Gå til innhold

Nokia N82 og GPS

staagri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, telefonen blir lokalisert via GSM senderene, man har i mange år kunnet finne ut hvor en mobil befant seg ved å bruke GSM senderene til å sjekke hvor mottakeren er.

Bare nulstill data tellerene og start opp GPS programmet, vent til du er lokalisert og har fått posisjon, avslutt programmet og så ta en titt på tellerene igjen.. og du skal se at du har ikke sendt eller motatt noe som helst.

Lenke til kommentar
Nei, telefonen blir lokalisert via GSM senderene, man har i mange år kunnet finne ut hvor en mobil befant seg ved å bruke GSM senderene til å sjekke hvor mottakeren er.

Bare nulstill data tellerene og start opp GPS programmet, vent til du er lokalisert og har fått posisjon, avslutt programmet og så ta en titt på tellerene igjen.. og du skal se at du har ikke sendt eller motatt noe som helst.

Hmmm,høres bra ut. Det vil da si at dersom jeg kjører rundt i Europa med AGPS så genereres det ikke noe datatrafikk og dermed ingen kostnader.

Lenke til kommentar
hallo! du trygger bare på 0 når du er inne på PGS'en.. da følger den etter

Det er jeg klar over.

Problemet mitt er at jeg er vant til å trykke "ned" når skjermen blir mørk. Dette gjør at det tidligere trykte "0" mister sin virkning. Så lenge jeg trykker 0 for å få på lyset igjen, er alt greit.

Takker til alle som har svart.

Må bare inn å finne ut hvor jeg velger at lyset skal være på konstant når jeg er inne på gps. Ser det ikke som noe problem å finne dette da jeg ikke har lagt fra meg telefonen et sekund siden jeg fikk den på fredag. :D

Morro med nye gadgets. :yes:

Lenke til kommentar

Hei,

Tok en telefon til Netcom og de sa at A-gps eller Asistert GPS er at telefonen for automatisk hjelp av tjenesteleverandøren til og vite hvilke satelitter GPS'n skal søke etter så søket tar kortere tid. Dette er en tjeneste som koster.

Nettverksbasert er kun bruk av basestasjonene for og hjelpe til med lokalisering og koster ikke noe.

Dette var hva de sa hos Netcom så ikke "ta" meg hvis kundehjelpen hos netcom tar feil ;-)

Jeg ser nemmelig at det "går" flere Kb ved Nettverksbasert enn ved Asistert-GPS

mvh

Geir

Lenke til kommentar

I følge Nokia fører bruk av A-GPS til en liten nettverkstraffikk. De nevner mindre en 10kb, hos meg er det typisk 4kb, 1kb opp og 3kb ned. Regnet på det og fant ut at i Norge betyr det typisk en 5-10 øre som engangskostnad når jeg starter GPS'n når den har vært innaktiv i noen timer. I utlandet kan jeg tenke meg ca. 0,5 - 1,0 kroner.

Skulle telefonen benyttet basestasjoner til lokalisering gratis måtte i så fall telefonen inneholder en database med oversikt over alle basestasjoner i verden og deres koordinater. Det gjør den selvsagt ikke, denne databasen ligger på Nokia's servere som nås via internet (= GPRS-trafikk).

Utdrag fra Nokia's beskrivelse av A-GPS:

http://europe.nokia.com/A4668007

What does A-GPS cost?

Downloading assisted data involves the transmission of some amounts of data through your service provider’s network. Typically getting the GPS connection with A-GPS requires less than 10kB of data being transferred.

All data transmission costs are paid by the user. Outside your home cellular network, that is, while roaming, the costs may vary. Contact the service provider for information about data transmission costs.

Lenke til kommentar

Ser ut som hva thrill sier stemmer.

Har skrudd av alt det som kan skrues av av automatiske oppkoblinger mot diverse nettverk. Likevel, hver gang GPS-en startes, ser jeg at det påløper bittesmå kostnader via onecall's kundesider.

F.eks.:

Ditt nr - Dato - Telefonnr - Varighet - Tjeneste - Pris

XXX XX XXX - 30.01 21:31:03 - NIPS0200000002 - 6KB - GPRS - 0.03

XXX XX XXX - 30.01 21:31:02 - NIPS0200030002 - 1KB - GPRS - 0.01

Jeg vet jeg var i slottsparken i dette tidsrommet hvor jeg skrudde på GPS-en én gang.

Ellers har jeg også lastet ned alt "norsk" innhold fra Nokia Map Loader...

Lenke til kommentar

Samme her (har også OneCall). Dessuten vises det i loggen på min telefon i hvert fall.

Man kan også se symbolet for GPRS-tilkoblingen oppe i venstre hjørne idet GPSen aktiveres.

Edit:

Du angir tilgangspunktet for denne datatrafikken via:

Verktøy -> Innst. -> Generell -> Lokalisering -> Lokaliseringsserver -> Tilgangspunkt

Endret av geir_a
Lenke til kommentar
Da kan du kanskje forklare meg hvorfor data tellerene på telefonen ikke registrerer noen datatrafikk når a-gps er i bruk ?

Nokia sier at A-GPS benyttes kun når det er behov for den. Kanskje det ikke har vært behov. Om den raskt finner satelitter uten A-GPS vil den ikke koble seg opp med GPRS. Telefonen husker dessuten sin lokasjon i noen timer etter bruk.

Du kan jo forsøke å starte GPS'n innendørs hvor satelittmottaket er dårlig etter en restart av telefonen. Forøvrig, er du helt sikker på at A-GPS er aktivert hos deg?

Lenke til kommentar

Ja,ser at vi har ennå noen områder på vår N82 som vi ikke helt har kontroll på.

Dersom man er i USA og bruker GPS og en har lastet ned nødvendige kart hjemme,påløper det da noen kostnader med datatrafikk? Er dette kostnadsfritt eller ikke??? Jeg har OneCall faktura og gratis bruk av mobil siden mai 2007.

Lenke til kommentar
Men de datane geir_a viser til, kan jo være oppdateringer programmet har hentet til kartene også..

Det er nok ikke det da jeg ikke bruker Nokia Maps. Dette skjer uansett hvilken applikasjon som bruker GPSen. Hos meg er det snakk om Garmin XT, Nokia Sports Tracker, og jeg ser det hvis jeg går på Verktøy -> Tilkobling -> GPS-data.

Dersom man er i USA og bruker GPS og en har lastet ned nødvendige kart hjemme,påløper det da noen kostnader med datatrafikk? Er dette kostnadsfritt eller ikke??? Jeg har OneCall faktura og gratis bruk av mobil siden mai 2007.

Ja, det vil påløpe kostnader for datatrafikk så lenge du bruker A-GPS. Det kommer sikkert også an på om du får tilgang til datatrafikk når du er der borte, det vet sikkert OneCall. Etter det jeg har lest, skal det være mulig å bruke den innebygde GPSen uten at den har tilgang på datatrafikk, men da bruker den mye lengre tid på å oppnå godt signalmottak.

Endret av geir_a
Lenke til kommentar

Her er det One Call skriver pr 02.02.2008:

"Med Mobil Faktura kan du være sikker på at du har et av Norges billigste mobilabonnement. Du får 120 gratis ringeminutter og 90 gratis SMS hver eneste måned, og du betaler ingen månedsavgift."

Datatrafikk er ikke gratis. Men prisen er kr 5,00 pr MB innenlands, så de er blant de klart billigste på det området (også).

Dessuten kan One Call klart konkurrere på bruk av mobil utenlands. Jeg har sjekket bruk i Danmark, Helles og Tyrkia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...