Gå til innhold

Cerwin Vega V-15F, valg av effektforsterker.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger noen tips innen effektforsterkere.

Jeg har ett par CV! V-15F. Og den stakkars NADen jeg har klarer ikke og drive dem halveis en gang.

(btw, har har NAD C370)

Og derfor jeg lurer på om noen glupe hoder her i norge kan gi meg et ganske godt svar.

Max pris: 4000 (pga skal kjøpe CV! sub også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville tro at en ekstra NAD hadde vært et godt valg, brokoble dem.

hvor stort er egentlig rommet ditt? siden du skal ha en ekstra sub i tillegg til dem 2x15" i høytalerne.

ang subber, hadde vel vært bedre med en SVS PB 12 eller XTZ 99.W12

subbene er bedre og designmessig kan dem også brukes den gangen du vurderer å kjøpe nytt anlegg :)

Lenke til kommentar

En NAD C272 effektforsterker skal levere 30W mer per kanal enn den du har nå, og hvis C370 sliter veldig tror jeg ikke det hjelper med bare en C272.

Da må du enten kjøpe to som du kjører mono ut på til hver høyttaler, eller så må du over på CVs effektforsterkere.

Jeg tror de har litt viftestøy, for de minner veldig om PA-effektforsterkere, men spiller du høyt kommer du ikke til å merke noe uansett :p

Den rimeligste modellen er ikke noe særlig kraftige enn NAD C272 heller, så du må nok opp i 6000kr for en A1.5KW2 før det blir merkbart kraftigere.

Det jeg vil anbefale er å kjøpe en NAD C372 og en C272 og sette disse til å drive hver sin høyttaler.

Da får du 350W til hver høyttaler. Prisen er kanskje litt drøy, (11 000kr), men du får da veldig mye effekt ...

Eventuellt kan du spare en tusenlapp og kjøpe to C272, men da må du beholde forsterkeren du har nå og bruke den som forforsterker.

EDIT: og angående subber ja.

Dropp CV sub og sats heller på mye forsterkerkraft eller en XTZ/SVS sub.

SVS går veldig dypt, men koster en del, (5000 og oppover).

XTZ er mye rimeligere, men går ikke like dypt.

En XTZ 12" skal kunne rive godt fra seg, og som Sangesland nevner, desiget gjør den mulig å brukes om igjen.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Det jeg vil anbefale er å kjøpe en NAD C372 og en C272 og sette disse til å drive hver sin høyttaler.

Da får du 350W til hver høyttaler. Prisen er kanskje litt drøy, (11 000kr), men du får da veldig mye effekt ...

Eventuellt kan du spare en tusenlapp og kjøpe to C272, men da må du beholde forsterkeren du har nå og bruke den som forforsterker.

Så, når jeg har to effektforsterkere, har jeg vell ikke utgang til sub vell? o.O

Tror heller jeg sparer et par lønninger og smeller til med den største CV effektforsterkeren om det er sånn som jeg tenker det er :p

Lenke til kommentar

Vil bare være bad cop her og skyte inn et lite råd:

Ikke blås bort så mye som 8k på en forsterker når du er såpass "fersk" i HiFi. Se etter en eldre, brukt, effektforsterker, evt. noe PA greier for å drive dine CV, og ikke pøs bort masse penger på den CV forsterkeren.

Bruk noen måneder til å finne ut hvilken musikk du nyter å høre på. Dette trenger ikke være musikken som er "kul", hva vennene dine hører på eller noe (selv om det like godt kan være nettopp det) men den musikken som DU liker å lytte til. Hvis du liker å lytte til musikk med mye bass, og du tror du vil høre på lignende musikk i lang tid fremover, DA kan du tenke på å investere såpass mye i en forsterker som har kontroll på dine CV.

Tenk deg GODT om før du bruker så mye penger på en forsterker, for bruktprisen synker til rundt 50% etter et år.

Jeg ville kjøpt en brukt Alto Mac 2.2 til ditt formål. Den har mye å gi for å få kontroll på elementene dine, samtidig som den vil låte like bra/dårlig som en CV effektforsterker, og koster mye mindre. Det du sparer kan du bruke på kjæresten i stedet ;)

Lenke til kommentar

Shall Do.

Hmm... Greit tips det der.

Men, hva jeg hører på, og hva jeg vill høre på er: Country, Rock/Metal og Techno. Og litt Topp20 pop.

Har sedd på den Alto Mac 2.2. Men, finner ikke så mange netshops som selger den.

med andre ord, du hører på alt :p

Sant så sant

Lenke til kommentar

Se der ja :)

Der har du jo forsterker som holder i lange baner! Ville kjøpt den Altoen jeg, og heller kjøpt enda en hvis du investerer i høyttalere som vil a enda mer guffe.

Kommer sikkert til å være noen CV fanbois som sier at du trenger X antall kilowatt for å "mette" høyttalerne dine, men vær så snill og spar meg for dette!

Lenke til kommentar

Hei folkens :)

Har noe av det samme problemet, sitter med en NAD 3240PE men den klarer så vidt å dra mine CV CLS-15.

Er på utskikk etter en forsterker som klarer å dra disse på fult da jeg noen ganger spiller musikk på ball, disko etc.

Kjenner en som har Alto Mac 2.2 men jeg syns disse bråker litt med tanke på at jeg mest bruker høytalerene på rommet.

Sett litt på Nad C372, men holder en slik en ?

Lenke til kommentar

Da er det tydeligvis slik jeg har trodd; PA-effektforsterkere bråker ofte litt.

NAD C372 vi spille godt, MYE bedre enn NAD 3240PE. Om det er godt nok for ditt bruk finner du fort ut, og er det ikke nok er det en enkel sak å kjøpe en NAD C272 effektfrosterker og brokoble hver av forsterkerene til å levere 350 watt til hver høyttaler.

350 "NAD-watt" burde være mer enn nok power til å blåse lit i høyttalerene dine.

Både C372 og C272 bør gå ann å finne pent brukt til en rimelig pris.

Hør med de på HiFi Klubben hva de sier om saken, de har sikkert prøvd komboen selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...