bruk av mobil siden mai 2007.

Her er det One Call skriver pr 02.02.2008:

"Med Mobil Faktura kan du være sikker på at du har et av Norges billigste mobilabonnement. Du får 120 gratis ringeminutter og 90 gratis SMS hver eneste måned, og du betaler ingen månedsavgift."

Datatrafikk er ikke gratis. Men prisen er kr 5,00 pr MB innenlands, så de er blant de klart billigste på det området (også).

Dessuten kan One Call klart konkurrere på bruk av mobil utenlands. Jeg har sjekket bruk i Danmark, Helles og Tyrkia.

Jeg vurdere denne telefonen, men jeg blir ikke helt klok om det er mulig å bruke denne telefonen gps uten å betale noe som helst ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha foretatt noen små tester i løpet av dagen, ser det ut til at det er mulig å bruke GPSen uten at det påløper noen kostnader for datatrafikk. Dette har for så vidt vært skrevet tidligere på forumet. Man deaktiverer da funksjonen "Assistert GPS".

Ulempen er at GPSen bruker lang tid for å finne satelittene. Med assistert GPS aktivert tok det ca. 5 sekunder å finne satelittene. Med assistert GPS deaktivert tok det ca. 30 sekunder (kanskje mer). Tiden det tar å oppnå kontakt med satelittene avhenger også av hvor god sikt man har mot himmelen (tenker da på bygninger, fjell o.l.) samt værforhold.

Uansett vil du jo ikke få mye nytte av GPSen hvis du ikke har tenkt å "betale noe som helst". I Nokia Maps får du ikke brukt navigasjonsdelen uten å betale. Andre navigasjonsprogrammer, slik som Garmin Mobile XT, Route66 o.l., er heller ikke gratis.

Jeg vet det finnes open source-programmer som er under utvikling, og med åpne kartdata fra f.eks. OpenStreetMap vil det sikkert dukke opp mye spennende, og gratis, programvare framover.

Kom gjerne med korrigeringer hvis jeg kommer med feilaktige opplysninger. ;)

Lenke til kommentar

Nei,helt gratis er det vel ikke.Å betale en fast engangssum for navigasjon er OK.

Det som ikke er OK,er at det går datatrafikk uten at en har noen som hest formening om hvor store datamengder som blir overført og hvor stor regningen blir.Her ligger det en stor usikkerhet hos folk og det kommer tydelig fram i tidligere innlegg her på forumet.Mobiltjeneste-leverandørene har forskjellige priser på datatrafikk og leverandørene tåkelegger prisene.Eksempel bruk av GPS funksjonen på ferjer til utlandet eller bruk i Europa eller USA.

Mitt ønske er at jeg vil ha et abo som er billig.OneCall har gitt meg dette og har hatt fri bruk av mob.tlf siden mai 07.Det overornede mål for meg er å ha et abo der en ikke betaler faste månedlige avdrag;dette suger pengene sakte men sikket ut av lønnskontoen din.

Lenke til kommentar

Såfremt man deaktiverer bruk av nettverk for alle funksjoner som vedrører GPS vil det ikke koste noe ekstra. Dvs.

Under "Lokaliseringsmetoder"; deaktiver "Assistert GPS" og "Nettverksbasert"

Under "Nokia Maps" (kart); sett nettverk til "Aldri"

Bruker du andre GPS-applikasjoner som Nokia Sportstracker, Garmin Mobile XT osv. må du også her passe på at den ikke bruker nettverksfunksjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har N82.

Har ikke kjøpt navigasjon.

Jeg starter Nokia Maps.

Satelittene kommer inn ganske raskt.

A-GPS er avslått.

Nord er alltid opp.

Kan jeg forandre dette til :kjøreretning alltid opp?

Eller må jeg kjøpe navigasjon for å få : kjøreretning alltid opp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har N82.

Har ikke kjøpt navigasjon.

Jeg starter Nokia Maps.

Satelittene kommer inn ganske raskt.

A-GPS er avslått.

Nord er alltid opp.

Kan jeg forandre dette til :kjøreretning alltid opp?

Eller må jeg kjøpe navigasjon for å få : kjøreretning alltid opp?

Har nå kjøpt navigasjon og ja, når en rute er laget,er kjøreretning alltid opp.

Når en bare ser på kart er nord alltid opp.

Bruker Nokia Maps 2.0 (beta).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nettop kjøpt N82 selv. Har tuklet litt rundt med GPS'en, dog ikke fått testet skikkelig enda. En ting som irreterer meg, og som er temmelig dårlig, er at den misser helt på hjemmeadressen min. Den plasserer meg ca. 10 hus fra den virkelige plassen, type 500+ meter. Ikke bare det, men ofte når jeg slår den på for å sjekke, har god kontakt med 4 satelitter, men fortsatt klarer den ikke å få adressen rett, er for eksempel i OlaNordmanns gate 5, men den registerer en eller annen adresse borti gaten i stedet (har meg rett på plassering, men ikke adresse). Flere som opplever dette?

Og, kan noen gi meg direkte link til den siste og mest nøyaktige kart pakken til nokia maps? Lastet den jeg har nå ned fra -> www.nokia.no -> Nokia Maps -> Download Nokia Maps for free.

Blir dette den beste pakken? Stod "150 contries in your hand", regner med jeg har kart fra 'nesten' alle land...?

Ellers en deilig mobil ;)

Endret av Winniee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hallo! du trygger bare på 0 når du er inne på PGS'en.. da følger den etter

Det er jeg klar over.

Problemet mitt er at jeg er vant til å trykke "ned" når skjermen blir mørk. Dette gjør at det tidligere trykte "0" mister sin virkning. Så lenge jeg trykker 0 for å få på lyset igjen, er alt greit.

Du kan skru på at lyset alltid står på i Innstillinger -> Navigasjon i Nokia Maps 2 Beta (Tools -> Settings -> Navigation -> Backlight på engelsk telefon som jeg har).

Leser at noen mener kun navigasjon er gratis, mens stemmestyrt navigasjon koster penger. Dette er kanskje avkreftet nå eller?

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
Leser at noen mener kun navigasjon er gratis, mens stemmestyrt navigasjon koster penger. Dette er kanskje avkreftet nå eller?

Utdrag av tekst fra Nokia's hjemmeside:

With Nokia Maps on your mobile device, you can browse maps of more than 150 countries, search locations, plan routes for free, and even view a simulation of the route. If you would like Nokia Maps to give you clear voice and visual guidance turn-by-turn, just upgrade your application with the extra voice-guided navigation service. To access this service you also need built-in GPS, or an external GPS module.

Se beskrivelse av tjenesten: http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_358059

Se pris for tjeneste: http://europe.nokia.com/A4743140

Er det noe tvil om hva som koster penger her?

Hva er egentlig definisjonen på navigasjon forresten? Er det noe annet enn at telefonen/GPS'en viser deg med piler, samt forteller deg hvor du skal kjøre. Holder det at den viser deg hvor på kartet du befinner deg?

Lenke til kommentar

Definisjonen på navigasjon er vel omtrent som du sier at den viser deg hvor du skal med piler og sånn, samt at du får den stemmen som forteller. Ikke at den bare viser på kartet hvor du er og hvor du skal.

Ellers lurer jeg litt på garmin mobile xt. Jeg blir liksom ikke helt klok på det på hjemmesida demmers. Må man virkelig kjøpe det på et minnekort? Jeg vil jo bruke mitt eget mye større minnekort som også har plass til musikk samtidig.

Kan man ikke laste det ned fra hjemmesiden demmers?

Ogsåvidere.

Har jeg gått glipp av en guide et sted?

Lenke til kommentar

hei. Jeg er ganske irritert akkurat naa. Er paa ferie i USA og skulle bruke N82 med Nokia GPS. Vi betalte for 3 aar og Voice activation. Det fungerte i Spania og Andorra. Naa ber den om aktivering her i USA. Jeg har selvfoeligelig lastet opp amerikanske kart. Hva er problemet? Hvordan faar jeg tak i aktiveringskoden igjen? Jeg trodde jo ikke jeg ville trenge den igjen naar den var aktivert...

Lenke til kommentar

Du kjøper navigasjon for forskjellige regioner. De 3 årene du har kjøpt er tydeligvis for vesteuropa siden det funket i spania. Du burde kjøpt en måned for usa før du dro. Det koster vel 65 kroner ellerno, jeg kjøpte sist måned før jeg dro dit, da funket det kjempebra.

At systemet er litt teit kan man jo si, men med tanke på at man uansett får lastet ned kartene gratis hos nokia, mens man må betale i dyre dommer for de hos andre gps-merker så er det egentlig ikke så galt.

Lenke til kommentar
Du kjøper navigasjon for forskjellige regioner. De 3 årene du har kjøpt er tydeligvis for vesteuropa siden det funket i spania. Du burde kjøpt en måned for usa før du dro. Det koster vel 65 kroner ellerno, jeg kjøpte sist måned før jeg dro dit, da funket det kjempebra.

At systemet er litt teit kan man jo si, men med tanke på at man uansett får lastet ned kartene gratis hos nokia, mens man må betale i dyre dommer for de hos andre gps-merker så er det egentlig ikke så galt.

Dette er nytt for meg. Mener aa ha lest mye om dette tidligere, og ingen har sagt at man maa betale for forskjellige regioner. Stemmer dette virkelig?

Lenke til kommentar
Ellers lurer jeg litt på garmin mobile xt. Jeg blir liksom ikke helt klok på det på hjemmesida demmers. Må man virkelig kjøpe det på et minnekort? Jeg vil jo bruke mitt eget mye større minnekort som også har plass til musikk samtidig.

Ogsåvidere.

Garmin har lagt inn en del egenskaper i den applikasjonen for å forhindre piratkopiering. I utgangspunktet fungerer Garmin Mobile XT kun med GPS'er fra Garmin selv. I den sener tid har de lagt til egenskap hvor den funker med GPS'er fra andre produsenter, men da låst den til minnekortet. Dvs. at applikasjone ikke uten videre kan flyttes fra et minnekort til et annet. Mulig at leverandør (Garmin/Belanor) er villige til å gi deg nødvendig kode/fil for å legge applikasjonen på større minnebrikke ved forespørsel. Det er i alle fall teknisk mulig.

Endret av thrill
Lenke til kommentar

Dette er nytt for meg. Mener aa ha lest mye om dette tidligere, og ingen har sagt at man maa betale for forskjellige regioner. Stemmer dette virkelig?

Når du kjøpte den 3 års lisens, du har mange forskjellige regioner du kan kjøpe, f.eks de nordiske landene, sverige, finnland, norge og danmark

Lenke til kommentar

Ogsåvidere.

Garmin har lagt inn en del egenskaper i den applikasjonen for å forhindre piratkopiering. I utgangspunktet fungerer Garmin Mobile XT kun med GPS'er fra Garmin selv. I den sener tid har de lagt til egenskap hvor den funker med GPS'er fra andre produsenter, men da låst den til minnekortet. Dvs. at applikasjone ikke uten videre kan flyttes fra et minnekort til et annet. Mulig at leverandør (Garmin/Belanor) er villige til å gi deg nødvendig kode/fil for å legge applikasjonen på større minnebrikke ved forespørsel. Det er i alle fall teknisk mulig.

Hmm... i den senere tiden har det ikke blitt vist noe kart når jeg har brukt GPS-en på telefonen... Alt ser ut til å fungere, men hele skjermen blir bare grønn med den blå crosshairen på... Når jeg tenker etter så kan dette ha noe med at jeg har byttet til et større minnekort... eller?

Hva burde jeg gjøre for å få fikset dette?

Lenke til kommentar
Hmm... i den senere tiden har det ikke blitt vist noe kart når jeg har brukt GPS-en på telefonen... Alt ser ut til å fungere, men hele skjermen blir bare grønn med den blå crosshairen på... Når jeg tenker etter så kan dette ha noe med at jeg har byttet til et større minnekort... eller?

Hva burde jeg gjøre for å få fikset dette?

Når du byttet minnekortet, kopierte du alle filer fra det gamle til det nye? Alle kartene ligger jo på minnekortet. Om du bruker Nokia Map kan du evt. laste ned kart på nytt til det nye minnekortet med Nokia Map Loader på PC-en.

Lenke til kommentar

Eg har en N82 med 3 års abo på Gps`en!

Eg har lest litt om og men her men har aldri fått svar på det eg lurer på!!!

Det er: Koster det noke som helst å bruke GPS`EN til bil navigasjon visst eg har betalt 3 års lisensen på gps med talestyring???

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...