KingDingLing Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Hei, folkens. Tenkte jeg skulle lage en liten worklog av disse prosjektene mine. Prosjekt 1 "Htpc" Jeg har lenge hatt lyst på en HTPC slik at jeg kan se favorittseriene mine og spille litt på TV'en via HDMI. I sommer oppgraderte jeg min trofaste Intel P4 3,0 ghz med 2 gig PC3200-ram og et Nvidia 6600 gt skjermkort (den nye filserveren til LAN'ene vi pleier å ha på jobb) med min første Core 2 Duo-cpu. Leste litt frem og tilbake og fant ut at jeg ville kjøpe meg inn på det rimeligste nivået. Kjøpte meg et Asus P5N-e SLI hovedkort, en C2D E4300 (1,8 ghz) og 2 gig DDR2-5300 RAM. Jeg hadde allerede et 7800 GT skjermkort jeg hadde byttet til meg mot en harddisk og en tjeneste, så da var det bare å skaffe seg et til og kjøre dem i SLI. Kortet fant jeg "svinbillig" på bruktmarkedet til hardware.no. Dette skal bli HTPC'en min, da jeg vil våge og påstå at det ikke akkurat er "high end" komponenter. Problemet med et C2D/SLI-oppsett er at varmeutviklingen blir så stor og luftgjennomstrømningen så lav at det ikke gis mye rom for evt. clocking, eller for så vidt stabil drift etter min mening. Mitt trofaste Lian Li-kabinett skal få stå som HTPC. Mange vil nok påstå at det må se tåpelig ut med et Miditower som HTPC, men flatskjermen fyller bare 20% av dybden på det stilrene (men ellers helt upraktiske) TV-bordet vårt, slik at maskinen står bakom TV'en. Endelig fikk jeg noe igjen for at "kjærringa" skulle ha TV-bord på størrelse med salongbordet til svigers. Kabinettet som har vært i bruk 24/7 siden vinteren 2004 skal nå få en ny nytte. Dessverre er støyen dette kabinettet avgir alt for høy, da jeg mener en HTPC skal være lydløs på 2 meters avstand. Følgende deler er nå kjøpt inn for å dempe støyen og øke luftgjennomstrømningen. -Viftestyring -3 stk veldig stillegående 80 mm vifter for -innsug i front -1 stk 80mm vifte med ca. 3 gang så høy ytelse som innsugdsviftene for eksos i bakkant Harddisken skal monteres i en Lian Li drevramme slik at innsugene nede i front står helt åpne for fri luftgjennomstrømning. Komponenter som skal monteres som jeg har liggende: -Intel Core 2 Duo E4300 1,8 ghz dobbelkjerne-prosessor. Kjøles med Cooler Master Eclipse -4 gigabyte Kingston DD2-5300 RAM -Point-of-View Geforce 7800GT + Club3D Geforce 7800GT = SLI -1 stk 120 gb ATA133 HD -Hiper Type-R 480w strømforsyning -Samsung IDE DVD-brenner Som nevnt tidligere: Målet med "Htpc" (i gåseøyne da det ville vært frekt å kalt det en gjennomført HTPC) Nøkkelen til å få denne maskinen så stillegående og luftig som mulig blir det jeg og min eminente kollega som skal hjelpe meg meg dette kaller "Air flow management" og skjuling av samtlige kabler. For hva hindrer vel ikke luft bedre enn en 7 cm bred IDE-kabel? Oppdaterer med bilder fortløpende, det vil nok ta litt tid da hovedprosjektet "Bris" stiller i første rekke. Prosjekt 2 "Bris" Følgende komponenter skal monteres i mitt Antec nine hundred: -Hovedkort: Asus P5N32-e SLI -Prosessor: Intel C2D E6750 2,67 ghz -Minne: 4x1 gb Corsair 6400-ram. -Skjermkort: Club3d Geforce 8800GTX -Noen harddisker og en SATA D/L-brenner. Modifikasjoner som skal utføres: -Lapping av CPU (pussing og polering for å plane CPU for best kontakt mot heatsink) -Lapping av Heatsink (Thermaltake Bigtyphoon VX med en kraftigere 120 mm vifte og en undermontert 80 mm vifte for "push-pull" -HR-03 kjøling til skjermkort med 120mm vifte, må nok modifisere festet litt, ja. Målet med dette kabinettet er å få optimal airflow uten at maskinen skal lage en lyd. Målet må være at maskinen er totalt lydløs fra 2 meters avstand, og det tror jeg at jeg skal klare. Følg med for videre informasjon og bilder, det er mandag 17.12.2007 og kabinettet og noen flere deler har kommet. Må på posten og hente dem Endret 17. desember 2007 av nicoloco Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) "HTPC" Modifikasjonsliste: -Fjernet fanguards på innsugsviftene i front og eksosviften bak. Senket med denne modifikasjonen kabinett-temperaturen med i overkant av 1 grad celcius! (Dessverre ingen bilder da jeg er fri for strøm på telefonen min, dere får se bilder av resultatet så snart jeg får strøm på telefonen.) Endret 18. desember 2007 av nicoloco Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) BRIS Deler ankommet: Viftene som skal inn i kabinettet i tillegg til de som fulgte med BT VX 120: Kabinettet: Lapping av BT VX 120. Slitsom og lite givende jobb som måtte gjøres. Målte med en stållinjal på jobb og heatsinken var ikke helt flat. Jeg bryr meg ikke om å få en speilblank overflate, så jeg avslutter med 800 sandpapir. Begynte med 240 for å være sikker på at jeg fikk godt grep i starten. Lappe-"benken": Lappebenken etter: Heatsink før Heatsink etter Ikke stor synlig forskjell, men nå er heatsinken SUPERflat og helt glatt når du kjenner på den. Det første jeg gjorde var å fjerne viftebeskyttelsen på baksiden av kabinettet. Syns ikke den var så veldig pen. Her legger jeg bare en pakning rundt hullet og dekker viften med en sort strømpebukse. Endret 19. desember 2007 av nicoloco Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Flyttes til arbeidslogger, trådstarter må opprette ein kommentartråd i "Arbeidslogger - Kommentarer"-kategorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå