Pantera Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Hei Tenkte jeg skulle begynne å planlegge oppussing av soverommet/pc-rommet med "byggestart" til sommern. Rommet er på mellom 15-20 km2 (øyemål ), og vegger består av sponplater med gammel stygg tapet, som ila årene har begynt å løsne enkelte steder, samt sprekt noen steder i hjørner. Det enkle: -Gulv er kledd med god gammeldags gulvbelegg (linoleum?), og skal antageligvis skiftes ut med parkett/tarkett. Utfordringa her blir vel farge på parkett (mørk eller lys) Regner med det blir mørkt, men er åpen for forslag. Så kommer det vanskelige - Hva skal man gjøre med veggene? Har kommet fram til 3 foreløpige muligheter: 1) rive av gammel tapet, sparkle der det trengs, og legge på ny tapet. Litt tvilsom løsning, da det er en del hjørner (kasser/utbygg for bl.a strøm, vannledning og avløpsrør) i dette rommet. Tapeten må da gå over disse hjørnene, og er usikker på om dette egentlig blir pent. 2) samme som over, men bruke glassfiberstrie istedenfor tapet, for så å male alle vegger etterpå. 3) rive av all tapet, helsparkle alle vegger og male....altså ikkenoe tapet eller glassfiberstrie. Så hvilken "løsning" skal man gå for? Aner foreløpig ikke hva det vil koste for noen av alternativene, men pris spiller egentlig ingen rolle...selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Er ganske praktisk anlagt, så jeg gjør hele jobben selv En annen ting, som jeg etterhvert har funnet ut at jeg har lite peiling på, er farger. Hvilke farger passer på et kombinert soverom/pc-rom/gutterom (kanskje riktig betegnelse er "nerdebule"...hehe)? Kan jo nevne at taket består av noe slags gråhvite takplater, som kanskje også trengs noen strøk med maling, sannsynligvis med en eller annen form for hvitfarge. Sikker på at det er flere her som har en viss erfaring med oppussing, og som kan bidra med noen gode tips og forslag. mvh Pantera Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Et bilde sier mer en tusen ord, så har du mulighet for det blir ting og tang enklere. Om utbyggingen er på veggen, kan det jo kanskje bli penere å bygge inn noen hyller osv rundt det, men aner ikke plassering osv. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 hei der! Du skriver at tapeten har løsnet litt på veggene. Da har du to valg: fjern tapeten og sett opp ny og det jeg vil anbefale: skift ut sponplatene i samme slengen. Disse er ikke noe stress å skifte ut. Velger du å bare ta noe nytt opp på tapeten så er det stor fare for at tapeten vil boble. Kan også bli et problem hvis malingen som er der fra før av er vannbasert og ikke vaskbar, da kan du få et dårlig resultat med limen. Fjerne tapet er en skikkelig møkkajobb! Velger du å skifte sponplater så må du for guds skyld huske å male disse med et strøk oljebasert maling FØR du tar på tapeten. Sponplater suger til seg limen og du kan risikere dårlig heft for tapeten. Der du har avløp/strøm og alt det der bygger du bare ut en kasse, det burde ikke være noe problem. (eller for ut veggene hvis det er mulig) Hvilket type tak er det du har? hvis det er de platene på 60x120 så ville jeg sjekket om de faktisk kan males, noen av disse leveres bare med en tøyduk i typisk eggehvit silkematt farge. Disse kan ikke males. Hvis det er bentonittplater kan de males til du blir blå. Gulvet har vanvittig mye å si, etter min mening. Ta en titt på en parkett som heter Jarrah, den er mørk med rødskjær i. Koster litt men er absolutt verdt det! Når det gjelder farger så er det vanskelig å komme med noe uten å faktisk ha sett rommet. Et trygt valg er eggehvit silkeblank på vegger og eggehvit silkematt i tak, ikke bruk veggmaling i taket da det ikke er noe bra med gjenskinn i taket fra lys. Legg ut noen bilder av rommet så er det letter for oss og se det for seg. Jeg har selv brukt de 4 siste ukene på å pusse opp kjøkken, gang og stue. Forte ut veggene, skiftet himlingen, skiftet gulv og flyttet/bygde nytt kjøkken, la opp nytt rørsystem for vann/avløp til kjøkken, skiftet ut alt elektrisk i ca hele leiligheten. Der var det helt ånnsvakt mye mer arbeid(og penger) enn det jeg var klar over og det må du også være forberedt på. Planen min var egentlig bare å male et par vegger, men det er en annen historie Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Kjøpte kamera i dag, så bilder følger nedover her... Der tapetet begynner å løsne, er først og fremst i hjørner, og ifm hjørner (30-40 cm til hver side...) Her, og på neste bilde, ser man også hvorfor den ene veggen skal lektes ut. Er jo forsåvidt en grei jobb, så denne veggen på bildene kommer jeg ikke til å gjøre noe mer med...annet enn lekting, da... Her ser man også hvor man skal lekte, pluss nedsenking av tak. Nedsenking ble gjort pga små vannskader. Planen er å legge inn downlights i denne "kassa" (over sengeplass): Nedover følger noen eksempler på utbygde hjørner, der det går ymse rør og kabler: Taket skal evt. males. Er noe forferdelig greier, som er spikret innimellom skjøtene, og er et helvete å få av. Har vurdert å rive ned alt, for så å sette opp nye takplater. Pantera Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Gulvet har vanvittig mye å si, etter min mening. Ta en titt på en parkett som heter Jarrah, den er mørk med rødskjær i. Koster litt men er absolutt verdt det! Den Jarrah-parketten så forsåvidt fin ut. Kunne tenkt meg noe mørkere, litt mer rødaktig, og kommer muligens til å velge laminat istedenfor. Men den parketten skal vurderes. Får ta en tur på Byggmakker å kikke. Pantera Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Gulvet har vanvittig mye å si, etter min mening. Ta en titt på en parkett som heter Jarrah, den er mørk med rødskjær i. Koster litt men er absolutt verdt det! Den Jarrah-parketten så forsåvidt fin ut. Kunne tenkt meg noe mørkere, litt mer rødaktig, og kommer muligens til å velge laminat istedenfor. Men den parketten skal vurderes. Får ta en tur på Byggmakker å kikke. Pantera Jarrah Sydney er den du skal ha, den er relativt mørk og har rødskjær i seg. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ser ut som tapeten ikke er snittet i hjørnene, stemmer det? Tapeten er dømt til å løsne da. Den skal legges bort til hjørnet, så begynner du på en ny en på neste vegg. Riv ned tak og vegger og lekt ut (så du får skjult rørerne), så kan du sette opp downlights i taket i hele rommet (hvis det er plass) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Her var det så mye rør, at jeg ville vurdert å rive ned platene og få lagt rør og ledninger (også til nye steder du har behov for) i veggen enn å ha kasser over det hele. Da kan du få bedre lydisolert rom (legg to lag gips) om det er ønskerlig. Det er mange muligheter. Det er bare snakk om hvor mye tid og penger man vil bruke som vanlig. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Ser ut som tapeten ikke er snittet i hjørnene, stemmer det? Tapeten er dømt til å løsne da. Den skal legges bort til hjørnet, så begynner du på en ny en på neste vegg. Riv ned tak og vegger og lekt ut (så du får skjult rørerne), så kan du sette opp downlights i taket i hele rommet (hvis det er plass) Stemmer det, at tapeten ikke er snittet i gjørnene. Denne tapeten er lagt på av bestefaren min for ca 30-35 år siden, og han og arbeidskompisene hans var litt harde på flaska...derfor ser ikke alt helt bra ut for å si det sånn Downlights skal kun være der taket er senket..over senga. Her var det så mye rør, at jeg ville vurdert å rive ned platene og få lagt rør og ledninger (også til nye steder du har behov for) i veggen enn å ha kasser over det hele. Da kan du få bedre lydisolert rom (legg to lag gips) om det er ønskerlig. Det er mange muligheter. Det er bare snakk om hvor mye tid og penger man vil bruke som vanlig. Har vurdert dette med å bygge om rørene, men det kommer til å bli ganske dyrt. For å ta disse avløpsrørene som går ned "midt" i rommet, så må både gulv, tak og vegg rives, for å settes opp på nytt, da disse røra kommer fra etasjen over, og går ned under gulvet, og går videre ut. Og da begynner det fort å koste kroner. Men hvis man tar ned alt av sponplater på vegger, så ser man jo fort om det går å flytte røra. Sannsynligvis kommer jeg til å la de være slik det er. Lekting av den ene veggen, blir bare for å skjule det ene vannrøret. Bygger ikke noen kasse rundt. Pantera Endret 18. desember 2007 av Pantera Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Ang. gulv, så fant jeg disse laminatene fra Byggmakker. Koksgrå, Terracotta eller sort rust så litt stilig ut. Skal sjekkes ut ihvertfall. Pantera Endret 18. desember 2007 av Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå