Gå til innhold

Støysvak spill/arbeidsmaskin til 10k (Q6600, GTS 512MB)

Anbefalte innlegg

Puh, dette ble et langt innlegg. Jeg har prøvd å gjøre min research, men kan ikke nok om dette... dere får skumme igjennom, jeg kan godt surfe mer, men det hjelper å ha forslag å ta utgangspunkt i ;)

Her er mitt oppsett så langt: https://prisguiden.no/vis_handlevog...p?waggon_id=988

Jeg har tenkt å overklokke litt, og så la den stå på det høyeste som er dønn stabilt, jeg driver ikke klokking som hobby. Maskinen vil bli brukt til spilling og mye Photoshop o.l, men jeg legger mye mer vekt på at den er støysvak enn at jeg skal kunne kjøre ett hakk høyere oppløsning eller AA i nyeste spill.

Jeg vil helst handle fra Komplett, og vil gjerne ha noe som er bekreftet på lager innen 1-2 uker. Jeg har allerede kabinett og harddisker (kun SATA).

Bestemt:

Intel Q6600 prosessor

8800GTS 512MB (kun ett, SLI er ikke aktuelt)

Seasonic S12 550w energy+

.. og sata dvd-rw og vifter som i handlevognen

Trenger hjelp med valg av:

* Ram

- 4GB. Utifra hva jeg har lest virker det som om ett sett med to 2GB vil være ideellt, men matchede 1GB kan også være aktuelt - er ute etter det som gir best ytelse og mest for pengene. Lite sannsynlig å oppgradere til mer enn 4GB senere.

- maks 1600 kr

* Hovedkort

- minst 4 sata

- vil gjerne ha kontakter langs kanten så jeg slipper kabelrot

- integrert lyd

- plass til Scythe Ninja

- maks 2000 kr

Valg av hovedkort er til å bli gal av :)

For hvert HK jeg finner, bruker jeg tid på å søke rundt, lese omtaler og se om det er problemer med det. Alt virker lovende, men så finner man noe som feller valget. Typisk.

1. Først ble jeg anbefalt Asus Striker Extreme, som er dyrt men skulle være verdt det. Viste seg at det er kluss med BIOS som gjør at det stopper på 3 Ghz klokking.

2. Fant så frem til Abit IP35 Pro som ligger i vognen enda, og det så meget lovende ut. Komplett har det på lager og alt, men så ser jeg denne tråden, som i bunn og grunn viste meg at P35 brikkesettet ikke støtter PCIe 2.0, og de som får det til å funke er bare heldige? Regner med at alle de nye gts'ene som kommer bruker denne standarden, så det setter egentlig en stopper for hele P35 for min del.

3. Så deretter på IX38 og nForce 680i-baserte, og etter å ha sett at Abit IX38 QuadGT ikke egentlig var verdt pengene over P35, så

4. tittet jeg da på XFX sitt 680i HK - der så faktisk alt supert ut, men Komplett har det såklart ikke på lager, og status er ubekreftet 1.1... kan ta sin tid.

5. Var innom Asus P5N32-E SLI, men leste at dette var faktisk et nForce 650i med mods for å få det til å oppføre seg som 680i, pluss at brukere på Bit-Tech snakket om dette som et dårlig kjøp.

6. Så for nå har jeg endt opp på Abit IN9 32X, som har fått noe over middels anmeldelser, og jeg ikke har funnet spesifikke problemer med.

Jeg er sikker på det finnes en haug med andre HK der ute som vil passe mitt bruk som jeg bare har oversett helt, så håper jeg at noen kan hjelpe meg i valg av både HK og RAM til dette oppsettet

Takk så mye for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har både den samme prosessoren og det samme hovedkortet som du har tenkt å gå for, og jeg kan ikke si meg noe annet enn fornøyd. Anmeldelsene i USA trakk vel på at det trengte en bios-oppdatering, noe du ikke trenger å bekymre deg for ettersom det har kommet. Når det gjelder overclocking går dette fint an, men du må nok regne med noe ekstra tid på tweaking siden det tar lengre tid å finne en stabil clock av en eller annen grunn etter 3Ghz. Det er i hvert fall det jeg har fått for meg når jeg har lest på diverse forumer.

Lenke til kommentar

Har nå lest flere tester av Abit IN9, og må si det virker som et meget godt valg, tenker jeg går for det. Det eneste jeg lurer på er om det støtter raskere minne enn 800Mhz?

Ser ikke sånn ut på spesifikasjonen, men i denne testen skrudde dem opp noe i BIOS og brukte likevel 1000Mhz minne for å få ekstra ytelse (se grafen for ytelsesforskjell)? Og i denne testen oppgis også 1066 Mhz. I am at a loss :)

Så, RAM: Valget står nå mellom:

2x 2GB PC8500 1066Mhz (hvis 1066 støttes?)

2x 2GB PC6400 800Mhz fra Corsair eller Crucial (finner ikke maks volt for noen av disse?)

2x 2GB PC6400 800Mhz med litt lavere timings. Disse er rated 2.2volt maks, men kjører på 2.1 standard.. (er vel ikke ideelt med så høy standard?)

.. er det evt andre brikker jeg heller bør gå for?

Lenke til kommentar

Du skriver at SLI ikke er aktuelt, da bør du styre langt unna Nvidia chipset - særlig med en Quadcore - det er ingen god kombinasjon, Nforce chipsettene er i tillegg buggete og utvikler varme som en kjernekraftreaktor - det er kun ett Nforce hovedkort som er halvveis brukbart til quads, og det er Evga 680i A1

Et P35 kort vil ikke begrense 8800 GTS 512 noe, det er ingen skjermkort i dag som klarer å maxe ut båndbredden til pcie x16 , de fleste klarer ikke å makse ut x8 engang.

nforce 650i/680i støtter heller ikke de nye Penrynbaserte cpuene.

pcie 2.0 kort fungerer like bra i pcie 1.1 hovedkort forresten.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Takk for svar og heads up. Jeg har jo tittet på P35-baserte allerede, og har lest at P35 chipset'et ikke støtter pcie 2.0 - så er det slik at noen av skjermkortene ikke er bakoverkompatible med pcie 1.0, kun pcie 1.1. Mange rare teorier i denne tråden, men ingen løsninger ser det ut til: http://forum.uabit.com/showthread.php?t=131930 (og en oppramsing her: http://forum.uabit.com/showthread.php?t=131643 )

Er det virkelig safe å gå for P35 når det egentlig ikke støtter pcie 2.0? Jeg sitter ikke og tror at jeg kommer til å merke noen ytelsesforskjell, jeg er mer opptatt av kompatibilitet. Siden jeg ikke skal ha SLI kan jeg kanskje likegjerne se på IX38 (igjen :p )?

Endret av cc
Lenke til kommentar
Er det virkelig safe å gå for P35 når det egentlig ikke støtter pcie 2.0? Jeg sitter ikke og tror at jeg kommer til å merke noen ytelsesforskjell, jeg er mer opptatt av kompatibilitet. Siden jeg ikke skal ha SLI kan jeg kanskje likegjerne se på IX38 (igjen :p )?

Mine to pcie 2.0 3870 kort kjører like bra i mitt MSI P35 NEO2 som de gjør i Gigabyte X38-DQ6 kortet mitt, ja faktisk bedre, for med x38 kortet har jeg bare kluss med Crossfire (driverrelatert har jeg skjønt... retter seg nok) - fungerer uten kluss i P35en.

Lenke til kommentar

Da er handlevogna oppdatert og jeg tror faktisk jeg har klart å bestemme meg.

HK: Asus Maximus Formula (IX38 brikkesett)

Ram: 2x 1GB Kingston HyperX PC9600 DDR2-1200 (test her som viser ca 18% økning i ytelse over DDR2-800, og likte godt nederste kommentar der)

Dette skal gå greit sammen, og med rask ram og et brikkesett som ikke er så varmt og ustabilt som nForce680i sies å være håper jeg dette skal gi en god overklokk uten for mye varme og dermed støy. Takk for alle tips, så er det bare å vente spentspent på å få varene, yay! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...